Proju: Töpseli

No ei riitä etujarrun vaijerinkuoressa pituus. Sitäpaitsi pultit on ruostunu, en kestä katella niitä.

Ok no ei sitten mitään. :cry:

Pyörälle tehty seuraavaa, tilanne 30.11.2014 kello 14.45:

  • runko pesty
  • ohjainlaakeri huollettu
  • pyörään siirretty Fixie Inc. -Tarzanista kiekot, istuinosasto, ohjaamo, kammet polkimineen, jarrupalat
  • ohjaamon kanssa venkslailtu: ohjainlaakerin yläosan tosiaan otin Tarzanista, minkä lisäksi jouduin kans ottamaan yhden spacerin, koska pyörän mukana tulleiden spacereiden + mun stemmin kanssa topcap otti just ruotoputkeen kiinni
  • uusia osia:
  • keskiö, Shimano UN55 110 mm. Aivan hyvä ketjulinja tuli bemaksivaparin kanssa.
  • ketju (Sram PC1), koska pyörän mukana tullut YBN MK918 -halflink oli liian lyhkänen. Ehkä jossain vaiheessa jaksan pestä Tarzanissa olleen skeneketjun ja siirtää tohon.
  • lisäksi peittelin punaisia kohtia kromitarralla, johon piirtelin tylsyyksissäni kaikkea voimaannuttavaa niitä hetkiä varten, kun tekee mieli heittää pyörä sillalta ja hypätä itse perässä

Tällä mennään toistaiseksi, viilailen estetiikkaa tarkemmin sit ens vuonna kun on €€€€ paremmin.

Koeajo oli oikein mukava, tämä on kiva peli ajaa. Ja vaikkei mikään keijukainen olekaan niin oikein näppärästi tuo kulki olkapäällä.

Keskiö on kyllä aiva julmetun matalalla, häkit raapii maata jo suoralla ajaessa ja kurveissa oikein ilkiästi. Pitää opetella hiton ripeäksi häkittäjäksi tai siirtyä sträppeihin (yök).

Tärähtänyt sivukuva:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/sivukuva_112014.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/ketjulinja.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/taka.jpg
Aivan hyvä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/tarra1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/tarra2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/Topseli/tarra3.jpg

Raapii mullaki kayapossa jos ajelee ettei häkit o jalassa vai mitä meinaat? kuka sellaista ees tekee?

näyttää kyllä MIESTENPYÖRÄLTÄ

Raapii mullakin Fixie Incin ja Kultakutrin kanssa, muttei läheskään näin pahasti, lähinnä kurveissa ottaa kiinni eikä sillonkaan niin et menoa haittais. Enkä mä siis pitkiä matkoja ajele niin ettei oo häkkejä jalassa, mutta liikkeelle lähtiessä on korkeintaan yks ketara häkissä.

hyvän pyörän merkki vain jos raapii, myös jos ottaa reilusti häkki kiinni etukiekkoon

:smiley: Ehkä pitää hommaa viel 10 mm pidemmät kammet niin sit mulla on ihan vitun hyvä pyörä.

Aivan hyvä. Ulko näkölli sesti musta satula olisi musta ja minusta tähän sopivampi, mutta toisaalta dekaalit kyllä korvaa sen minkä valkoisessa satulassa menetetään moninkertaisesti.

Mutta onkos tämä sinkula? Eihän sulla silloin pitäis kamalaa ongelmaa tuon liikkeellelähdön kanssa olla?

Satula, kiekot ja ohjaamokin vaihtuu vielä, aikataululla “myöhemmin”.

Satula ja ohjaamo vaihtuu ruskeaksi. Vähäsen himottelisi toi uusi ruosteenruskea Cambium, mutta saattaa lompakko olla eri mieltä. Todennäköisempi vaihtoehto on Charge Knife tai Spoon ruskeana.

Kiekot vaihtuu kokonaan kirkkaiksi. Myös muut mustat palikat (kammenpultit, spacer, topcap jne.) vaihtuu kirkkaiksi ajan myötä. Ja jarrukahvoiksi hommaan jossain vaiheessa tällaset:

http://suicycle-store.com/wp-content/uploads/BLB-BLevers-Silver-1WEB.jpg

Mutta toistaiseksi meen noilla kerettiläisten kahvoilla. Onneks jarrutan melkein pelkästään etujarrulla, joten OTB-riski on olematon vaikka nykisinkin väärästä jarrusta vanhasta tottumuksesta.

mikkes - 17:27, 30.11.2014 » Mutta onkos tämä sinkula? Eihän sulla silloin pitäis kamalaa ongelmaa tuon liikkeellelähdön kanssa olla?
En ymmärrä kysymyksenasettelua. Reisimoottorilla liikkunee kaikki polkupyörät oli välitys kiinteä tahi vapaa? Ei häkit mun lähtöön vaikuta, mutta liikkeellelähdössä mun prioriteetti määritelmällisesti on saada pyörä liikkeelle, ja riippuu tilanteesta miten sujuvasti häkkien sovittelu jalkoihin siihen istuu. Yleensä se menee siinä samalla, mutta välillä ei (esim. vilkas ajorata busseineen + ylämäki + kääntyminen on sellainen kombo). Ja häkkien raapiminen maahan on vituttavan tuntusta ja kuulosta, ja tän pyörän kanssa ne ottaa vielä niin kunnolla kiinni että on erityisen vituttavaa.

