Pinarello Treviso 1982

Onhan tuossa varusteluinnossa ajoittain havaittavissa joitain yhtäläisyyksiä…

Se dropoutin säätöruuvi syö säätövaraa, joka vaihteettomassa kuitenkin on niin tarpeellista, että on kyllä perusteltua ottaa se ruuvi siitä pois. Kierteitä suojaamaan sopisi parhaiten joku sellanen lukitsemiseen ja säätämiseen yms. käytetty ruuvi/kierretappi, jossa ei ole erillistä kantaa, vaan upotettu kuusiokolo. Niinku jarrukahvan etäisyydensäätö.

Itse asiassa mullakin on ruuvi jarrusillan reiässä.

Parasta on, että tämä runko vaikuttaa kuvauksen perusteella hyvältä omistajalleen. Sopiva koko, sopiva paino, sopiva kestävyys, sopiva jäykkyys,… Siis täydellisen sopiva runko juuri sopivalla omistajalla. Silloin omistajan tarpeet määrittää miten ja missä ajetaan! Millään muulla ei ole silloin väliä. Silloin voi vaihderungon fiksata ihan vapaasti jos fiksiä kaipaa. Ja se on ainoastaan oikein.

Jos runko olisi yhtään promilleakaan kuskille sopimaton, niin tilanne olisi toinen. Silloin pitäisi huomioida muutakin kuin kuskin tarpeet, koska ne olisi silloin joka tapauksessa väärällä runkovalinnalla alistettu sivuseikaksi. Silloin tämän huippuhienon Pinarellon fiksaamista voisi jo arvostella. On vaan niin hieno!

Kiitos Tuurelle kierre- ja reikäpohdinnasta. Pisti miettimään. Olen elämäni aikana rikkonut monen kammen kierteet. Kammen kierteitä on mennyt sen verran monet, että olen oppinut sujuvasti irrottamaan hajonneet ja kierteettömät kammet ilman ulosvedintä (ruuvi löysälle > Viidettä linjaa mukulakivellä ylös ja alas muutamat kerrat > lopuksi tiukka naputtelu kuminuijalla).

Kun tarkemmin alan miettiä niin aika monessa niistä hajonneista kampikierteistä oli muovikauluksisten suojaruuvien kaulukset jossain vaiheessa hajonnut. Tai sitten se muovikaulus oli se kaikkein vanhin, kulunein ja siten väljin mahdollinen.

Jokin funktio avoimeksi jätetyllä runkoreiällä voi joskus olla? Mulla on ratarungossa takana sillassa yksi reikä siinä missä normaalistikin on reiät sillan läpi takajarrua varten. Mutta minulla on siis vain toinen niistä reistä, ei molempia. Joku syy siihen reikään on oltava, jarrua varten se ei siinä ole koska toinen reikä puuttuu ja kyseessä on puhdas ratarunko? Toisaalta ratarunkoni on valmistettu Neuvostoliitossa, joten todellista syytä ei välttämättä olekaan…

markkuj - 6:59, 20.10.2009 » Jokin funktio avoimeksi jätetyllä runkoreiällä voi joskus olla?
En mitenkään jaksa lukea Tuuren posteja kokonaan mutta reikien funktio on nimenomaan se, että vesi/kosteus ei jää sinne teräsrungon sisään muhimaan ja ruostuttamaan runkoa sisältäpäin.

Joten ei varmaan kannata tiivistää ihan kaikkia niitä reikiä umpeen, jostain sinne putkien sisään pääsee aina kosteutta ja jos/kun se ei pääse kunnolla haihtumaan niin tervemenoa sitten vaan niille kallisarvoisille 62cm Crescenteille.

ps. hieno kuva toi Riis & Indurain.

