Rasvaa (mistä ja millaista)

Mulla on kuulunut aikanaan opintoihin erilaisten koneiden voiteluperusteita ja -tekniikkaa. Oli kaikenlaista liuku-, kuula-, rulla- ja neulalaakeria sun muuta, unohtamatta tietty erilaisia johteita ja mitä vielä. Lähtökohtaisesti vekottimen valmistaja kertoo, miten vekotin voidellaan ja voiteluaineen valmistaja kertoo, mihin voiteluaine sopii. Näillä pärjää.

Mun kaaliin ei mahdu, miten joku rasva voisi olla “huonoa”. Liian paksua johonkin, joo. Väärä kemiallinen koostumus reagoi kumin tai muovin kanssa, kelpo syy tämäkin hylätä kyseinen tökötti. Tai jos ei tarjoa ruostesuojaa, kun sitä juuri haluttaisiin. Kuumiin kohteisiin ei kantsi valita rasvaa, jossa ei lue notta kestää. Mutta “huonoa”? En sano etteikö asia voisi olla niin, mutta itse en sitä ymmärrä ja koulussa ei ollut asiasta mitään puhetta.

Kaks kertaa oon mokannut voiteluaineiden kanssa. Kerran käytin männän huulitiivisteeseen rasvaa, joka turvotti ja pehmensi kumin, ja kyseisen laitteen toiminta heikkeni huomattavasti. Toisen kerran laitoin Mos2-rasvaa piekkarin äänenvaimentimeen (vesi tai öljy parantavat vaimennustehoa, ajattelin josko rasvaa ei tarttis lisätä niin usein). Toimihan sekin, mutta käry oli niin hirveä, etten toiste laittanut.

Jos joku heittää kehiin täsmällistä tietoa eri rasvojen paremmuudesta tai huonommuudesta fillarikäytössä, oon kyllä kiinnostunut. Muuten oon taipuvainen asbin kannalle, että korvienväliä siinä oikeasti voidellaan.

tökötin viskositeetin luulisi olevan jonkinlaisessa roolissa kun pohditaan kitkattomuuden, kulutuskestävyyden ja suojaavuuden välisiä yhteyksiä ja optimibalanssia laakeriosien yhteydessä. jotkut vanhan liiton vasemmalle kääntyjät käyttävät kuulemma radalla pelkkää öljyä laakereissaan.

kid_skientifik, tuo pitää paikkansa ja ilmiö on todellinen (joskin pieni), mutta siinäkin haetaan eri ominaisuuksia eri tarkoitusta varten jostain muusta tietoisesti tinkien. Ihmettelyni koskee sitä, onko merkki X parempaa kuin merkki Y. Tai mikä ylipäätänsä joidenkin mielestä tekee rasvasta hyvän tai huonon.

Näille voiteluasioille on ihan oma konetekniikan tieteenhaarakin, ja Suomessa jopa yhdistys.

Suomen Tribologiayhdistys

Aalto-yliopistossa, Tampereen teknillisessä ylipoistossa yms. on ihan omat osastot tätä varten.

Aallon tribologian tutkimus

Ei muuta kuin tilataan alustaja vaikka Forssan synttäreille?

Itse voitelen ketjuja tippakannulla, fillarikaupan ketjuöljyllä, käytän öljyä säännöllisesti ja usein, ja pyyhin aina ylimääräiset pois. Suurimmat erot eri tököttien välillä on siinä, paljonko ne keräävät shaissea, miten juoksevaa ne ovat talvella, ja miten ne suhtautuvat veteen. Mutta ketjujen voitelut olikin jossain toisessa langassa, laakereihin laitan samaa SKF:n laakerirasvaa kuin toisessakin harrastuksessani, purjelennossa. Riittävän notkeaa, jotta sitä voi tarvittaessa annostella lääkeruiskulla hankaliin paikkoihin.

Moottoriöljyn ja laakerivaseliinin 70/30 sekoitus

anttipantti - 15:09, 5.5.2009 » http://velobase.com/VeloImages/Tools/34FDF066-AE4F-429C-831A-AEA62C06EF0F.jpeg Maailman parasta, Campagnolo Special grease [Tästä](http://cgi.ebay.com/Campagnolo-Special-Grease-100-Gram-Tub---Vintage-70%27s_W0QQitemZ280341592404QQcmdZViewItemQQimsxZ20090504?IMSfp=TL090504125009r2689)
Saako tätä jostain päin Suomea hyllystä? Netistä tilailu nostaa aina kylmän hien otsalle. Tosin ehkä minulle riittää ihan vain CRC:n Multi grease... Onko edellämainitussa jotain vikaa?

