Principia-klubi — ilmoittaudu, postaa omasi + fiilistelyt ja disautukset

Mäki mietin eilen tota Evolution/Revolution-mahista yrittäessäni löytää kuvastoista vuotta jossa väri mätsäis mutta dropoutit on kyllä noissa ihan erilaiset.
Plus jos vasaran jo poistetussa tarrassa on lukenu Evolution niin vaikea siihen on väittää vastaan.

Saan viikonloppuna tarkempia muisteloita tuosta REXe:stä, mutta ilmeni että, myyjällä on ollut yhteensä neljä (!) Principiaa, joista kaksi vielä hallussa ja ajossa. Diggaili kun kerroin, että nyt on kovaa pöhinää merkin ympärillä.

1 Like

Tuon aikoinaan ostin. Tai ainakin samanlaisen.

1 Like

Jes! Just hyvä.

Mulle tuli langan innoittamana mieleen semmonen että yks brittiheebo (kai) oli muhun yhteydessä kerran Principiaani liittyen. En oo noita luetteloita kovin tarkkaan kahlannu vielä läpi joten en tiijjä mihin tää perustuu mutta ainakin kuulostaa hauskalta:

I should put mine back together… Except i’m over the weight limit for it.
— —
Yeah, the pro versions have been acid etched to reduce weight. It also increases the risk of fatigue failure. So the RS6Pro and Rex Pro (and Ellipse versions) all have an 80 kilo weight limit.
Think mine was mid/high 1100s when we weighed it. something like 1160-1170. But 1500 isn’t bad for a painted aluminium frame of that age. The one i have is anodized, to save weight… thats probably ~150 grams straight off.
— —
And worried is probably the wrong word, it’s just something to be aware of with old aluminium, they do have a finite life and the harder you use them, the sooner they fail.
Just listen out for odd clicks and creaks and funny handling. And an occasional inspection never goes amiss.

Heh, onneksi toi REXe ei siis ole ymmärtääkseni ohennettu, meikällä kun elopainoa ton rajan yli “silleen sopivasti”.

Löysin pikagooglauksella tälläistä:

"Principia used to use this technique on their top of the line aluminium frames a few years back (I’m talking about the original Principia company, think there’s been lot’s of changes since then).

If I remember correctly their two top end road frames were the Rex and Rex Pro, identical frames apart from the Rex Pro having the acid dip treatment making it a bit lighter.

Ofcourse there would’ve been a fair bit of R&D involved in this and the process will have been carefully controlled."

1 Like

Tämä itse asiahan ei siis mua ainakaan huoleta tippaakaan, Scott-sinkulani runko on tölkinohutta alua ja painaa 994g eikä minulla ole edes kuoleman pelkoa.

Mua kiinnostaa vaan että onko toi oikeesti totta vai joku legenda jota vaan toistellaan koska on luettu jonkun sanoneen niin internetissä.

Muistan lukeneeni runkomatsqlangasta jostain kestävyystestistä mitä en nyt kuollaksenikaan löydä. Testissä parin merkin runko petti jossain kohtaa ja testi keskeytettiin ennnen kuin caad tai principia petti.

1 Like

12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Text and photos by Robert Kühnen, from TOUR magazine 10/1997

2 Likes

Saakeli Scottia eivät testaneet. O-ou!

No mutta kuten tuolla Principian historiikissa kirjoitettiin, taitaapa yksistään toi testi jo selittää merkin suosiota Saksan markkinoilla!

Mullahan on taipumus hajottaa kaikki palikat ja viimeaikaisin kokemuksin myös itseni, joten snadi vakavasti vammautumisen pelko hiipii. Mutta hei, kolmiokipulääkkeethän on vaan osa elämää!

Pitää lunttailla noita kataloogeja, jos sillä on happokylvyistä mainintaa. Oma kuva asiasta on internetoppimisen perusteella, että ainakin markkinoinnissa tuota on käytetty noiden top-of-the-line-mallien osalta.

1 Like

Turha ressata! Lukaset vaan vasara-henkilön linkkaaman testin ja voit taas nukkua yösi rauhassa.

Principia. Maailman tokakestävimpiä runkoja.

1 Like

Meeting kuulostaa hyvälle. Toki nämähän on maantiepyöriä, joten yhteislenkki maantiellä voisi olla myös jees. Esim. Porvoo tai sit Tuusulanjärven ympäri ja tsufeet Lottamuseolla.

1 Like

Joo tietty pitää ajaa. Se oli itsestään selvää. Mutta ette sitte aja liian lujaa tai en pysy perässä.

Olennaisin testistä:

Three lightweight frames endured without visible signs of damage. After 200,000 cycles which visibly flexed even the stiffest frames, the computer shut down the testing for the Cannondale, Trek and Principia frames, according to plan.

This is a sensational result, considering the lightweight tubes and enormous test loads. Even Manfred Otto found the result surprising: “These are the lightest frames which have ever wandered onto the EFBE test stand, but also the most durable.”

1 Like

Impressive!

Also, foorumialusta lööv:

1 Like

Aika ikävä sävy. Vittuako se tekoälylle kuuluu kuka mitäki kirjottelee! Mukakivaan turinaan naamioitu passiivisaggressiivine teko-ä saa mun puolesta suksia takas serverilleen mäkisemään!

Ja miks mulle ei oo tullu tommosta? Hmmm…

Aiheeseen liiittyvää törkyä, ni on nätei kuvei:

An aluminium-framed road bike for over three grand? We’re intrigued…

Imgur

2 Likes

10 Likes

Ennen olin että Concorde best, mut nykyään ehkä kuitenkin Principia.

1 Like

Se on. Juutit osasi tämänkin.

1 Like