ChainThug - 7:35, 20.10.2009 » Tavallaan olen Tuuren kanssa sita mielta etta ne pitaisi suojella ja sailyttaa vaihteellisina, toisaalta taas ajattelen etta esineella (pyoralla) on arvoa vasta kun sita kayttaa ja kun se tuottaa kayttajalleen hyvia fiiliksia ja/tai hyotya.
Jos oikein luin, niin ei missään puhuttu pyörien säilyttämisestä vaihteellisina, vaan siitä, että niitä alkuperäisiä vaihteita ja kiekkoja ei kannata heittää pois, koska niiden arvo on merkittävä. Ihan sama millaisessa kokonnapanossa sitä siinä välillä ajetaan, kunhan pidetään huoli siitä, että sitä arvokasta pyörää käsitellään sen arvon mukaisesti.

Mä en kykene tähän ketjuun sanoon mitään sen kummemmin merkityksellistä,sori,mutta noista runkojen reikien olemisesta. Ne on jotain jota en oikein käsitä,että miksi niitä tosiaan on jätetty tukkimatta,vähän joka keulassa ja rungoss aminkä kanss aoon peleillut,on näitä. Olen itse töikseni tig-hitsannut jos jonkinlaista kapinetta,ja esimerkiksi ambulanssien rosteri ja alumiini varusteiden kanssa reikiä tehtiin ihan vain sen vuoksi,että hitsailun aikana toi ilma lämpenee ja laajenee putkiosissa,ja jossain vaiheessa paine kasvaa niin että se sula sauma minkä kanssa pakerrat,pamahtaa,roiskuu lattialle sauman pilaten,kun paine tulee saumasta jos ei ole porattu reikää josta paine pääsee ulos.Myös kaasupillillä juottaessa on näitä paine-reikiä tehty. Mutta siis,ei se olis kovin kummonen homma ollut miltään verstaalta laittaa muovi/messinki tms tulppaa tollasiin läpiin ikinä,on se sitten siellä haarukan alapäässä tai missä vaan.Titaanihommissa taasen pitää olla joku reikä,mitä kautta sauman alapuolelle saadaan suojakaasu,mutta tulpata pitäis sekin sitten työn valmistuttua.

Joo,mutta fillaris on todella hieno laite,ainoa mikä mun silmään osuu on toi radiaalipinnaus. Mä en ole alkuunsakkaan pussihousumobilisti joka huutais alkuperäisasun puolesta,ennemmin tuollasen laiteen näkee liikenteessä tossa älyttömän siistissä kuosissa joka liene eon omistajans amakua vastaava,kuin missään vitriinissä virttymässä alkuperäiseksi palautettuna,josko…Ei varmana ois paha idea toi orkkispalikoiden verkkainen keräilykään.Vaihdepyöräthän nostaa täälläkin päätään koko ajan :).

^^Eipä taideta puhua, mutta en kyllä välttämättä pidä tota osien hyllyyn haalimista kovin tarkoituksenmukaisenakaan. Kun tuota pyörää aikansa käyttää, ajaa arkiajoja, pooloilee ja lenkkeilee, niin ei sitä kuitenkaan enää voi minään NOSina myydä, oli osat mitkä hyvänsä. Voihan siitä silloinkin joku maksaa hyvinkin, saadakseen kokoelmiinsa, mutta on myös hyvin mahdollista ja suotavaakin, että pyörä ajetaan loppuun. Jos se kerran sopii omistajalleen ilmeisen hyvin, niin se nimenomaan saa ansaitsemaansa arvostusta, kun sitä käytetään. Ajettavaksihan se on tehty. Hyvää pyörää on tosiaan syytä kohdella hyvin, jotta ilo olisi pidempi, mutta en näe syytä jättää sitä käyttämättä, jotta jälleenmyyntiarvo ja ulkonäkö säilyisi. Kannattaa siis katsoa, mihin sen lukitsee, mutta hienompaa IMHO kuitenkin on, jos sitä tosiaan käytetään. Muutenkin kuin koriste-esineenä.

^Aikaisempaa keskustelua reijistä esim. tässä näppärästi nimetyssä langassa.

