P: Not Cool 固定

Tompsukka - 19:06, 28.12.2017 » Kyllä luulis biciollin jos jonkun osaavan arvostaa nättiä saumaa.
Nyt osaan kun ymmärrän tigin idean.

^^siinä on ollu asetukset aika kohillaan tekijämiehellä.

Asiallisen näköinen setti sinulla ja kolviin panostaminen varmasti kannatti.
Minusta tig hitsaaminen ei ole ollenkaan vaikeaa ja nopeasti oppii siistin sauman teon.
Itse hommasin ac/dc tigin aikoinaan, kun kaikki sanoi alumiinin olevan vaikea hitsata, eikä kukaan suostunut tekemään, ainakaan edullisesti, ilta meni, kun sain säädöt kohdalleen ja keksin miten hitsataan tigillä.
Tigin yksi mahtava puoli on kipinöimättömyys, vois vaikka hitsata olkkarissa, samaaan aikaan kun mamma virkkaa.

wex4 - 9:25, 29.12.2017 » Asiallisen näköinen setti sinulla ja kolviin panostaminen varmasti kannatti. Minusta tig hitsaaminen ei ole ollenkaan vaikeaa ja nopeasti oppii siistin sauman teon. Itse hommasin ac/dc tigin aikoinaan, kun kaikki sanoi alumiinin olevan vaikea hitsata, eikä kukaan suostunut tekemään, ainakaan edullisesti, ilta meni, kun sain säädöt kohdalleen ja keksin miten hitsataan tigillä. Tigin yksi mahtava puoli on kipinöimättömyys, vois vaikka hitsata olkkarissa, samaaan aikaan kun mamma virkkaa.
Kyl siitä aika paha krääsä tulee, ja jos "mamma" vahingossa jää haltioituneena tuijottelemaan sitä loistoa ni palaa verkkokalvot vereslihalle

hyvä Eetu just näi

tutam - 18:37, 28.12.2017 »
blend - 8:55, 28.12.2017 » Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan...
On kyllä nastaa, että näitä tehdään eri tekniikoilla. Hitsaus kiinnostaa.
Sama, modernit tekniikat kiinnostaa. Olenkin haaveillut hitsailevani itselleni joskus rungon, vaikka tässä vaiheessa en vielä ymmärräkään juuri mitään, niin rungoista, kuin hitsaamisestakaan. Asiasta enempää tietämättä olen luullut että rungonrakennuksessa hitsaamalla on jotain harrastelijalle ylitsepääsemätöntä vrt. juottelu, kun ei hitsausproggiksia näy juuri lainkaan.

Hienoa nähdä että tekijät tekee. Mitä enemmän Normaali jaksat / kiinnostaa avata yksityiskohtia hommasta niin arvostan.


en ihan ehtinyt saada pyörää kasaan, mutta aika pitkälle kuitenkin.

2 Likes

Arvostan kans joo ja olen kateellinen. Sen mitä itse tigillä kokeillut niin ei tullut oikein mitään. Migillä hitsannut paljonkin ja sillä jotain modauksia räkinytkin runkoihin…

Minun ohjeet tigillä hitsaamiseen:
Kaiken pitää olla tip top -puhdasta. Osien pitää olla kiiltävässä kunnossa ja kaikki pinnat, myös täytelanka, on puhdistettava asetonilla.
Välyksiä ei saa olla yhtään jos aikoo saada siistin ja kestävän sauman. Kyllä tigilläkin voi täytellä, mutta ei siinä ole järkeä
Ohuita putkia hitsatessa mulla on din 6 tai 7 maskissa päällä. Automaattimaski on ehdoton ja halvimmissä harvoin olla alle 7 himmennystä.
Osien asento on mulla ainakin 2/3 sauman laadusta. Eli runkoa pitää jaksaa pyörittää niin, että käsien asento ja näkyvyys saumaan on paras mahdollinen.
Osat lähtee aina vetelemään kun runkoa hitsaa. Älä vedä liian pitkää saumaa vaan hitsaa vuoroittain molemmin puolin. Vaikka runko näyttäis olevan vinkkuralla muutaman sauman jälkeen, se tavallisesti on suoristunut kun kaikki saumat on paikoillaan.
Jos on mahdollisuus pultata runko keskiöstä mittapöytään niin huomaat, että keskiö lyhenee kohti saumoja. Eli runkoputkien hitsaaminen vetää keskiötä vähän kasaan. Sen vuoksi runko ei mittapöydällä näytä enää suoralta ennen kuin keskiön on feissannut uudelleen.

Semmosia huomioita olen tehnyt.

Onpa kyllä kova meno.

Pajapeikolla kova kruunu. Muutenkin meno 5/5.

On kyllä kiinnostavaa luettavaa, eli Tinpellekin kiitos kysymisestä. Tigillä hitsaaminen vaikuttaa tosiaan erityisen paljon tarkkuutta vaativalta hommalta, eli hattua nostan. Ei sillä, että siististi juottaminen mitenkään helppoa olisi, mutta noiden juottamieni levarikorvakkeiden ja kiinnikkeiden perusteella vaikuttaa siltä, että juottaminen antaa vähän enemmän anteeksi. Ainakin jos juottaa rollerin kaltaista viemärirööriä, joka ei ihan heti pala puhki.

ihan cool proju silti

Tässä topussa tapahtuu hienoja asioita. Mannise musavalinta kruunas lukunautinnon (y)

ostin uuden zs44 rotsausterän tuolle isommalle emäputkelle. vanhasta cycluksen sarjasta (alarivi) vastakartiokin uppos 44 emäputken sisään, joten sellainenkin piti sorvata. Halpaa huvia.

1 Like

Hyvän näkönen pyörä siinä

Huhhuh! Hyvää tekemistä kyllä.

ketju puuttuu

Kävin kyllä koeajaan sen, mut Raahessa sato lunta niin paljon, että parempi kuva ei pihalla onnistunut. Hankala sanoa ajotuntumasta ku 10 senttiä lunta tiellä. Suginot mahtu pyörii täydellisesti, keskiönä on Suginon ceramic-irtokuulakeskiö.
Laitoin epoksipohjat ja tuon rungon huomenna Helsinkiin. Maalaaminen onnistu helvetin huonosti, joten runsaita hiomahommia tiedossa :confused:

mittasin, että kulmakki meni vähä paremmin ku silloin kerran…

1 Like