P: Not Cool 固定

44mm Paragonin emäputki zero stack -laakerille

mah wigga

Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.

Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan…

Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Itellä kans pari kysymysmerkkiä, kunnes hoksasin että kyse on hionnasta hitsauksen [i]jälkeen[/i].
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.

Postasin Instaan mun hitsailusetupin, jos jotakuta harrastus kiinnostaa tai jos jollakin on protipsejä antaa:


Everlast Powertig 250EX


Air Liquiden 20l Smartop argon-pullo. Vaihdoin integroidulla virtaussäätimellä varustetun pullon tähän, jotta sain juurikaasulle oman säätimen.


Tällanen kevyt kolvi joustavalla kaulalla ja ohuella letkulla on herkku. Ebay-osto USA Weld HTP:ltä.

Kävin liikkeessä uusimassa kaasupullon vuokrasopparin kun Air Liquide uhkas uudella 380€/5v sopparilla kirjeitse. Uus soppari on nyt 3v/130€+alv ja vanha 40% alennus kaasun hinnasta säily. En ole itse tehnyt sopparia aikoinaan, joten en tiedä millasen sadetanssin tollanen alennusprossa vaatii harrastelijalta.

1 Like

ihanan halpa harrastus, kyllä ite tekemällä säästää

normaali - 10:34, 28.12.2017 »
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.
Ai tästä johtuu "hammastahnapursotukset" hyvissäkin rungoissa.
blend - 8:55, 28.12.2017 » Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan...
On kyllä nastaa, että näitä tehdään eri tekniikoilla. Hitsaus kiinnostaa.

Kyllä luulis biciollin jos jonkun osaavan arvostaa nättiä saumaa.

Hyvää duunia!

Sen verran koulussa tig:iä tuli kokeiltua että ei oo mun juttu.
Ja voi paremmin arvostaa sitä kun kun joku osaa.
Itellä oli lähinnä elektrodi kiinni sentin välein.

Hienoa jälkeä syntyy.

baader - 20:48, 28.12.2017 » Sen verran koulussa tig:iä tuli kokeiltua että ei oo mun juttu. Ja voi paremmin arvostaa sitä kun kun joku osaa. Itellä oli lähinnä elektrodi kiinni sentin välein.
Sama, ei selkeästi ole aloittelijaystävällinen laji tämä näin
Biciolli - 17:11, 28.12.2017 »
normaali - 10:34, 28.12.2017 »
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.
Ai tästä johtuu "hammastahnapursotukset" hyvissäkin rungoissa.
Hyvin tehdyn tigisauman hionta olisi taideteoksen tärvelyä.

Tompsukka - 19:06, 28.12.2017 » Kyllä luulis biciollin jos jonkun osaavan arvostaa nättiä saumaa.
Nyt osaan kun ymmärrän tigin idean.

^^siinä on ollu asetukset aika kohillaan tekijämiehellä.

Asiallisen näköinen setti sinulla ja kolviin panostaminen varmasti kannatti.
Minusta tig hitsaaminen ei ole ollenkaan vaikeaa ja nopeasti oppii siistin sauman teon.
Itse hommasin ac/dc tigin aikoinaan, kun kaikki sanoi alumiinin olevan vaikea hitsata, eikä kukaan suostunut tekemään, ainakaan edullisesti, ilta meni, kun sain säädöt kohdalleen ja keksin miten hitsataan tigillä.
Tigin yksi mahtava puoli on kipinöimättömyys, vois vaikka hitsata olkkarissa, samaaan aikaan kun mamma virkkaa.

wex4 - 9:25, 29.12.2017 » Asiallisen näköinen setti sinulla ja kolviin panostaminen varmasti kannatti. Minusta tig hitsaaminen ei ole ollenkaan vaikeaa ja nopeasti oppii siistin sauman teon. Itse hommasin ac/dc tigin aikoinaan, kun kaikki sanoi alumiinin olevan vaikea hitsata, eikä kukaan suostunut tekemään, ainakaan edullisesti, ilta meni, kun sain säädöt kohdalleen ja keksin miten hitsataan tigillä. Tigin yksi mahtava puoli on kipinöimättömyys, vois vaikka hitsata olkkarissa, samaaan aikaan kun mamma virkkaa.
Kyl siitä aika paha krääsä tulee, ja jos "mamma" vahingossa jää haltioituneena tuijottelemaan sitä loistoa ni palaa verkkokalvot vereslihalle

hyvä Eetu just näi

tutam - 18:37, 28.12.2017 »
blend - 8:55, 28.12.2017 » Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan...
On kyllä nastaa, että näitä tehdään eri tekniikoilla. Hitsaus kiinnostaa.
Sama, modernit tekniikat kiinnostaa. Olenkin haaveillut hitsailevani itselleni joskus rungon, vaikka tässä vaiheessa en vielä ymmärräkään juuri mitään, niin rungoista, kuin hitsaamisestakaan. Asiasta enempää tietämättä olen luullut että rungonrakennuksessa hitsaamalla on jotain harrastelijalle ylitsepääsemätöntä vrt. juottelu, kun ei hitsausproggiksia näy juuri lainkaan.

Hienoa nähdä että tekijät tekee. Mitä enemmän Normaali jaksat / kiinnostaa avata yksityiskohtia hommasta niin arvostan.


en ihan ehtinyt saada pyörää kasaan, mutta aika pitkälle kuitenkin.

2 Likes