Polkimet - poljinkeskustelu ja poljinvinkit

Mikä ois semmone suht laadukas flättipoljin mihin sais sträpit? Zulun sträpit käytössä, jos jotain väliä. edit: Mielellään sellanen poljin mitä sais jostain suomiverkkokaupasta tai jostain täältä Oulusta päin kivijalkakaupasta.

Shimano PD-EF205 olisi varmaan sellainen? Motonetistä saa näköjään kuluvalla hetkellä. Toki Suvala ja Spessu kannattaa tsekata eka.

On ne muuten painavat polkimet, päälle 0,6kg pari. Mutta sitten taas tasainen pinta on ihan mieleinen juttu mm. paljasjalkakenkiä käyttäessä.

Skeittikengillä pääosin vedän ja tykännyt kyllä piikillisistä polkimista, kun piikit tuo sellasta mukavaa lisävarmuutta. Kenkien kuluminen ei sinällään huoleta, sillä käyttöön ne kengät on tarkotettu. Laadukkaammissa polkimissa houkuttais mahdollisesti vaihdettavissa olevat piikit ja konelaakerit, koska herkistely on vehkeestä

1 Like

tosta taitaa olla kans se “normaalimpi” versio PD-EF202 ilman tota “täytettä”

1 Like

koitin googlella ja foorumihaulla mutta niin tuota että: mikäs on ajantasainen kokemus eggbeatereista? vanhoista malleista sanotaan että hajoaa ja ei hajoa, laakerit pitää vaihtaa ja ei pidä vaihtaa, klossit irtoaa ja ei irtoa jne. mutta mites tuoreemmat mallit?

(kenkinä mulla on shimano rp3 ja sidi dominator)

TL;DR valomiekkaestetiikka kiinnost; en juuri skidaile

Tykästyin Candyihin koska ajan välillä vähän pehmeämmilläkin kengillä, säästin itelleni kuitenkin yhdet Eggbeater 2:t Sidi Drako ajeluja varten. Täysin paljaat Eggbeaterit saattaa inasen helpommin kyllä klipata kiinni tai en tiiä.

Laakerit suojauksineen näissä on ollu kunnossa jo vuosia, ei ehkä kymmentä vuotta mutta yli viisi ainakin. Ostin ekat Eggbeaterini 15 vuotta sitten ja niiden laakerit eivät kyllä hyvässä suojassa olleet, rasvaa sai olla ruuttaamassa aika usein läpi.

Yhden vispilän olen runtannu Kepussa kalliota päin rikki. Sekään ei hajonnut totaalisesti, oli vielä 50% klippausasennoista käytössä loppulenkin ja kotimatkan ajan.

1 Like

yhestä vispilästä oon ajanu laakerit paskaks. lopulta kammesta törötti polkimen akseli ja irtonainen poljin roikku kengästä. oli kuitenki varaosilla helppo korjata.

sanoisin et kannattaa kokeilla, jos kiinnostaa. pahammissaki tapauksessa menee vaan rahat ja henki.

TL;DR tyhjänpäivästä jauhamista

1 Like

Tattis, pistän kokeiluun jahka veronpal. saapuu tilille :grin:


Pocketpedals

En nyt sit tiedä onko tää ongelmanratkaisua mitä ei ole vai vaan ihan lisää muovijätettä maailmaan

En ole vieläkään tajunnut hinkua käyttää klossittomia kenkiä lukkopoljinten kanssa.

Jos fillarilla ajetaan tavalliset kengät jalassa, siinä sopii ihan hyvin olla flättipolkimet.

Tästä huolimatta pystyn mielestäni arvioimaan aiheeseen liittyviä keksintöjä jokseenkin selkein mielin. Kaksipuoliset polkimet on hyvä ratkaisu tarpeeseen. Tämä päälle naksautettava muoviläystäke taas vaikuttaa yhtä turhalta kuin kaikki aiemmatkin vastaavat.

No täähän se on.

Haluan yrittää ymmärtää noiden ja muiden samankaltaisten tarpeen mut ei. Kaksipuoliset tai rehdisti vaan vaihtaa flätit parissa minuutissa.

Mulla on arki-, ja lenkkipyörä tällä hetkellä yks ja sama. Polkimina tietty m520.
Lähes kaikki arkiajot on niin lyhyitä, ettei juurikaan kiinnosta laittaa spedekenkiä, viikonloppulenkit on taas fläteillä perseestä (testattu).
Poljinten vaihtaminen aina tarpeen mukaan kiinnostaa kovin vähän.
Uusien kombopoljinten hankinta ei lähtökohtaisesti kiinnosta, kun noita toimivia m520:a löytyy taloudesta jo valmiiksi useampi pari.
Ajatuksena jotkut tämmöset klipattavat flätit toiselle puolelle kuulostais mielestäni parhaalta vaihtoehdolta, mutta tosiaan toi floatti ei tullutkaan mieleen, ois mielenkiintoista kokeilla tommosia.

Oikea vaihtoehtohan olis taas hankkia lisää polkupyöriä, mutta oon pyrkiny vähentää.

2 Likes

Vähän sama täällä. Itse olen ratkaissut tämän käyttämällä arkisinkulassa hold fast + bmx-pedaali -yhdistelmää. Kun ei skidailutarvetta ole, ei nuo kuluta kenkiä kuten fiksissä ja toisaalta jos tarvii lähteä tansseihin kusiluikkareissa, voi aina polkea strapit alapuolella roikkuen. Tietysti tuohon käyttöön noita voisi soveltaa, mutta arkisinkulaan taas en itse ainakaan viitsi edes lukkopolkimia laittaa, kun remmi antaa ihan tarvittavan määrän tehoa polkemiseen tuolla verkonpainolla.

Niin joo tietysti jos on vain yksi pyörä ja valmiina lukkopolkimia, niin sepä on se tilanne noille. Itsekään en viitisi alkaa ostamaan komboja, kun ovat sitten kuitenkin lukkokäytössä epäkäytännöllisemmät.

Edit. Ei ollut tarkoitus kuulostaa vähättelevältä niitä kohtaan, jotka on onnistuneet pysymään yhdessä. Rehellisesti sanottuna itsekin kaipaan niitä aikoja välillä :joy:

Siis joku tommone roska joka salee klippaa irti kun heittää vähän reippaammin jalkaa satulan yli? Ei jatkoon. Tulispa muovivero

3 Likes

Kai sä hiffaat, että joka tapauksessa olet hankkimassa lisää materiaa ja oot kallistumassa muoviskeidan suuntaan? Eli aivan hyvin voit tyhjentää ostoskorin ja korvata sen sisällön toispuoleisilla pedaaleilla, jotka kestää vuodesta toiseen. Ylimääräiset M520:t myyntiin, niin pysyy varasto tasapainossa.

Niin siis emmä tommosia muovilärpättimiä edes harkinnut, vaan mielessä oli jotkut tämänhenkiset:

^mistä lähtee yhellätoista taalalla?

Iibeist. Tasan 11 taalaa.