Asia 1.) Hienot ja aivan toimivat jarrukahvat. Vaijerin “istumisen” kanssa pientä säätöä ehkä porakoneen avulla, mutta helppo homma. Jos tilaat ja tarviit jeesiä, niin PM.

Asia 2.) Niin. Tarkoitin tuota liikkeellelähtöä esim. niin, että kun laittaa toisen kengän jo valmiiksi häkkiin ja polkaisee liikkeelle, niin sitten saa toisenkin laitettua ilman että polkimet pyörii / häkit raapii.

No joo. Et tätä varmaan tiennytkään.

siis hä. kyllähän nyt häkit raapii maata esim taluttaessa. mut kuin dille pitää olla et ajaa häkkipolkimet ylösalaisin?

lähdössä tarvii vähä tatsia et saa päkiällä pyöräytettyä polkimen oikeinpäin, mut äkkiä se tuli opittua ja nykyään tuntuu menevän ihan luonnostaan. ainaki sillon ku sitä ei yritä liikaa. :smiley:

Kyllä mä osaan häkkipolkimia käyttää, kiitos neuvoista ja huolenpidosta :smiley: Hienoa et teilläpäin ei oo mäkiä tai mutkia tai muita vastaavia ja muutenkin menee niinku Strömsössä, toivottavasti kestätte sen että mulla on joskus häkit väärinpäin hetken aikaa ja et mä en tykkää siitä äänestä tai fiiliksestä. Voimia.

Mäkään en tykkää. Raapii uudet hienot kiiltävät häkit naarmuille ja korviin sattuu. Ja ylämäkeen lähteminen onkin monesti aikamoista taiteilua ennen kun on kengät paikallaan.

Ymmärrän täysin. Oikeesti. Ei ollu tarkotus kiusata.

Tahtoisin vain sanoa, että tästä pyörästä tuli todella hyvä käyttöpyörä. Jotain tuollaista haluaisin omasta Fujistani mutta hehheh juujuu. Folioteippi asiallinen tempaus.

Mitä tähän häkkiasiaan niin saat ajaa vaikka häkit taskuissa ja ilman ketjuja, laahaten haravaa perässäsi ikävän äänen muodostamiseksi. Sit vois sanoo dilleks.

Koska tämä on yleinen häkkitopiikki, niin piti tulla sanomaan se, että sen kerran kun olen joutunut spedujen käyttöönoton jälkeen häkeillä ajamaan, muistin kuinka hirveätä veivaamista oli sen häkin saaminen jalkaan ja kuinka paljon kyrsii asvaltin höylääminen häkeillä. yhden gamagoolion häkin olen saanut jopa paskaksi kun se paska ei mennyt jalkaan ja otti iskua lähdössä. never again.

chargen spoon on muuten jumal satula ja ruskee on aina varma veto.

  • juu häkit roskiin
  • kuraläppä ois aivan hyvä läppä
  • renkaat aika kovikset, nousisko keskiö paksummilla vähän, mutku oliko kapeat kehät eli ihan hyvät renkaat vissiin

Heheh HÄKKI SGANDAALI TOPSU :smiley:

Mä oon kyl tykänny ajaa häkeillä kaupungissa, kun ne saa niin nopeesti pois jalasta (tai siis jalan niistä) äkkinäisissä tilanteissa vrt. spedut ja spedulipat. Alkuun oli tietty vähän puljaamista et oppi kiepauttamaan polkimen ympäri sujuvasti, missä taas spedut on viismiljardia kertaa helpommat, mutta jahka sen oppi niin se menee nykyään yleensä samalla ku lähtee liikkeelle. Ja sillon ku ei niin oon vaan sit hoitanu eka Tilanteen alta pois (mäki, käännös, mikä ikinä) ja jalka häkkiin sit kun on hyvä hetki.

Muissa pyörissä häkit ei oo ottanu kiinni ku käännöksissä niin ei oo niinkään ollu ongelmaa, mut toi Plugi on just ratkasevasti matalemmalla, tuntu et kynnän pyörätien asvaltin mukaani.

Mull Dundane - 22:16, 30.11.2014 » - kuraläppä ois aivan hyvä läppä - renkaat aika kovikset, nousisko keskiö paksummilla vähän, mutku oliko kapeat kehät eli ihan hyvät renkaat vissiin
Kuraläppä vois tosiaan olla, saas nähdä miten jaksan paskarrella.

Renkaat on nyt 25 mm 4 seasonit, mut vaihtuvat sään vaatiessa Mara & Schwalbe Wintereihin (35 mm & 30 mm). Marawintterit on noille vanteille Sheldonin suositusten yli pykälällä tai parilla, mutta mäpäs elänkin aivan edgellä. Ja niillä tosiaan keskiökin nousee vähän.

Ens kesäks varmaan sit jotain 28-millistä kumia alle, em tiä viel mitä.

Ainiin. Mikkes, mikä noissa kahvoissa siis on? Ja onks kyse nimenomaan noista BLB:n kahvoista vai yleisestikin noista tollasista retrokahvoista?

nysimum - 21:18, 30.11.2014 » Hienoa et teilläpäin ei oo mäkiä tai mutkia tai muita vastaavia
Täällä pohjosessa on yks asfaltoitu suora kylänraitti jota ajetaan päästä päähän. Ympärillä sit mettää.