Projekti: Yksi Crescent 306 Fashion Line Mixte lisää

Jos jarrut on shimpan RC-801 (lukee längessä muistaakseni), niin suosiolla vaihtoon. Reachi on niin älytön, että jarruteho jää aivan naurettavalle tasolle. Jokku perus sidepullit tohon tai saat multa vaikka Weinmannit, jahka jaksan/kerkeen lyödä kasaan.

Oli joskus noi RC-801:et käytössä ja vaikka kuinka säätöjä teki, niin ainoastaan kahvatuntuma muuttui.

Noi on Shimanon BR-C800:t, mutta sangen levoton reach noissakin on (joku 75 mm).

Eteen olen tosiaan sidepulleja miettinyt, mutta taakse ei taida onnistua, kun haluaisin takajarrun "vaaka"putken kautta. Ylempään kohtaan asennettu (ts. siinä missä takajarru ei-mixtessä yleensä on) jarru vaatii niin ruman vaijeriviennin että en kestä ilman blindness, mutta tuo alempi viritelmä taas ei oikein toimine sidepullien kanssa, vaan pitäisi olla centerpull? Näin ainakin muistelisin lukeneeni ja kuulostaa ihan järkevältä, mutta korjatkaa jos horisen tyystin omiani. Tai jos jollain verrattain helpolla virityksellä sidepullkin on saatavissa toimimaan tuossa alemmassa kohdassa niin vinkkejä vastaanotetaan kiitollisna.

Ensi viikolla puhallus hommad! Ja pitäisi alkaa tehdä maalipäätöksiä. Tai väri on jo päätetty, mutta tavallaan tekisi vähän mieli lähteä jollekin pehmotörkeälle flake-linjalle… Se ois jotenkin kutkuttavan epäkorrekti muuhun kokonaisuuteen nähden, sillai sopivasti. Ehkä.

mieluummin överit kuin vajarit

  • vanha intiaanien sanalasku

Jos toi takajarrun kiinnitys on peltilevy, siihen kyllä pitäis saada sidepull kiinni jos vaan reachia piisaa.

Tämä nyt ei ollut helppo viritys, koska halusin tavanomaisemman reachin:

Alkuperäisen peltilevyn pitäis toimia samalla idealla, vaatii tosiaan vaan pidemmän reachin.

Joo tosiaan en muistanu näköjään mallikoodia oikein. Mulla oli noi BR-C801 mallin jarrut, jotka taitaa olla samat kuin nuo 800, mutta pidemmällä reachilla. 801:ssä oli 88mm reachi. Tommonenki löyty.

http://www.disraeligears.co.uk/Site/Shimano_Bicycle_System_Components_(1984)_page_131.html

Kai se vaijerivedon esteettisyys on aika paljon siitä kiinni millasen tangon laitat. Jollain suoralla tangolla ja suorilla kahvoilla saattaa saada sivuvetojarrulla aivan kelvollisen näköisen.

EDIT: Tai sit laittaa vaikka 28/32-630 kiekot ilman lokareita :wink: (tätä ei kannata ottaa tosissaan)

Ei kai takajarrun vaijerivienti tangosta tahi kahvoista riipu?

Rumalla vaijeriviennillä tarkoitan siis näitä:

http://www.classiclightweights.co.uk/builders/womens-frames8.JPG

Mutta perhana. Oon näköjään selannut liikaa mixterunkoja, kun olin muka ihan varma, että tossa mun rungossa on tuossa alhaallakin kiinnityspelti jarrulle, vaan eipä ole.

Oon kumminkin vähän hämmentynyt… Täällä tossa valkosessa Cressussa on jarru alapaikalla, mutta mitä nyt olen tulkitsevinani niin tossa alemmassa kuvassa peräosasto näyttää ihan samalta kuin tossa munkin rungossa. Ja ymmärtäisin siis että täsmälleen samasta pyörästä on kyse ylä- ja alakuvassa. Mihin se jarru oikein sitten kiinnittyy…? Pitää laittaa Jukka_K:lle viestiä.

Äh, kyllä siinä pitäisi olla se mukana. Voi olla että on jäänyt mulle. Pitänee taas kaivaa laatikoita…

Ahaa! Se ei siis ole mikään kiinteä viritys (kuten esim. tässä) vaan joku irtopalanen, joka kiinnitetään noihin pystyputken kohdalla oleviin koloihin? Sellaista en edes tajunnut etsiä, täytyypä kaivella tuota irtopalapussia.

Joo tossa se muistaakseni oli sellanen irtopala. Muistelen kun myyjä kehui, että sillä palalla saa sen jarrun siihen parempaan paikkaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/pyorat/mixteprojekti/peltilevy.jpg

Tää on varmaankin oikea palikka?

Joo pitäis olla.

