Phil Wood navat?

Olen päivittämässä nykyisen ajokkini osia ja siinä rinnatusten kasaamassa ensimmäistä alusta saakka “itsetehtyä” konversiota. Muutama osa uupuu vielä uudesta ajokista. Suurimpana kysymysmerkkinä on ollut napojen hankinta. Muutamia forumeja seuranneena olen huomannut, että asiasta enemmän tietävät sanovat, että ehdottomasti kannattaa panostaa napoihin ja kokonaisuutena kiekoihin eniten… Näin se varmaan onkin.

Mietin, että halpojen noname kiekkojen sijaan sijoittaisin kunnollisiin Phil Wood napoihin ja Mavicin open pro kehiin. Tällaisen setin saa uudelta mantereelta alle neljänsadan, jos ei jää tulliin. Hinta kuulostaa pahalta, mutta sijoitus olisi varmaan sen arvoinen? Nämä laadukkaat tulisivat nykyiseen ratapyörään ja siinä kiinni olevat kiekot uuteen konversioon.

Lähdenkin nyt utelemaan ihmisiltä, joilla on rutkasti kokemusta asiasta. Onko rotia tuhlata monta satasen lappua kiekkosettiin? Tietty kaikki on suhteellista ja riippunee aika lailla käytön määrästä ja tuloista, ym. Ajattelin, että on parempi tehdä vaikka muutama ekstrapäivä duunissa ja rullata pehmeämmin.

Kiitos etukäteen kaikille!

Noihin kiekkoihin sijoittamista et tule katumaan. Mutta en nyt laskisi sen varaan, että kiekkoloota tulee jenkeistä jäämättä tulliin ja postitkin saattavat yllättää.

kannattaa tsekata myös millä pinnoilla kiekot toimitetaan; lisämaksusta voi saada upgreidattua nekin. 400 krt 1,23 + tullin 5 pinnaa, sitten ne maksaa viis. onnea yritykselle. p.s. mulla tuli ilman tulleja

Omien kokemusten mukaan kiekot on puoli pyörää, joten satsaus niihin kannattaa.

Omia Phileja hankiessani luin jostain kaverista, joka oli ajanut Philin ratanavoilla 40000km. Sitten vaihdettiin laakerit ja matka jatkui.

Liputan edellisten tapaan Philin napojen ja ylipäätään kunnon kiekkojen puolesta. Olen ajanut kiinteävälitteisillä kohta kymmenen vuotta. Kaikki muut ovat vaihtuneet teknisistä syistä paitsi Philin navat ja Kingin ohjainlaakeri. Panosta kerralla, niin ei tarvitse panostaa pitkään aikaan. Se on mun pari centtiä.

Kiekot jäävät 99 prosentin todennäköisyydellä tulliin, joten laske alvit ja tullit suoraan mukaan loppuhintaan, jotta vältyt ylimääräisiltä harmistumisilta.

Kiekkoihin tosiaan kannattaa panostaa, ja Phillin napojen maine ehkäpä jopa kaikkein kestävimpinä ratanapoina(?) pohjaa pitkälti tyytyväisten käyttäjien kokemuksiin. Kaikkein herkimmät, saatika keveimmät nuo eivät toki ole, mutta kokonaisuutena mainio valinta.

Kehienkin osalta kaavailtu kiekkosetti vaikuttaa oikein toimivalta. Mainitun pinnatsekkauksen lisäksi kannattaa pohtia myös pinnojen lukumäärää ja napatyyppiä: korkea, korkea leikattu vai matalalaippa ja mieluiten tuplafiksikierteillä. Lisäksi jotkut väittävät, että puolauskuviokin olisi olennainen ajotuntuman mutta erityisesti kiekkojen kestävyyden kannalta, joten sitäkin kannattaa pohtia.

Tuossa kokonaisuus, jota havittelen kiekot

P.S. jos muutkin alkaa tilailla tuolta, niin säästäkää toki minullekin yksi pari!

