Pyörävarkaat syö kaikkia

“last mile” on mulle käsitteenä vieras, mitä se tarkottaa? ja mitä niinku sisäsäilytyskiellolla meinataan? ai ettei taloyhtiössä saa olla liikuntavälinevarastoa? vai että ei saa tuoda fillaria kämpille?

tiäkkö mun jofaan ei vaan mahdu että miten niinku fillarin jättäminen turvallisesti lukittuna kaupungissa voi olla, noh, suomessa paikoitellen lähes mahdotonta ja vaihtoehtosesti jossain muualla jopa maksullista, kun se on kiellettyä joillain alueilla siellä muualla.

kummallista.

vituttaako absurdi epätasa-arvo ja epäsuhta pyöriin ja autoihin kohdistetussa rikollisuudessa ja rikollisuudentorjunnassa
  • jep

0 voters

SAATANA

Varokaa varastoa

^Ei pyörävarasto mutta vintin häkkivarasto. Helvetin hämmentävä tapaus.

Siellä roikkuu pari pyörää kattohirteen ruuvatuista koukuista. Ihmettelin viime sunnuntaina kun häkin ovi ei mennyt kunnolla kiinni vaan alareuna osui kynnykseen. Hetken tuumailtuani huomasin että ovipuolen saranat olivat enää yhdellä ruuvilla kiinni kolmen sijaan. Nostin Sutran alas ja ei helvetti joku pölliny siitä puskamyllääjän Luxos U etutuikun! Siis ihan huikea rikos mennä häkkiin saranapuolelta, nostaa alas Sutra, irroittaa pelkkä Luxos ja laittaa kaikki takaisin järjestykseen. Poislukien tietty ne muutamat saranan ruuvit. Siellä on sellanen sekamelska vaijereita ja Onguardeja ettei ne pyörät ihan helposti lähde kantamalla mutta tuollainen helvetin pikkurikos. Joku oikeesti kyttäilly et jaa-a siellä keskinkertainen somesähkömylly randolle meikäpä nappaa tuon. Samaan aikaa todella hämmentynyt ja ärsyyntynyt. Syö kakkia Luxos-varas.

21 Likes

noin käy kun herpaantuu

Kaamee kertomus. Lisähöysteenä vielä että ketku on taloyhtiön asukki.

Jahs. Spikepolon custom bönthöbäg kelvannu Puotilassa jolleki varkaalle. Tais olla nipareiden sijaan velcroilla kiinni.

Näitä ei ole kuin kaks, joten jos näkyy, nii poimi matkaan ja viestiä plz.

Ei saa uhria syyllistää mutta prime example taas kuinka ei kannattais pyörää lukita :confused:

1 Like

offtopic mut hetken katoin että etukiekko on irronnut itekseen ja mennyt lukitsemaan ittensä vastapäiseen telineeseen

7 Likes

vähintäänkin kymppiluokkansa käynyt rikollinen tässä nyt ongelmanratkaisukyvyltään

2 Likes

Piti vähän säätää ja irrottaa takakiekko triplan pyöräparkissa.
Laitoin sen ylätelineeseen odottamaan ropauksen ajaksi, pyörä roikku satulannokasta telineessä.
Homman valmistuttua olin ottamassa takakiekkoa teöineestä ja huomasin, että joku oli tuonu vaihtolaikat valmiiksi. Korjasin talteen. Mulla saattaa oöla niille parempaa käyttöä.

5 Likes

Multa lähti äsken Vallilan Sturenkadun Alepan edestä kaupassa ollessani THLP:n pussukka. Olin 15min kaupassa. Olin onneksi, vielä viime tingassa, laittanut pyöräni kiinni puuhun vaijerilla, mikä oli U-lukossa kiinni. Saavuin painavien ostoksieni kanssa paikalle, kun kaksi tyyppiä tutki pyörääni. “Ai se on sun pyörä, siisti pyörä.” Olin, että: “Kyllä, se on MUN pyörä…” Sitten huomasin, että mun pussukka on hävinnyt ja Carridicen tankolaukun hihna on avattu. Olin että: “Ei helvetti, te ootte ottanut mun pussukan tästä, että antakaa se takas.” Tiesin samantien että aika turhaa tuollainen pyytely, mutta pakkohan sitä oli jotenkin reagoida. Nämä (narkomaani-oletetut) sitten vastasivat siihen täysin kirkkain silmin, että: " Tässä oli just kaks lippispäistä tyyppiä, kun tultiin, ja ne lähti menee kun tultiin tähän. Voidaan lähtee tonne kaltseille ettii sun kanssa niitä" Olin, että empä usko sanaakaan, ja samalla tajusin, että bönthöbag on nyt mennyttä, onneksi säästyi edes toi uudempi tankolaukku. Parempi olla antamatta noille kavereille mitään syytä “turhiin syytösiin” ja väkivaltaan (toinen tyyppi oli aika korsto). Siinä sitten ostokset laukussa (jätski sulamassa), ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin nöyrästi hipsiä himaan päin, vittuuntuneena koko jutusta, ja etenkin siitä, kuinka paatunutta paskaa ne tyypit mulle selittivät ja kuinka röyhkeää koko homma oli, kun kummatkin tiesivät, että mikä oli homman nimi.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli myötätunto-vertaistuen lisäksi myös kysyä, että miten toimia tollaisessa tilanteessa? Soittaako poliisille yhden pussukan takia? Itse en omaa sellaisia fyysisiä tai psyykkisiä ominaisuuksia, että uskaltaisin uhmata tollaisia varkauden tekijöitä. Lähinnä juuri em. tapahtumassa halusin tilanteesta pois mahd. nopeasti ja yritin olla liikaa provosoimatta niitä tyyppejä, etten saisi nyrkistä tai jostain terävämmästä.
Siis, miten itse toimisit vastaavanlaisessa tilanteessa?

