Pyörävarkaat syö kaikkia

en tiänny ja hyvää inffoo tänks! tai pyörästä taitaa olla kuva, mut toi runkonumero ei oo missää kirjattuna.

No en tiiä onko toi runkonumero oikeasti mikään pelastus meille pyöränomistajille tai poliisille. Suurin osa niistä oikeasti rahanarvoisista rungoista kuitenkin kelkotaan ulkomaille myytäväksi tai sit pistetään suosiolla paaliin täällä Suomessa just sen takia, että kuumaa runkoa on niin hankala myydä. Poikkeuksena sitten nipojen nitkuissa pöllimät fillarit, sellaisen saattaa saada takaisin runkonumeron avulla mutta harvoinpa ne kunnollisesta U-lukosta pääsee läpi.

Aika harvoin oon kuullut, että joku olisi saanut arvokkaan varastetun pyöränsä takaisin, vaikka ois numerot ja kuvat tallessa. Jonkun markettimaasturin tms. pyörän voi saadakin jos löytyy jossain ei-ammattimaisten pyörärosvojen asuntoratsiassa.

E: Ainakin omat pyörät on pääosin niin persoonallisia että ei niihin mitään runkonumeroa tarvitse tunnistusta varten. Jos pyörän varastaa joku idiootti joka yrittää myydä sitä kokonaisena, se on helposti tunnistettavissa kun tiiän tasan tarkkaan millä osilla oon sen kasannut. Jos taas joku ammamies vie, niin kaikki toivo on menetetty kun se puretaan samantien osiksi ja siitä myydään Suomessa korkeintaan joitain osia, joita on mahdoton jäljittää.

gentrifikaatio/segregaatio hyperkiihdytykseen ja muumitalon ovet auki

luulin, että tääl töölös pyörii fiendei ja lähtee romut helposti, mut nyt muutama vuos AB-vertailua vasta keskiluokkaistumistaan tulille laittavaan Kallioonkin on muuttanut mieltäni ja ymmärrän olevani itse nykyään naapurustoni suurin uhka

Oletus, että pyörän löytänyt kyttä, joka ostaa lapsilleen pyörät biltemasta, tunnistaa persoonalliset tuntomerkit ja osaa kirjata ne hakukoneeseen samalla tavalla, kuin olet ne rikosilmoitukseen kirjannut, on aika optimistinen. Mä siis ehdotan vaihtoedoksi ykseselitteistä numerosarjaa joka on paikassa, josta kyttä osaa sitä etsiä.

Toki sekin on yksi paskan hailee niin kauan, kun elämme yhteisössä, jossa porukka ostaa naama peruslukemilla punaisen pyörän, jossa on sarjanumeron kohdalla kirkasta alumiinia ja viilan jäljet. Terkut meidän talon pyörävarastosta.

1980-luvulla köpsöteltiin Hilkka-tädin kanssa Pengerkadun kyttikselle jossa oli jännittävää ja likaista ja jotenki vanhanaikaista. Loisteputkien valossa komisario sitten surrutteli semmoisella käsikaivertimen tapaisella numerosarjan Monark-mummiksen keskiön alle. Itte olin jotenki vähän järkyttyny siitä kuinka epäammattimaiselta se käsiala näytti.

Muistaaks kukaan mikä tää silloin “turvamerkintäsysteemi” oikein oli?

(Kys. Monark on muuten edelleen tallella. Huolimatta siitä että vastuuttomina teinivuosinani yritin kaikkeni jotta kys. fillari lähtis vorojen matkaan mutta onneks ei. Ehkä kaikki oli numerosarjan ansiota!)

Mun ekaan “Tunturi Vip poikien pyörään” piirrettiin kans hetu keskiön alle ja käytäntö on ollut ainakin vuonna 2012 vielä elossa…

…mutta nykyään ne on tajunneet, että aika turha sinne sarjanumeron viereen on enää kirjoitella mitään hetuja tai muuta joka vaarantaa yksityisyyden suojan ja estää laillisen jälleenmyynnin.

Runkonumeron pitäminen tallessa on hyvä idea, jos sattuisi käymään niin että löytää fillarinsa myöhemmin sattumalta, ja se pitäisi todistaa omakseen.

Siinä kohtaa on paljon helpompi näyttää puhelimestaan vanhalla exif-datalla oleva kuva runkonumerosta, kuin alkaa selittää jotain persoonallisesta buildista, Thomsonin stemmistä ja Omnium-kammista peruskyybelille. Ja kun niitä osia voi vaihtaa ja tarroja irrotella, moni näin varmaan tekeekin.

Naurahdin.

3 Likes

Poliisi: “Onko teillä antaa mitään erikoistuntomerkkejä tästä anastetusta omaisuudesta?”
Henkilö: “joo no siis ihan todellaki neksti lelevi buildi. perus katurata dolani mut täs tulee se juju: sen sijaan et olis jotenki väkinäisesti yritetty än äs välttää thomsonii tai muuta vastaavaa “mehhii” mitä late majority/laggardit nyt yrittelee niin tos mun tsygäs on vedetty tavallaan iha vilpittömästi innostuneena noi samat palikat kii. erittäis fresh. vaa mä ja mun frendit tajutaan toi lol skip jotku nyhvärit voi ottaa ds”

16 Likes

Oliko niistä Applen uusista Airtageista vielä mitään konsensusta että toimisko pyörävarkauden estämiseen vaiko ei? 32 milliä halkaisijaltaan joten ei taida perus stemmin tai satulaputken sisään sujahtaa mutta viistoputkeen varmaan mahtuisi piiloon moneen pyörään.

