Proju: Töpseli

Toinen pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen Plugikuski täällä. Oli kyllä kivaa slämmätä stemmi ilman, että ajoasento meni tuskallisen aeroksi. Mitään älyttömyyksiä rengastilalta ei kantsi odottaa ja kantsii loskavälystäkin jättää, mut eiköhän nää ollu tiedossa jo.

Tarroita punaiset jutut helvettiin ja sitte noi maalit kantsii poistaa haarukanpäistä. Mulla meni vetopuolen mutterin edestä maalit haitarille ku vähän kiihdytin valoista.

Pääjalkaiset:

Ei tässä sen älyttömämpää vaadita kuin että 35 mm Mara Winter mahtuu viuhumaan, ja jos tossa on ilmeisesti ainakin 37 mm nakit mahtuneet, niin eiköhän se wintterikin sinne sovi.

Pitääpä tutkailla maalitilanne ja rapsutella tarpeen mukaan, tattis vinkistä.

Nyt on hyvät neuvot kalliit. Aattelin iskeä tänään loput osat kiinni ja lähteä ajamaan.

Sitä ennen ajattelin putsata ja rasvata ohjainlaakerin, koska ohjaamo ei käänny smoothisti. Hyvä idis, mutta toteutus tökkii.

Toi compression ring ei hievahdakaan, eikä sen myötä tietty myöskään toi konelaakeririnkula. (Tässä varmaan syy rouhean tuntuiseen ohjaukseen?) Oon liotellut CRC:n penetrointiöljyllä puolisentoista tuntia ja paukutellut gummivasaralla ylhäältä ja alhaalta, eikä mitään tulosta. Oon koittanut lirkutella veistä rinkulan molemmin puolin, sillä tuloksella että siinä on nyt kauniita koloja mutta sijainti täsmälleen sama.

Mitäs muita kikkoja? Vai odottelenko vaan että oeljue tekee tehtäväänsä vaikka yön yli jos ei muuta?

Nosta pyörä rungosta ilmaan niin että keula ei koske lattiaan ja napakka isku ruotoon. Voimaa saa käyttää.

Eikun sait siis keulan irti, mutta kompressiorengas kiinni? Laita talttapääruuvari alakautta kiinni renkaaseen ja lyö alakautta.

Odie - 16:08, 29.11.2014 » Nosta pyörä rungosta ilmaan niin että keula ei koske lattiaan ja napakka isku ruotoon. Voimaa saa käyttää.
Tätä just oon tehnyt, ei minkäänlaista vaikutusta. Keula ei siis irtoo.

Mulla oli sama ongelma halpis fsa:n kanssa. Kaivoin tuon kompressiorenkaan ulos tunkemalla naulan siihen uraan ja väänsin sen ulos, se oli kyllä muovia. Ei lähtenyt irti ilman vaikka kahden miehen voimalla taottiin.

eihän keulan ruodossa ole hankausjälkiä? sentti pari crownracesta ylöspäin

Jaa, sen verran kun itse keulaa, kannattimen kanssa, pyörittelin, niin en huomannut ohjauksessa tahmeutta. Voit joka tapauksessa tulla hakemaan alkuperäispolkimet maksutta kompensaatoiksi.

Kunnon mojautus siihen putken päähän vain, just niinkuin edellisen sivun lopussa neuvotaan. Siitä se keula tippuu läpialas ja homma alkaa avautua.

Kivi - 16:23, 29.11.2014 » Kaivoin tuon kompressiorenkaan ulos tunkemalla naulan siihen uraan ja väänsin sen ulos, se oli kyllä muovia.
Haa, tämä onnistui muutaman yrityksen jälkeen, kun uskaltauduin viimein käyttämään tarpeeksi väkivaltaa! Voiko tota rinkulaa enää laittaa takas vai pitääkö käydä lbs:stä hakemassa uusi tilalle?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/kompressiorengas.jpg

Ja tässähän olikin irto kuula hommad.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/ylalaakeri.jpg
Ylempi laakerirengas pahimmat sotkut putsattuna.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/alalaakeri.jpg
Alempi laakerirengas sellaisena kuin hänet käteeni nostin.

Noista kun putsaa paskat pois ja uudet rasvat tilalle niin eiköhän ohjaamo taas ole kuin uusi.

elegantti_kakkosnikki - 16:29, 29.11.2014 » Jaa, sen verran kun itse keulaa, kannattimen kanssa, pyörittelin, niin en huomannut ohjauksessa tahmeutta. Voit joka tapauksessa tulla hakemaan alkuperäispolkimet maksutta kompensaatoiksi.
Ei tää ollut sua kohtaan tarkoitettu kritiikiksi, sori jos tuli sellainen vaikutelma! Käyttöesineitähän nää on, ei ohjauslaakerin putsaus ja rasvaus ole mun mielestä mikään korjausoperaatio vaan pyörän huoltoa. Ja pesuun ja huoltoon olin varautunutkin.

