Projekti: Bianchi Pista (ku pojat kiusaa)

Kun kerran noita pyöriä on tässä puolen vuoden aikana kulkenut käsien kautta useampia, piti itellekin tämmönen all terrain bike kasata. Projekti, koska osat eivät vielä lopullisia, mut koska tänään aamupäivällä oli aikaa ja “kelejä” kuvata niin kävin kuitenkin.

Runko on Rossin Record Pista jostain 80-luvun puolivälistä. Alunperin runko on ollut flakesininen, mutta muissa threadeissa käsitelty celesteyttäminen kosketti aikanaan myös tätä. Koska itse en ole mikään ajomies, enkä varsinkaan mikään hassuttelija, otin tämän perinteisemmän ratarungon omaksi projektiksi.

Maalipinnan strippasin Nitromorssilla, teräsharjalaikalla ja soodapuhaltamalla. Celesten alta paljastuivat alkuperäinen pinta- ja pohjaväri, sekä se pahin rikos. Rungosta oli aiemmin ollut kromattuna takahaarukan kolmio, emäputki muhveineen sekä toki etuhaarukka. Koska ammattitaitoinen päällemaalari oli tehnyt perusteellista työtä, mies oli ensin rälläköinyt kromit hiomalaikalla tms. mataksi. Lisäksi esimerkiksi seatstayn pantograafit oli poistettu rälläkällä. Vitutti holtittomasti. Ajatukseksi muotoutui keittää vanhat kromit pois, uusia kriittiset kohdat ja hoitaa myös maalaus. Onneksi ammattitaitoinen kromari kuitenkin varmisti:

“Ööö tota eikös nää juotokset oo messinkiä?”
“Juuh, kuinni?”
“Eiku jos mä nyt laitan tän sinne irtikeittoaltaaseen niin kromin lisäksi lähtee messingit, ja altaan pohjalla on kohta kivan jännä palapeli.”

Vastoinkäyminen aiheutti lähinnä kustannusten nousua, kun vanha kromi jouduttiin poistamaan mekaanisesti ja teräs sen alta hiomaan uudestaan. Ken on leikkiin ryhtynyt jne, joten näin tehtiin. Samassa rytäkässä päätettiin kromata koko paska, tulipahan ruostesuojattua samalla. Rungon pintakäsittelyn lopullinen muoto ei ole vielä selvillä, kun paha TQHCFR sanoo tätä Bianchi Pistaksi.

Osiksi oli tarkoitus kasata Gipiemmen Special Pista -sarja, josta puuttui vain takanapa. Koska huutelut, stalkkailut tai aneluviestit eivät tuottaneet tulosta, päätin kasailla modernimmat kiekot. Olihan kromauspläänikin muuttunut matkan varrella. Tilasin kesä-/heinäkuun taitteessa Mackit, jostain muualta kehät ja pinnat, ja jäin odottamaan. Välissä pyörä oli kasattuna väliaikaiskiekoilla, kun piti päästä kokeilemaan. Samassa yhteydessä totesin myös tuon 3TTT:n Moscown erinomaiseksi tangoksi.

Osia on vaihtumassa vielä ennen talvea, kunhan vaivaudun leikkimään sähkökemiallisilla reaktioilla. Nyt osasarja on about:

Rossin Record Pista 57,5cm Columbus SL (TY63, ne tietää ketkä tietää…)
Mack Superlight LF 36h / H+Son TB14 / DT Swiss Competition
Gipiemme Special Pista 47h / Gipiemme Special Pista / joku random 17-piikkinen
Campagnolo ohjainlaageri
Campan aerotolppa / Selle Italia Turbo
ITM Citta di Bassano / 3TTT Moscow
skeneketju / SPD520



Otan lisempiä/parempia kuvia sitku on lopullinen setti kasassa.

Hiano! Ohhoh ja hatun nosto romien poistamisesta mekaanisesti. Tää on suht hankalaa kun pinnoite on terästä kovempaa.

-Olli

Todella hieno. Tulee mieleen Ununun lototettu Gitane Super Pista, jonka olisin voimakkaasti halunnut itselleni. Pidän myös kuvien sateisesta tunnelmasta paljon.

Kyllä. On. Ja pysyy.

Kiva et teit proggislangan niin pystyy seuraamaan miten tää etenee. Harmi kun ei saa enää nähdä tätä niin usein. Tiiät jo mun ehdotukset joten en vie palstatilaa :wink: Sen verran sanon silti et unohdat Gipiemmet ja isket tähän kiinni ne Campan veivit mitkä sulla on.

tosi hieno on! Tarvitsee droppitangon…

^Ai tommosen haisulidroppitangon? Eiku, emmä taivu ratadropille kaupunkiajossa, ottaa vatta polviin kiinni. Ja tykkään tosta Moscowsta kosolti.

^^Suunnitelmia on muitakin… ne tietää ketkä tietää…

Olli, olin itekin aika skeptinen sen krominpoiston onnistumisen suhteen. Puhuttiin sen kromarin kanssa asiasta, ensin oli silleen “et vittu tuo tommosia tänne”, mut sit kuitenkin innostui asiasta ja hyvä tuli.

Aika komea. Onko tuo haarukka tarkoitettu jollekin pienemmälle vanteelle vai miten siinä on tiukka sovite kumille?

Toinen kysymys kromista. Pistettiinkö alle kuparia tai nikkeliä? Tuskin tuota aiotaan säilyttää ympärivuotisesti ulkona, joten näiden puute ei aiheuttane mitään ongelmia, mutta kotimaisten firmojen kromaustekniikat kiinnostavat.