Eikö nuo entiset jarrut saisi purettua ja kunnostettua? Sitruunahappokylpy vaan teräsosille, kiillotus, kokoaminen, crc:tä kitkakohtiin ja paloiksi Koolstoppia?

^^ Jess! Excellent, täähän olikin helpommin ratkaistu kuin uskalsin toivoakaan. Ja taas oppi uutta!

^ No siis olen tainnut jo hukata toisen jarrun jonnekin… :smiley: Mikä on sinänsä vähän mysteeri, koska en tajua miten joku asia voi kadota tyhjyyteen kun en nyt noita jarruja oo mukananikaan kuljetellut. Ei tosin ole eka kerta kun tässä kämpässä asioita katoaa itsekseen salaperäisesti.

Mutta joo, kyllä ne varmaan periaatteessa sais kunnostettua, mutta ainakin toi jäljellä oleva on todella jäykkä. Toinen puoli ei hievahda milliäkään ja toinenkin melkoisella reuhtomisella. Sitruunahappokylpyä on tiedossa joka tapauksessa ja kyllä mä ton jarrunkin aion heittää samaan syssyyn kun ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta jos ei toi helpolla tokene niin ostan mieluummin sit suosiolla varmasti toimivat. Ei oo toi jarruosasto oikein sellainen missä haluaisin mennä vähän sinnepäin.

Joo ajattelin että tarkoitit tangon päästä kaapeleiden jäävän kauhean näköisiksi. No siis droppitangolla ja karvalakki kahvoilla vaijerit tulee ylhäältä ja tässä tapauksessa tekis lenkin tonne alas. Suorilla kahvoilla kaapeli tulee sisään päin vaakatasossa. Mutta olet oikeassa, sekoilin. Olin unohtanut kokonaan millainen runko olikaan kyseessä ja mihin jarrut kiinnittyvät.

Noista shimanoista sen verran vielä, että oli aika huonosti suunniteltu. Länget olivat syöneet toisiaan ja jarrut ei mulla lähteny toimimaan siedettävällä tavalla, vaikka jynssäsin täysin kiiltäväks. Noilla Shimpoilla tulee vaa paha mieli.

Voin tosiaan luovuttaa sulle Weinmannin keskivedeot (linkki kuvaan), jos kiinnostaa/asut HKI,VAN,ESP ja eikä oo kauhee kiire. Jos päätät ostaa, niin olen ymmärtänyt että tektrot on parhaat noilla reacheilla. Taitaa kuitenkin olla Tektron vanhan mallin pultti kiinnitteiset aika kiven alla (ainakin siinä R559 mallissa, joka on kait se paras näihin hommiin).

Aa joo, ei mua keulan vaijerit ahdista vaan peräpään. Eteen tulee joko mummotanko tai viiksitanko, riippuen vähän et miten korkean stemmin saan, tarkoitus on saada aika pysty ajoasento. Hienoleidipyörä eikä sportygirlpyörä.

Jarrut kiinnostaa! Ei ole pakko olla uutta, ainoa vaatimus on että pyörän saa varmasti pysäytettyä :smiley:

Tuo Bilteman alumiinimummotanko tuntuu hermostuttavan heppoiselta. Onhan se ainakin kevyt, mutta turvallisuutta ajatellen suosittelisin enemmin vaikka jotain vanhaa rautaa.

Ahaa? Jännä kun ei musta Biltsu-riseri mitenkään erityisen heppoisalta tunnu. Mutta mummotankoa en kyllä oo ite hipelöinyt joten EOS. No mutta teen joka tapauksessa tankopäätöksen sit kun stemmiasia on selvillä.

Biltsuriseri tuntui kaupassa selkeästi tukevamalta. Seinämävahvuuttakin näiden välillä varmaan vertailin, mutta eipähän ole siitä niin selkeää muistikuvaa.

Halvan puoleisia, mutta kelvollisia alumiinisia löysäilyrisereita saattaa löytää myös ihan LBS:stä esim. Spessuksi, Bontrageriksi tai muuksi vastaavaksi brandättynä. Omasta mielestäni ihan järkevä vaihtoehto on asentaa sellainen ja hoitaa korotus stemmillä. Riippuu vähän ajokin ja kuskin mitoista ja kokosuhteesta.

Tosiaan, ennemmin valikoisin ensin mieleisen tangon, ja vasta sen jälkeen ajamalla hakisin sopivia “lopullisia” mittoja stemmille.

Tuossa kohtaa kannattaa ehkä vilkaista esim. Cnc-biken tai Sella-berolinumin tarjontaa. Tai Zweiradnetziä. Mitä näitä nyt on.

Comfortti on ihan hyvä tanko. Kyllähän se vähän antaa periksi mut mitäpä näistä.

pelagossa oli iha hyvä valikoima porteurtankoja. Kannattaa käyä kattomas