Mutta jos polkimet on kirkkaat ja haluat välttämättä kompensoida jotain, niin kyllä mä sitten olen ihan hirveän närkästynyt ja kovasti mieleni pahoitin :smiley:

En tulkinnut mielenpahoittamiseksi.

Polkimet on kirkkaat, joskaan ei kiiltävät, eikä mulla ole niille muutoinkaan käyttöä, joten ole hyvä.

jos muovilla saa kireäksi ohjauslaakerin niin kaikki on hyvin, sillon ainut haitta on kosmeettinen joka vielä jää täysin piiloon.

e: irtokuulat on irtonaiset kuulat, kuvassa näkyvä kuulanpidin on kuulanpidin. eli ei irtokuulat.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/putsatut_rinkulat.jpg
Such clean, very shiny, so bling, wow. En tiedä miksi, mutta nimenomaan kuulakehät kaikista mahdollisista fillarin irtopalasista on putsattuina ihmeen tyydyttävä näky.

elegantti_kakkosnikki - 17:10, 29.11.2014 » En tulkinnut mielenpahoittamiseksi. Polkimet on kirkkaat, joskaan ei kiiltävät, eikä mulla ole niille muutoinkaan käyttöä, joten ole hyvä.
Jee, kiitos! Laitan ens viikolla PM tärskyistä :)

Hei: noi ei ole vielä edes puhtaat! Takaisin tiskin ääreen!

Ihan tarpeeks puhtaat ja kiiltävät on! Pieniä sisäpuolen värjäymiä en nyt jaksanut jäädä hinkkaamaan, pääasia että kaikki hiekka ja vanha rasva on poissa.

Taisin kyllä laittaa joulupukille vienon toiveen UÄ-pesurista.

noiden kiillottelu on kiitollista hommaa, sit asennettaessa luonnollisesti niin paljon rasvaa niskaan että se on ihan sama onko siellä sisällä jotain töhnää vai ei.

Hmmh, mä en nyt saanut tota ohjainlaakeria toimimaan yhtään, tai tota yläpäätä tarkalleen ottaen. Ne kolme päällimmäistä rengasta (ts. kuvassa compression ring, adjusting race ja dust cover) ei meinanneet asettua ollenkaan. Tai ennen kaikkea kompressiorengas ei meinannut löytää paikkaansa, vaan jäi tosi ylös ihan kuin se ois liian iso? eikä sit asettunut kauttaaltaan tiiviisti, jolloin myös muut osat jäi löysälle ja ohjaamo klappas menemään.

http://www.montaguebikes.com/folding-bikes-blog/wp-content/uploads/2012/12/Boston-Build-068-edit.jpg

En tiedä oisko mun vaan pitänyt survoa tota kompressiorengasta väkisin vai mitä, mutta sovelsin ja otin Fixie Incistä vastaavat osat. Nyt pelittää hyvin. Matkan varrella tuhosin yhden topcapin pultin kannan kun vähän lipes :3 Onneks sain vielä irti…

Seuraava iloinen huomio: tossahan on brittiläisesti jarrukahvat, eli etujarru = oikea kahva. Pitäs siis vaihtaa vaijerit ja kuoretkin, jos meinais jaksaa vaihtaa suomalaisittain. Ei ehkä riitä hermo nyt vielä.

Kahvat vaan eri puolille tankoa ni taas on oikealla kädellä takajarru. Pultin kannat menee väärälle puolelle, mutta ei noi niin kovin nätit kahvat muutenkaan ole.

Ite tosin vaihdoin joitakin vuosia sitten etujarrun oikealle kädelle, koska siihen oli niin hyvät perustelut: etujarru on tärkeämpi hallita ja oikea käsi on (oikeakätisellä) tarkempi, lisäksi jos on kääntymässä vasempaan, saa näytettyä suuntamerkkiä ja kuitenkin pidettyä pääasiallisen jarrun käyttövalmiina. Mut oikeestaan ihan maku- ja tottumisasia jos rehellisiä ollaan.

Tä. Eihän siinä nyt tartte ku ottaa vaijerit irti ja laittaa uusiks toisinpäin. Kait ne kuoret piisaa flipattunakin menemään. Viiden minuutin homma.