Edellinen pyörä oli voideltu Sosiaalikeskus Sataman pihan asukeilta pummatulla mystisellä vaaleanpunaisella vaseliinin kaltaisella aineella ja hyvin rullas!

Saakos jostain kantakaupungissa jonkinlaisen snadin rasvaprässin että voi tykitellä irtokuulanapoihin rasvanipasta kunnon soosit?

^veikkaisin et jostain autovaraosaliikkeestä vois löytyä? Vai tartteeks olla just joku special made vitunkallis työkalu jota tarvii kerran kuuteen vuoteen?

Olisko puukosta apua?

Lumikko - 4:44, 1.8.2012 » Olisko puukosta apua?
ei taida, ongelma on se että rasvatuubin suuaukko on millin verran liian iso että sais sen kolon ympärille muttei sen laajemmalle. Tänään clasu/motonet 7" split.

^^Muistetaan ne oikeat työkalut :slight_smile:

pieni merenneito - 21:07, 31.7.2012 » Saakos jostain kantakaupungissa jonkinlaisen snadin rasvaprässin että voi tykitellä irtokuulanapoihin rasvanipasta kunnon soosit?
Motonetista ainakin löytyy ja halvalla, pienetkin. Ei ole kantakaupungissa mutta eiköhän se menee kun Gatorskinsitkin sieltä löytyy... :)
Rapu - 8:54, 1.8.2012 »
pieni merenneito - 21:07, 31.7.2012 » Saakos jostain kantakaupungissa jonkinlaisen snadin rasvaprässin että voi tykitellä irtokuulanapoihin rasvanipasta kunnon soosit?
Motonetista ainakin löytyy ja halvalla, pienetkin. Ei ole kantakaupungissa mutta eiköhän se menee kun Gatorskinsitkin sieltä löytyy... :)
Jos näissä muuten tulee jotain rasvoja mukana, niin voiko niiden sanoa olevan yhtään mistään kotoisin?

Kannattaa varmaan katsoa siitä tuubista/putkilosta käyttötarkoitus. Itse oon just tollasella prässiin tarkoitetulla multi puprose greasella tykitellyt noita napoja ja on kyllä toiminut hyvin, tarpeeksi paksua että pysyy ylimääräiset mömmöt ulkona mutta pyörii jouhevasti.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/5958.jpg

joistain lbs:sta saattaa löytyä, muistaakseni Urheiluaitassa on ollut… crcssa 18 eur +postit jos ei ole kiire ja on muuta tarvetta.

http://www.villenrengasjakone.fi/teboil-voiteluaineet/components/com_virtuemart/shop_image/product/MULTIPURPOSE_GRE_4af40a840a063.jpg
Tarjoustaloista ja Teboileilta tota saa nyt ainakin. Maksaa jonkun 5-7e/tuubi ja on hyvää tavaraa.

pieni merenneito - 21:07, 31.7.2012 » Saakos jostain kantakaupungissa jonkinlaisen snadin rasvaprässin että voi tykitellä irtokuulanapoihin rasvanipasta kunnon soosit?
Apteekista sopiva ruisku ja sillä prässää näppärästi. Löytyy ainakin kantakaupungista ;)

Miksu - 11:20, 1.8.2012 »
pieni merenneito - 21:07, 31.7.2012 » Saakos jostain kantakaupungissa jonkinlaisen snadin rasvaprässin että voi tykitellä irtokuulanapoihin rasvanipasta kunnon soosit?
Apteekista sopiva ruisku ja sillä prässää näppärästi. Löytyy ainakin kantakaupungista ;)
Tässä justiinsa asiasta keskusteltiin epazin kanssa, joka sekään ei kuitenkaan sieltä spurguimmasta päästä ole ukkoja, ja sai aika kauan taivutella että myivät.

Tollasen mä kuitenkin taidan käydä tosta apteekista hakemassa, ihan vaan breaking the law meiningillä. Varmaan myyvät jos pyytää tarpeeksi ison :smiley:

Samoihin ennakkoluuloihin törmäsin kun Hesarin apteekista kävin joskus tollasen rasvaprässiksi ostamassa. Tollasella isolla ei ainakaan kyllä kovin helposti mihinkään rasvanippaan saa vassua tungettua, meniskö pienemmällä helpommin? Ja eikö ne oo muutenkin öljylle meinattu ne vanhojen napojen röörit?