Projekti: Konversiota kesäksi

^^:)

Eka projekteissa väärät standardit, oudot mitoitukset, huonot osat, ruoste yms. ovat hyödyksi. Niiden avulla oppii:

  • löytämään pyöriin liittyvää tietoa
  • tarttumaan työkaluun ja kokeilemaan
  • ettei osien kannata antaa jumiutua
  • huvittaako harrastus oikeasti
  • nöyryyttä tekemällä samat virheet kuin muutkin.

Hankalissa ensiprojekteissa on sekin hyvä puoli noin niin kuin skenen kannalta, että ne siivilöivät harrastajiksi vain innokkaat ja oppivaiset. Valmisfiksi on eri juttu.

Sen selvittäminen millaisella pyörällä on oikeasti kiva ajaa vaatii uuden projektin. Mutta se on sen ajan murhe.

Gzaghar - 20:53, 28.1.2014 » Tekeminen > päteminen.
Tästä olen 100 % samaa mieltä.

Itse projektin suhteen tullut jo hyviä neuvoja. Sen verran vielä, että ylimääräisiä ja halvalla lähteviä fixi-kiekkoja on myös varmaan foorumin tyyppien kaapit pullollaan, jos sellaista tarttee. Mulla on yksi huolella ajettu, ja voin luopua siitä nimelliseen hintaan, jos tarvetta tulee.

Ai juma hyvä meno!

Kare_Eskola - 21:30, 28.1.2014 » Eka projekteissa väärät standardit, oudot mitoitukset, huonot osat, ruoste yms. ovat hyödyksi. Niiden avulla oppii: - löytämään pyöriin liittyvää tietoa - tarttumaan työkaluun ja kokeilemaan - ettei osien kannata antaa jumiutua - huvittaako harrastus oikeasti - nöyryyttä tekemällä samat virheet kuin muutkin. Hankalissa ensiprojekteissa on sekin hyvä puoli noin niin kuin skenen kannalta, että ne siivilöivät harrastajiksi vain innokkaat ja oppivaiset. Valmisfiksi on eri juttu. Sen selvittäminen millaisella pyörällä on oikeasti kiva ajaa vaatii uuden projektin. Mutta se on sen ajan murhe.
Just näin.

Rudille täältäkin kyllä ihan kannustavia sanoja projektin suhteen. Eikä tuo aihio nyt niin kamalalta musta vaikuta. Itse tekeminen ja kokoominen on varmasti sen vaivan arvoista. Itelläkin menny monta monta tylsää tuntia yksin täällä opiskelukaupungissa selaillessa, tutkiessa ja opetellessa tätä pyöräilyn maailmaa.

Älä jaksa provosoitua tän foorumin muutamien tyyppien tökkimisestä. Vaikutat kyllä riittävän aikuiselta ymmärtämään leikin hengen. Yleisesti täällä kirjoittelee kuitenkin ihan mukavanoloista porukkaa. Ja tosiaan, kuten yllä on mainittukin, niin adaptereita ja mahdollisuuksia on, kyllä tällä foorumilla on monenmoisista rungoista fiksejä ja sinkuloita väännetty.

Rauhaa. Kattokaa vaikka alkavaa brittifutiskierrosta ja ottakaa yks pista. Niin mä ainakin nyt teen.

+1
Eiku

Projekteja tänne mahtuu. Talvi vaan sattuu olemaan vaikeaa aikaa, kun sepeli hiertää ja pakkanen panee. Aika vähän kiinnostaa projektit, johon kasataan rahalla valmista hipsteri-approved osaa.

Olin sanomassa, että ekankin projektin on hyvä olla sellainen, mihin löytyy helposti uusia varaosia (standardit, kierteet jne) ja runko sekä muut on kunnossa, jotta ekastakin kokemuksesta tulee palkitseva eikä pelkästään turhauttava.

Sitten luin Kare_Eskolan puheenvuoron ja sanonkin vain +1!

Tai sit on hyvä et eka projekti on tarpeeks paska halpa, et tajuu vaik lahjoittaa sen eteenpäin sit ku tajuu et tää on kivaa, mut nyt jotain kunnollista tilalle.

