Polkimet - poljinkeskustelu ja poljinvinkit

SPD-pedaalit ja talvikengät. Et palaa koskaan pyörittelemään kohmeisia conversevarpaitasi sträppiin ineen.

Tämä on yksi varvaskylmyyttä edistävä tekijä tässä näin.

Miten smoothisti polkimien tulisi pyöriä? Parit halvat flattipolkimet on tullut ostettua ja molemmissa ollut havaittavissa ihan selkeää sellaista pykälämäisyyttä / vastusta pyöritellessä. Elämän ainoat laakerikokemukset ovat oikeastaan tuolta skeittipuolelta ja sen perusteella on vaikeaa hyväksyä, että minkään laakerin toiminnassa on yhtään tuntuvaa vastusta tai karheutta. Pitäisikö polkimet aina jotenkin huoltaa / herkistellä ennen käyttöönottoa?

Halvat flätit on aina vedetty tehtaalla liian kireelle, koska kupin ja kartion hienosäätö on kallista eikä ketään kiinnosta. Sama halpojen napojen laakereissa. Navat oon säätäny kersojen koulujopoista, mutta en mä polkimia jaksa. Ne muovit hajoo ennen laakereita kuitenki

4 Likes

Eipä niitä polkimia oo tarkotus sormilla polkeakaan. Sen sijaan niiden päälle tulee painoa ihan reilusti, joten laakereiden keston kannalta on parempi, että ovat hiukan kireällä kuin hiukan löysällä.

Enpä näin ollen sitten huolehdi turhia.

1 Like

Onko hei semmosia polkimia jotka

  1. ois isommat kuin normipolkimet (mun jalankoko on 50)
    JA
  2. niihin sais sträpit kiinni?

Koitin googlella mut tuntuu että isojalkapedaali-jutut on aina semmosista piikillisistä mtb-pedaaleista.

Eikös MKS Sylvan Gordito ois aika isojalkapoljin?
Ja varmaan sträppikin mahtuu noista koloista läpi.

1 Like

Oliko maastopolkimien vika ulkonäkö vai piikit? Kun piikit voi jättää pois tai laittaa lyhyemmät tai vaan osan piikeistä.

HT PA03A voisi olla hyvä isolle kengälle

E. Paitsi noihin ei saa sträppejä kiinnni :woman_facepalming:

Mä käytin ihan tyytyväisenä sträppien kanssa tommosia kuin VP-538 (Dartmoor Candy Pro). Metallipiikkien sijaan niissä on muovinystyt. 111 x 105 mm, en tiiä onko tarpeeks?

VP-535 (Dartmoor Candy, BBB Trailride) taitaa olla sama, mut irtokuulilla ja halvempi.

1 Like

Joo muotoilin huonosti - maastossa ja piikeissä ei mitään vikaa, mut niihin mitä selailin ei näyttänyt saavan sträppejä kiinni.

Kiitos vinkeistä, tsekkailen!

Muovinystyt saanee poistettua myös vaikka karkealla viilalla.

1 Like

Joo tai vähän madallettua, jotta pitoa on silleen sopivasti. Joku alumiinipoljin irrotetuilla piikeillä on helposti liian liukas.

Siitä numeroita ja dataa flättipolkimista, päivitetty 2023

1 Like

Semmoinenkin saattais juolahtaa mieleen että kun ne mtb-polkimen piikit on usein perus m-kierteisiä ruuveja, niin voisihan niitä käyttää sträpin kiinnitykseen polkimen kääntöpuolelle. Vähän niinku oli niitä power grips -remmejä joskus, ja on kai nykyäänkin restrapilla jotain vastaavaa. DIY vaan ja murretaan kahleet jotka ovat läpipujotettavat poljinremmit

2 Likes

Useampaan kertaan tarvi tavailla, mutta tarkoitit ilmeisesti, että pulttaisi sträpin polkimen kääntöpuolelle, pultit sträpistä läpi ja kiinni niihin johonkin M3 kierteisiin?

1 Like

Joo, tai siis sori jos oli epäselvää mutta tarkoituksella jätin toteutustavan lukijan mielikuviteltavaksi!

1 Like

Huh, vihdoin ehdin luoda .giffin ja palata tähän koska olen kyllä aivan eri mieltä.
Tottakai @Luigi niitten polkimien kuuluu pyöriä vastuksetta ja smoothisti niinku potkulautasi pyörät.

Viimeks 2018 huoltamani MT60 polkimet pyörii semmosen 15sek ku antaa kädellä vauhtia.
Vois kyl avata mutta hitto jos taika häviää.

9 Likes