Kyllä,kaikki ajoneuvot on tehty ajamista varten,enbkä ymmärrä että mitään,on se sitten joku vanha nopeusennätysmoottoripyörä,kilpafillari,legendarainen rata-auto tms,pidetään käyttämättömänä.Usein vaan tuppaa ihmisen ahneus ja egonpönkittely sellasta teettään että hankitaan kulkuneuvoja joila ei liikuta vaan odotetaan vaan niiden arvon liikkumista,ylöspäin jos mahdollista.“Sijoitusmielessä”,sanovat.Onhan se kiva että saa laitteeta saman,ehkä pikkasen enemmänkin kuin mitä siihen itte panosti mutta sääli,sääli jos ei laitteilla ajeta,kuin ehkä vappuparaatissa kerran vuodessa hissukseen ettei ketjut sinisty ja alkuperäisasennuskumien valukarvat katkea:).

Saakohan muuten kotomaasta iisisti kammenpultin peitteitä,eli mitä löytyy ainakin nimellä Crank arm cap googlella ?Kiillotettua,punasta tahi kromattua,tai edes asiallista muovista.

http://images.andale.com/f2/115/106/3561856/1087430528069_stronglight_caps.jpg

Hyvähän se on jos ton kaltainen aarre on löytänyt tiensä kotiin jossa sitä arvostetaan ja laitellaan,ja etenkin ajetaan,niin näkee muutkin moisen joskus livenä,eikä vaan kuule hujuha yksityiskokoelmassa lojuvasta laitteesta.On se sitten originaalikuosissa tai tuollain hyvällä silmällä rakennettuna.

Olen kateellinen :).On se sitten pahe tai ei niin kelpais ittellenikin.Mutta haaskuun menis jos minun olis.Saattasin saada päähäni poistaa rungosta vaijerien ja vaihtajien kiinnikkeitä,joita ehkä katuisin myöhemmin,koska tuppaan sellaset poistaan mitä en sillä hetkelä tarpeelliseki koe.Jätelavakonversioissahan moinen teko ei montaakaan ihmistä ala vaivaamaan,mutta tollasesta laitoksesta puhuttaesa ei tulis ekana mieleen raiskata sitä niin,etteikö sitä vois jossain vaiheessa ehkä entisöidäkin.

perun puheeni. crazy helmet vaikuttaa yhtäkkiä oikein normaalilta kaverilta… kuin myös matti käki ja DVB-G

^se ainakin ajaa vekottimillaan

isoratas - 13:22, 20.10.2009 » perun puheeni. crazy helmet vaikuttaa yhtäkkiä oikein normaalilta kaverilta.
En nyt tiedä, kuinka fiksua tuo oli. Tai tarpeellista.

‘pikkuratas’…

hammasluku ja kassit kutistu ainakin kolmasosaan tuuren henkisen manhandlen myötä

Onpas taas fiksua

ps. DVB-G ja murobbs:n Degauss nyt on ihan omat juttunsa et huh.

Terve,
Jaahas pojilla on taas lähtenyt mopo käsistä mut ei se mitään.

Mitä nyt tohon pinarelloon tulee niin sillä on ensisijaisesti tunne ja käyttöarvoa omistajalleen. Ja niin sen pitää olla. Mä en paljon parempaa kulkinetta itselle voisi kuvitella paitsi että kahvojen puuttuminen yläotteella hatuttaa välillä kun kädet väsyy.

Tuurelle iso käsi kaikista suojausvinkeistä ja lupaan soveltaa niitä jossakin määrin jossain vaiheessa. Kuten sanottua runko on arvokas ja vaatii huolenpitoa - tämä toteutunee, mutta on turha kuvitella että alkaisin tuota kuitenkaan säälimään ja siirtämään makkarin puolelle. Se jääköön muille. Vahat on kuitenkin jo pinnassa ja suojausteippiä sopivissa kohdissa.

Jälkikommenttina mainittakoon että pyörä tuntuu cc- ja maastopyörän jälkeen hämmentävän matalalta ajossa, ihan kuin nuoleskelisi asfaltin pintaa.