Kare_Eskolan puheenvuorolle kyllä vilpitön hatunnosto! Muutenkin tämä kolmas sivu on paljon miellyttävämpää luettavaa, kun toinen :smiley: Tämä tuskin tulee jäämään viimeisimmäksi projektiksi, siitä oon jo nyt varma. Sen verran on innostusta löytyy. Niin ja mikäs siinä jos joku haluaa fiksinsä tai sinkulansa kerralla näteissä paketeissa tai pihvinsä valmiiks pilkottuna mutta se ei valitettavasti oo mun juttu.

Tuosta elitistmistä ja sen tapaisista voisin kyllä sanoa sen verran, että se on ikävää mutta sitä tuntuu esiintyvän joka “skenessä”. Joku alkaa harrastamaan jotain, kehittyy siinä ja kasvaa harrastuksen mukana. Sitten kun on tietoa ja taitoa vaikka muille jakaa, sokeutuu niille asioille minkä takia alunperin alkoi harrastamaan ja on unohtanut sen oppimisen ilon mikä värkkäämisessä on. Semmonen kevyt äijä nimeltä Thomas Edison sanoi aika paljon hyviä asioita elämänsä aikana. Tässä yksi niistä: “Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.”

Ja siis piti jatkaa et full support!, mut oli muuta puuhaa tossa.
Edit: tai siis et^^ been there done that.

^^
Noinhan se menee. Hyvä meininki.

Riskei on otettava

Oon tainnu rokpeten pyörään joskus täällä törmätäkkin. En oo ihan varma koska niitä samasta aihiosta tehtyjä konversioita on tullut vastaan muutamakin. Mutta olisi hauska kuulla lisää kokemuksia ja vinkkejä jos joku on tän saman mallin parissa kiroillut!

dILETANTTI - 21:57, 28.1.2014 » Talvi vaan sattuu olemaan vaikeaa aikaa, kun sepeli hiertää ja pakkanen panee.
Gravel is grinding u mean?
dILETANTTI - 21:57, 28.1.2014 » Aika vähän kiinnostaa projektit, johon kasataan rahalla valmista hipsteri-approved osaa.
+1 - ei vaikka olisi onnistuttu haalimaan harvinaisia skenen kuolaamia ja kadehtimia mutta tahmean F5-näppäimen vuoksi missaamia "riittävä samanlaisia mutta hieman erilaisia" osia e-lahdesta. Aloittajalle hatunnosto nimenomaan konversion ottamisesta tavoitteeksi; alkaa nimittäin kaiketi edelleen se olennaisin eli yksi vaihde-filosofia hämärtyä taakse avautuvien takaraarukanpäiden vyöryssä tälläkin foorumilla. Sekin ihan luonteva evoluutio sisällään.

oppirahat voi toki maksella tilinauhan ja tutkijastipendien perusteella kukin millä välineillä haluaa, mutta pökäleen kiillotus alkuun on de facto taloudellisin ja vähiten itkuhälyttimen paristoja nielevä tapa sisäistää tietotaitoa virheidensä kautta. säästyneet massit voi investoida esim. laadukkaampiin työkaluihin, laadukkaampaan asennuskaljaan tai laadukkaampaan ajanvietteeseen kuin tämän viestiketjun lukeminen.

Juu elikkäs tästä saa kuitenkin teknisesti ihan toimivan, joskin huomattavan painavan (kannoin omani Pispalan portaita ylös ja siinä oli vielä seiskanexus) kulkineen, jonka uskaltaa jättää rautatieasemalle yöksi. Mutta hirveästi ehjiä osia tämmöisestä ei kannata ruveta vaihtamaan. Olisiko kammetkin käypäiset?

No periaatteessa kammet ois käypiä mutta en tykkää niiden ulkonäöstä ja veikkaan, että 30-40 vuotta vanhassa pyörässä on ihan hyvä keskiö vaihtaa niin samallahan nuo menis. Ja voi sitten siirtää johonki toiseen projektiin myöhempää aikaa ajatellen. Meneeköhä nuo kammet edes mihinkään ihmisten keskiöihin?

Noista pispalan portaista pitäis kyllä antaa joku mitali. Vituttaa jo pelkkä käveleminen niitä ylös muussa kuin urheilutarkoituksessa.

Se on kyllä hienoa että yksivaihteella jaksetaan olla huolissaan siitä uskaltavatko naiset SEKSISMIN takia tulla harrastuksen pariin vastaanoton aivan cunt basic projekteille sukupuoleen katsomatta ollessa tätä luokkaa.

vitun nolo meno 0/5 ja full kipport projektille.