Noissa on kai stalkkauksenestoa priorisoitu yli varkaudeneston ja lähettävät hälytyksiä mikäli tägi lähtee seuraamaan jotain muuta kuin omistajaansa, mutta tollasella saattas kuitenkin pystyä seuraamaan mihin pyörä siirtyy varastamisen jälkeen ensimmäisen yön aikana. Poliisit ei varmaan tollasen paikannussignaalin perusteella vielä suostu/pysty tekemään yhtään mitään?

Näin.

Vähän ehkä ilkeä vitsi kuitenkin, kun poliisit on vissiin foorumilaistenkin kanssa menny ”ostamaan” pyörää rikolliselta.

Mietin tätä ja tämähän ei olisi muuten varmaankaan suurikaan ongelma, mutta arvaan, että se johtaisi verotuskierteeseen, jossa vuosittain pitäisi hankkia “verotarra”.

Toisaalta, näkisikö sitten pyörän rekkarista että onko se ilmoitettu varastetuksi? No, jos pitäisi äänestää rekisteröintipakkoa Kyllä/Ei niin varmaan äänestäisin kuitenkin Ei.

Yksi ongelmista yhteiskunnassamme on huumeiden kieltolaki. Se synnytti markkinat, kriminalisoi vaarattomia päihteitä, ja samat markkinat ovat nykyään sitten kokonainen “harmaa talous” taloudessa. Ihmiset haluavat päihteitä. mutta tämä tosiasia ei vaan kelpaa.

Ongelma on Suomessa ollut neljä vuosikymmentä marginaalinen - alkoholiin verrattuna se on ollut vain kiva tapa piilotella tuhansia kuolleita alkkiksia.

Viime vuosina kieltolain ja humeksien väärinkäytön ongelmat ovat kasvaneet. Minusta tilanne näyttää siltä että järkevöitymistä kohti ei olla täällä liikkumassa. 420 leguanize jne. vielä siihen päälle, eli “harmien vähennyksestä” on päädytty kukkaruukkuratsioihin = koomiselle tasolle, toimintaan joka ei vaikuta ongelmiin tai oikeaan rikollisuuteen mitenkään, ja kotiöölien käyttämistä vastaavasta saa parin kuukauden sakkotuomiot, mikä ei kyllä ole oikeudenmukaista, kun samalla lääkärit kauppavat tehtaan opiaatteja väärinkäyttäjille jopa vuosien ajan.

Itse en usko että päihteiden väärinkäyttäjät ovat merkittävin pyörävarkauksia tekevä ryhmä. Näkisin että kyllä se ammattirikollinen varastaa 100 kertaa tehokkaamin, ja kalliimpia. Väärinkäyttäjä ei välttämättä ole elämässään tehokas tai onnistuva ihminen. Voinhan olla väärässä mut mä veikkaan että ragettaminen “narkkareista” jne. on lähinnä keski-ikäisten miesten frustraatiota yhdistettynä siihen ettei vain ole mitään tietoa kuka pyörän pölli.

Ja edit, uskon myös että merkittävä ryhmä pyörävarkauksissa on tavallinen suomalaien nuori mies, jolla vielä omien taloudellisten edellytysten tuottaminen hakusessa, tai ehkä kapina vielä prosessissa. Ihanaa putkea kumien ympärillä siinä, eikä kukaan näe… No, ajatusta tämä vain on.

Applen Airtägi -markkinointi saavutti minutkin. En tajunnut miten radiotaajuus-tägi toimisi ruostumattoman teräsputken läpi? Ehkä se toimii. Putken ulkopuolella se on helppo poistaa ja laittaa vaikka naapurin rättisitikkaan. Kiva inno se olisi jos futaa.

1 Like

Mä oon kans samoilla linjoilla että toi oikeesti hyvien ja järkevästi lukotettujen pyörien (näiden kahden asian tulisi aina kulkea käsi kädessä) varastaminen on ammattilaisten hommaa, ja siitä on turha nipoja syytellä. Niin pitkään ku noi ammattimaiset pyörävarkaat saa touhuta suht vapaasti niin ongelmat: pysyy.

En oikeestaan enää ikinä lukota pyörää ulos. Duuniin sisään, himaan sisään. Lenkeillä pyörä mukaan marketin pullonpalautukseen ja drive-ineista roskaruokaa. Kiitos raittiit ammattimaiset pyörävarkaat, ei kiinnosta speksailla kevyempää stemmiä ja kuljettaa paria kiloa lukkoja mukana. Joku myi facen fillaritorilla akkurälläkkää.

näin tein itse kun habitaatti oli Kallion pimeällä puolella Harjussa:

  1. toimii

sinne lähti spessun romini ja musta thomsonin setback-tolppa. eniten vituttad satulassa kiinni olleiden japanilaisten onnenamulettien häviäminen.

kolme vuotta on pyörät saanut olla rauhassa meidän telineessä puotilassa, mutta ei kai tämän viattomuuden ajan mittaa oltu määrättömäksi säädetty.

1 Like

Ei kiva! :muscle:

Ihme ettei panta kelvannut myös

Auttaisikohan näihin, jos pannoissa ja satulakiskoissa olisi esim. snake eye pultit tai vastaavat :thinking:

Mullahan on ollut hexlockit käytössä, mutta kun magneetti ei ota pannan rosteripulttiin kiinni.

ei selkeesti tuhmuri lue yksivaihdetta