11 Likes

Olisin toiminu just tasan noin niinku sinäki. (Heh, tosin semmoisella pienellä erolla että en ikinä edes menis Sturenkadun Alepaan olettaen että se on se ylä-Alepa saatika jättäis fillaria siihen. Mutta se on ihan toinen asia eikä liity tähän. Ala-Alepaan menisin kyllä.) Mitäpä tossa voi ihminen tehdä. Kurjaa hommelia kaikin puolin.

2 Likes

Riippuu tietty päivästä ja vireystilasta, onko intoa ryhtyä tyhmyyksiin. Iso äänenkäyttö ja käskytys on yksi vaihtoehto. Toimii tai ei. Siinä kyllä saa itsellekin lisäkierroksia, mikä on tapauskohtaisesti joko hyvä tai huono juttu.

Mult kans nistioletetut nappas semmosen 5€takalampun alepalla. Satuin tuijottaa ja miettiä irroittamista ennen kauppaan astumista kun siinä 2 narkomaanin olosta tyyppiä toimitti tyhjää. Sit aattelin et dääm ei oo fresh tuomita tollee ulkonäön perusteel ja jätin sen lampun, kuten tavallista siihen. Kovin yllättäen ne oli pölliny sen sillä välin, mut ilman raskauttavia todisteita rohkenin vaa ukoilta kysyä että satuitteko näkemään kuka pölli, sitten ”yhdessätuumin” eli mun aloitteesta haukuttiin pyörävarkaita :grin: mut joo mun mielest sä teit just sen mitä voi tehdä, moni ei ees uskaltais sanoo mitää ja kun nisteist on kysymys ymmärrän sitäkin.

4 Likes

No niin, olemme 10 vuotta tulevaisuudessa ja kaikenlaista näköjään jo löytyy kuluttajaystävälliseen hintaan.

On GPS-jäljittimiä. Näitä saa kätkettyä ohjaustangon tai satulaputken sisään, varmaan stonga parempi koska akkua pitää ladata 1–2 kk välein. Saattaa hyytyä pakkasessa. Vaatii liittymän ja kuukausimaksun, halvimmillaan olen nähny vähän alle 4 euroa kuussa. Ei vaadi tukiverkkoa. Osassa on lisäksi Bluetooth-yhteys auttamaan paikallistamisessa sitten kun GPS:n kanssa on päässy kantaman sisään. Maksaa jotain 150 euroa kappale.

Sitte on nää Apple AirTagit. Nää ei oikein rungon sisään mahdu eikä signaalikaan sieltä kanna pitkälle. Toimii CR2032-patterilla vuoden eikä hyydy pakkasessa. Ei kuukausimaksua. Vaatii tukiverkon, mutta se muodostuu melkein kaikista Applen laitteista eli kaupungissa kattavuus on liki aukoton. 120 eurolla saa neljä tagia.

AirTagia vastavia Bluetooth-jäljittimiä on muitakin. Niistä Chipolon Spot-versiot taitaa olla ainoita harkitsemisen arvoisia, koska ne käyttää Applen Find Me -verkostoa. Ei-spotit ja jotku Tilet käyttää jotain kyseisen tuotteen käyttäjistä muodostuvaa verkkoa. Tuskin on kattava, turha luulla varastettua tavaraa enää löytävänsä.

Saispa AirTagin sellasena, että mahtuisi rungon sisään ja kuuluvuus riittäisi teräsputken sisältä. No, kokeillaan noita tavallisia alkuun.

1 Like

Joo “Käärme-Alepa” Tropicarion vieressä. 4-vuotta tuli asuttua siinä vieressä ja melkein päivittäin pyörää siinä tuli pidettyä parkissa, kun kävi ostoksilla. Kuukausi sitten muutto muualle ja vierailu vanhaan “Koti-Alepaan” ja nyt napsahti sitten.

2 Likes

Riippumatta mistään kyvyistä, realistista mahdollisuuksista tai logiikasta todennäköisesti hämmentyisin, antaisin benefit of doubtin ja alentuisin.

Paitsi jos vittuuntuisin tarpeeks, sit on helvetti irti ja siinä ois hommaa kääntää mun pää.

Eipä näistä kukaan tiiä ennen ku omalla kohalla osuu paska tuulettimeen.

Ammattilaiset voittaa aina.