Posteineen ja alveineen just vajaa viissataa, nojoo.

Korkealaippaiset Philit on raskaimmat ja sormin pyöritellessä kankeimmat navat, mitä olen koskaan käsitellyt. Mun mielestä Philien parhaus on siinä, että käyttäjäkokemusten mukaan ne kestää ja kestää. Omillani olen ajanut vasta 1,5 vuotta, joten vielä en omakohtaista kokemusta omaa riittävästi. Mun käsitys on, että Philit on samantyyppiset kuin esim. Kingin ohjainlaakeri. Fit and Forget.

Ratapyörään en missään nimessä Phileja laittaisi, mutta ympärivuotiseen kaupunkipyörään ehdottomasti. Itsekin tyhmyyksissäni säästelin viime talven noita kiekkoja, kunnes tajusin, että just noilla navoillahan nämä paskakelit pitääkin ajaa. Kyllähän kesällä ajaa vaikka suojaamattomilla Dura aceilla.

^näistä pointeista täysin samaa mieltä - paitsi, että kesäsateeseenkaan en lähtisi suojaamattomilla irtokuulanavoilla ja uusien napojen sormin pyörittelystä ei oikein voi sanoa kuin että onko klappia tai karheutta

Viiden huntin kiekoiksi nuo kaavaillut ovat imo vähän niin ja näin. Itse ottaisin mieluummin Compeilla, matalalaippaisilla navoilla ja takana 2xfixed + etukiekkoon radiaalipuolauksen :slight_smile:

Mulla on michen takanapa jolla on ajettu vähintään neljäkymppiä ympäri vuoden helsingin kantakaupungissa. Laakereita on vaihdettu suunnilleen kerta vuoteen vetopuolelle, ihan niin kuin siihen Philin napaan joka kaverilla oli duuniajossa. tämän pienen otoksen perusteella kestävyysperustelut on aika ohkaisia.

Helvetin hienosti sorvattu alumiininkappalehan se philin takanapa kyllä on. Ja laatuosan havina. Itse panostaisin tuon kaltaiset rahat ennemmin vaikka kampiin. Tai irtolaakeriratanapoihin joista tulisi kauniin kelin pyörään rullausapua.

Kuten jo moneen kertaan todettu, OP:t ja Philit yhdessä on varmasti kannattava sijoitus. Kyseisessä setissä heikoin lenkki on kuitenkin ohentamattomat DT Champit pinnoina.

En jaksa alkaa ynnäilemään esimerkkilaskelmaa mutta ostamalla philit ebaystä yksitellen parhaaseen hintaan - ehkä jopa käytettyinä - joilloin ne saattavat jopa oikeasti livahtaa tullin ohi, tilaamalla esim. CRC:tlä OP:t sekä paremmat DT Competitionit pinnoiksi ja kasaamalla kiekot itse tai kasauttamalla liikkeessä setti luultavasti tulee halvemmaksi.

Philin navat eivät kuitenkaan sinänsä rullaa yhtään paremmin, nopeammin tai pehmeämmin kuin mitkään muutkaan ratanavat mutta kivalta ne näyttävät, alan harrastajat mahdollisesti arvostavat hipoja kiekkojasi ja ne varmasti säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa paremmin kuin ajetut norminavat.

Mä en ole kurittanut kalustoani vielä siinä määrin, että voisin osallistua kestävyysmittelöön. Tästä huolimatta itseäni ei ole liiemmin Philit kiinnostaneet, kun tajusin että laakereihin voi satsata. Voi toki olla, että Philin laipat ovat erikoisen lujaa tekoa ja siksi taakia kamaa. Ulkonäkö on asia erikseen. Itse ostaisin puolalaiset Mack-navat, jos lähtisin “luksusta” hommaamaan.

En osaa itse kasata kiekkoja. Olen jättänyt sen pyöräliikkeiden tehtäväksi. Ei se maailman halvinta hupia sekään ole, mutta eipä ole tähän mennessä harmittanut. Ei ole tarvinnut rihdata. Toisin kuin pakettina hommatun Fujin kiekkoja.

