Paras pyöräparkki

Nää on aika karseita jos käyttäjällä on esimerkiksi pienentyneet liikeradat tai vähäiset lihasvoimat, sekä raskas mummopyörä, sähköavustuksista puhumattakaan.

Ovellasta: asuin neljä vuotta talossa jonka pihalla oli tuollaisia havainnekuvan tyylisiä pyörävarastoja, joissa säilytettiin tosiasiassa lähinnä pulkkia ja lastenvaunuja. Ovet ovat painavia ja hankalia avata samalla kun yrittää puljata pyöräänsä sieltä ulos, ja voimakas jousi vetää ovea kiinni koko ajan.

Meno vitun Suomi että joku huonosti suunniteltua ylihintaista paskaa tuottava firma pitää jollain markkinoilla täysin perusteetonta (kvasi-)monopoliasemaa.

(Ks. melkeinpä kaikki julkiset IT- ja softahankinnat ja kilpailutukset koskaan, näin niinku esimerkiksi.)

2 Likes

Eastonin parkki on ihan hyvä kiinnitysmahdollisuuksien puolesta ja kuormapyöräkin menee mukavasti sinne. Mutta asiat mitkä mua ärsyttää siellä on:

  • pyöräparkki kaukana sisäänkäynnistä. Autolla pääset paljon lähemmäksi.
  • Parkkipaikan puoleinen pyöräsisäänkäynnin ovi ollut rikki ties kuinka kauan, ja ylipäätään se että joutuu painelemaan nappeja oven avaamiseksi, kun vieressä on automaattiset nosto-ovet autoille. Tämän tietty välttää sillä että ajaa aina vaan nosto-ovista sisään.

Tulevaisuudessa toivoisin, että nämä suunniteltaisiin niin, että pyörällä ajetaan sisään ihan samasta ovesta autojen kanssa ja pyöräparkki sijoittuisi hiukan lähemmäs itse ostoskeskuksen sisäänkäyntiä.

2 Likes

On olemassa seinälle nostavia telineitä, ainakin Falco Maat 2.0. Duunin pyöräparkissa bonuksena olisi varmaan että käyttäjät voidaan perehdyttää ton käyttämiseen. En oo itse käyttänyt noita, Kluuvikadullä näytti nopealla vilkaisulla olevan yhdessä porttikongissa näita tai jotain vastaavia. Riippuu tietty pyöräparkin spekseistä että saako noilla kauheesti kapasiteettia kasvatettua.

Tää on muuten taivahan tosi - autoparkki on monesti se paras pyöräparkki. Usein ajan vain autojen automaattiluukusta sisään valaistuun ja lämpimään halliin ja nakkaan pyörän johonkin seinän viereen lähelle motorisoituja ihmiskuljettimia (hissit, liukuportaat). Vain kerran tuli Viikin Prismassa joku Pertti Eräreikä McLaren-hupparissaan puhisemaan, että tää on autoille tarkoitettu tää halli. Jotain mutisin siinä, että luulin tän olevan asiakkaille tarkoitettu ja kahisin tieheni kalvovaatteissani.

10 Likes

Heh Klaukkalan Citymarketin parkkihallissa on kyltti - en nyt muista tarkkaa sanamuotoa - mutta viestin sisältö on “Pyörät helvettiin hallista ja ulos telineeseen, emme halua rahojanne.”

4 Likes

Näitä samoja on myös Triplan pyöräparkissa, mun silmin yllättävän hyvin toimiva. Mutta en sitten tiedä, miten hyvin se käytännössä toimii.

Toi seinälle nostava näyttää periaatteessa hyvältä, jos ne on asennettu riittävän harvaan, eikä nostettavat pyörät kolhi toisia.

Ne 2-tasotelineet, mitä esim Triplassa on, on vähän erilaisia ku noi mainetta saaneet ruoholahden.
Vähän erilailla tulee tuki renkaalle (sopii levyjarrun kans), mutta mun pyöriä ei saa ainakaan mini-Ulla hyvin kiinni niin, että olis runko ja kiekko lenkissä. Takarengas edellä menee paremmin.*

Ostarin pyörätelineet oli täynnä. Vein fillarin läheisen kirjaston telineeseen. Aika erikoinen. Luulen että telineen suunnittelija oli ajatellut jotain muuta, mut laitoin tälleen.

En kylläkään edes kattonu, oliko mutteri hitsattu pulttiin. Katson lähipäivänä. Tajuuks joku heti et miten toi oikeesti toimii?

Pitäiskö etukiekko laittaa längen läpi?

Tuon kaltainen teline tuntuu olevan kohtuu mukava käyttää. Yksinkertainen yms. Etukorin kanssa lievä ongelma on ollut, että kori mahtuu tai ei mahdu poikittaisen vaakaraudan ali. Jos ei kori mahdu, niin pyörä jää aika taakse tukirautaan nähden. Yleisesti suosittu malli, johon ilmaantuu pyöriä, kun tuodaan paikalle.

Toinen malli, johon olen itse tykästynyt, mutta tuntuu olevan suuremmalle yleisölle välillä mysteeri, on sellainen tolppa, johon pyörä asetaan poljinakselista. Ensimmäisellä kerralla joutui pähkäilmään, mutta sen jälkeen olen pitänyt sitä hyvänä. Plussaa tulee siitä, että myös lastattu pyörä pysyy pystyssä ja saa rauhassa lukita ja ottaa tavarat kyydistä. En löytäny kuvaa netistä.

Sähköpyörien lisääntymisen sivutuotteena on tullut uusi ryhmä vaatimaan parempia telineitä perinteisten huonosti toimivien tilalle. Juuri järkkäsin töissä noita Normaalin linkaaman kaltaisia uusille alueille. Otetiin pari pysäköintiruutuakin hallista pyöräparkkikokeiluun. Johtajataso, kun siirtyy autosta sähköpyöriin, niin lupa muutoksiin alkaa irtoamaan helpommin.

Ihan sama, mitä ennen ympärivuotisena pyöräilijän pyysi parannuksia, mitään ei tullut. Nyt, kun voi itse olla vaikuttamassa, niin 15 min työllä saa järjestettyä telineitä uusiin paikkoihin. Hauska huomata, että hyvän telineen tuominen paikkaan, jossa on vanhanaikaisia telineitä tyhjillään, johtaa pyörien määrän kasvuun, mutta pääsääntöisesti vain uusissa, hyvissä telineissä.

Maahan pultattu kaari tietysti on tunnetusti toimiva.

5 Likes

Mulla on tämmönen, sopii pyörät korin kanssa ja ilman.

3 Likes