Minulla on eräs auton puskuri, joka on aikoinaan jälleenkromattu, mutta ilmeisestikin suoraan teräksen päälle. Kromi ei ole hirveän hyvin viihtynyt paikoillaan, ja jäljellä on ehkä 20%.

vaikka samahan se mulle on vaikka ajat ilman tankoa.

^^Haarukka on toki alkuperäinen ja mallia rata. 23-millinen gatorskin mahtuu ihan ok kun toi TB14 on suht leveä boksikehä, kapeammalla kehällä siinäjasiinä, 25-millisellä ei toivoa pyörimisestä. Freden mielestä haarukan sivuprofiili on lähes täydellinen, omasta mielestäni esteettisesti paras mahdollinen.

Kromin alle vedettiin normaalisti ensin kupari, sitten nikkeli ja lopuksi kromi. Pitäis kestää, ja siis koska homma tehtiin koko runkoon, tuli raamille rutkasti elinikää lisää. Työn tehnyt firma/äijä on huomattavan paljon riviniklaamoa/-jaa laadukkaampi.

^En osaa oikein ajaa näillä ratarungoilla ilman käsiä :frowning:

Hieno on. Oon samaa mieltä dropista, ja kyllä noilla klassisilla maantiedropeilla ajaa ihan yläotteeltakin, ja mä oon ainakin huomannut myös sen “kahvaotteen” ihan käyttökelpoiseksi, eli siis kädet siihen taivutuksen kohdalle. Hanskojen kanssa ainakin toimii, paljain käsin vähän ikävä ranteille.

Rossin-siirtokuviahan saa varsin helposti, ja esim tällaiset minusta sopisivat hyvin:
http://cyclomondo.net/USERIMAGES/Rossin%204.jpg

Noita kasari-vauhtiraitadecaleja en itse laittaisi. Noi Recordit mun ymmärtääkseni olivat usein melko rauhallisen värisiä, joten tuosta omasta mielestäni saisi upean jollain metalli/helmiäsvärillä, kuten juuri vaaleansininen, turkoosiin vivahtava sininen tai sitten helmiäisvalkea tai varma musta.

Esim tässä pari hienoa:

http://moldmagazine.se/http://moldmagazine.se/wp-content/uploads/2011/09/Rossin-Pista.jpg

Mutta sen enempää en ryhdy neuvomaan, ja hieno on noinkin. Propsit tuosta uudelleenkromauksesta.
Toisaalta voihan tuohon vaan sen celestenkin vetää uusiksi…

Satulan kulma pikkasen etuvoittonen, niin voit tuntua siltä et kaatuu eteenpäin kun ajaa ilman käsiä.

Nätti runko. Ja hyvä ettei väkisin droppitankoa jos toi miellyttää.

vanttera - 15:00, 27.9.2012 » Freden mielestä haarukan sivuprofiili on [u]lähes[/u] täydellinen, omasta mielestäni esteettisesti paras mahdollinen.
Milloin oon sanonu. Mitä. Hähh. VASTAAA

Etuhaarukan taivutus on todella tarkkaa bisnestä. Seriously.

todella viehättävän raamin ympärille kasattu mukavan low-key kompliitti. mä jättäisin stikkeroimatta, mut tää onki vaan mun 2centtiä…

“Satulan kulma” ja “väärä tanko”. Taattua vitun yksivaihde-kamaa taas.

Jätä tyhmät Rossin-stikkerit pois.

Mustaks veivit ja ratas ni tää on valmis.

vallengrach - 15:26, 27.9.2012 » Mustaks veivit ja ratas ni tää on valmis. Taattua vitun yksivaihde-kamaa taas.
mutta onhan tuo satulan kulma ihan vitsikäs.

Joo, tuo tarroitus ei tietenkään ollut mikään vaatimus! :smiley:
Noita laatupyöriä suomesta tuntuu löytyvän alati vähemmän (okei viime aikoina aika paljonkin…) niin sinänsähän tälle on jo palvelus tehty tuolla huolellisella kromauksella, joten ei munkaan mielestä mikään alkuperäisen ulkoasun palvominen ole mikään itseisarvo. Tässä tapauksessa se olisi ihan perusteltua siis siihen nähden että tuo on oikeasti Rossin Record Pista, mutta eihän se runko siitä miksikään muutu jos sitä ei tarroittaisi.

mitä vittua nyt zenmaster!?

sun nimimerkki on vitsikäs.

case. fucking. closed.

Ja jos ihan erikseen ihmetellään kädettömän ajamisen vaikeutta niin kai siitä nyt voi huomauttaa.

Frede, Julian parkkihallikaljoilla. EIKÄ SIINÄ MITÄÄN VAIKKET TARKOTTANUTKAAN

Satulan kulma on tollanen lähinnä siksi, että se tuntuu aunarissa parhaalta. Kuvaa varten ois tietty voinu slämmää stemmiä jne, mut hei internetcops, ejjaksa. Voihan sitä ajatella vaiks projektina, että varmaan sit joskus on oikeampi kulma jne.

Sirkus, ei tästä mitään entisöintiprojektia enää tule, sitä varten on Modo-elli. Dekaali- ja maalihomz on harkinnassa.

e: niija mä en vaan osaa ajaa ilman käsiä, ei siihen oo penkin kulmalla mitään vaikutusta.

Pääasia, että ajetaan