EBayn kiekkosetistä: kid_scientifikin kanssa samoilla linjoilla siinä, että luulisi tuohon hintaan saavan ohennetut DT Competition -puolat.

Ja tosiaan, jos itse olisin tässä ostoksilla niin ehdottomasti matalalaippaiset philit, eteen 28h 2-ristiin puolauksella, taakse 32h fixed/fixed ja pinnat 3-ristiin.

Joka tapauksessa takana olisi fiksua olla lukkorenkaalle kierteet molemmilla puolilla koska jos toiselta puolelta sattumalta joskus korkkaa kierteet niin jääpähän toinen puoli vielä jäljelle eikä tarvitse väkisin alkaa rullaamaan vapaarattaalla. Ylipäätään fix/free -flipflopnavat ovat typerin mahdollinen keksintö.

hubjub.co.uk tarjoo kiekkosettejä philin navoilla, muistaakseni ihan ok hintaan.

Päätin hankkia jussinkin ehdottamat käytetyt navat 208e, posteineen. Pitänee ostaa vielä bikecomponentista op kehät ja sihen pinnat. Mitä pinnoja muuten suosittelette kyseiseen kokoonpanoon? Itselläni tieto ei riitä moiseen.

Olisivatko jotkut näistä kenties sopivat kyseiseen kiekkosettiin: pinnat
Kiitos!

^^^
Ei Phileistä korkkaa kierteet, jos ei ihan urpojooseppi ole ollut ratasta asentamassa. Fix/fix on silti fiksu ratkaisu.

pahus tuolla aiemmin lienee oikeassa, mutta tekisin silti eroa ammattilaiskäytön ja peruskäytön välille. Jos lähetit yms. prot ajaa plusmiinus 10000km vuodessa, niin se on hiukan eri juttu kuin mitä ajaa perusfixedcommuutteeri vuoden aikana. Veikkaan, että itse ajan hiukan yli 3000km/v ympäri vuoden noilla Philin navoilla, joten mun mittapuulla nuo navat on ikuiset. Kesällä/lenkit ajetaan kuitenkin eri pyörillä.

Peruskuskille (plusmiinus 5000km/v) Philit on mun mielestä varma ratkaisu. Kuten todettua, köyhän on turhaa ostaa paskaa, joten jos kiekot/navat on ajossa ympäri vuoden vuoden, niin ei Philejen kanssa pahasti voi mennä vikaan. Mun mielestä peruskuskin (kohtuullisen paljon ajavan) kannattaa nimenomaan panostaa napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin. Laadukkailla laakeroinneilla takaa itselleen edes puoliksi sen maagisen “fiksin huoltovapauden” ja ajaminen maistuu. Itselläni on Rollerissa (sic) Philin navat ja keskiö sekä Kingin laakeri. Tämä kombo takaa kohtuullisen huolettomia kilometrejä vuodesta toiseen hyvin vaatimattomalla huollon tarpeella.

p.s.
olen samaa mieltä pahuksen kanssa siitä, että mieluummin laadukkaat kammet ja keskiö kuin ybernavat. Toki molempi parempi, mutta etupään voimansiirto kuitenkin ensiksi.

edit.
DT:n championeja ei pidä käyttää kuin pahimassa rahahädässä (mikä ei voi olla, kun Phileja speksataan)! Competition is the way the go! Jos olet alle 75kg, niin ajaisin (ajan) Revolutioneilla. Eli ei noita linkattuja pinnoja, vaan Competition 1,8/2,0 tai Revolution 1,6/2,0

Olivathan edellälinkatutkin competitionit. Mutta asia selvä, nämä siis laitan tilaukseen pinnat
Revolutionit eivät käy, koska elopainoa yli 80kg.

Pian työllistämään janoista kasaamisen merkeissä!

Kiitos vinkeistä.

Janoisen työllistäminen kuulostaa hyvältä ajatukselta.