P: Not Cool 固定

http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171226_211259.jpg

En jaksanut puhelimella paljon kirjoitella eilen, mutta tässä vähän tarinaa kuvasisältöön. Oon jo vähän aikaa miettinyt, että ratafillari kunnon fäteillä putkilla ois kiva. Oon hiljalleen keräillyt tarpeita ja reseptini on tällainen:
31.7 Zona vaakaputki
31.7 Deda satulaputki alumiini-insertillä 27.2 satulaputkelle
44mm Paragonin emäputki zero stack -laakerille
42mm Columbuksen viistoputki
40mm keskiömuhvi
perää varten mulla on muutama eri vaihtoehto putkia, ajattelin pähkiä sen sitten kun pääkolmio on kasassa.

Oisko kuitenkin tapered-keula ollut ihana? Ois, mutta puhhuh kun ne on kalliita vielä. Teen sitten sellasen rungon heti kun joku luukuttaa pyörätelineeseen hapettuneesta cinellistään keulaa halvalla.

Porailin sovitteet putkiin jyrsinkoneella ja koteloporanterillä. Tässä oon nyt oppinut, että tube blockkeja, eli noita putkeen kiinni ruuvattavia kanttisia palikoita kannattais olla kaks joka kokoo, että sais putken molempiin päihin blokit sillä silloin ois helpompi porata sovitteet varmasti saman suuntaiseksi. Varsin ton 42mm putken porailu oli tuskaista kun blokkeja ei ollut olleenkaan. Käytin sitten sitä poratessa digitaalista kulmamittaa ja emäputkea apuna, jotta saatoin varmistua 90 asteen kulmasta emäputken ja keskiön sovitteiden suhteen.

Mielenkiinto heräsi. juu. Seurantaan

ahaA


pääkolmio on kasassa. tigaamisen siunaus on hiomistarpeettomuus.

1 Like

Bless ya

???

44mm Paragonin emäputki zero stack -laakerille

mah wigga

Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.

Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan…

Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Itellä kans pari kysymysmerkkiä, kunnes hoksasin että kyse on hionnasta hitsauksen [i]jälkeen[/i].
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.

Postasin Instaan mun hitsailusetupin, jos jotakuta harrastus kiinnostaa tai jos jollakin on protipsejä antaa:


Everlast Powertig 250EX


Air Liquiden 20l Smartop argon-pullo. Vaihdoin integroidulla virtaussäätimellä varustetun pullon tähän, jotta sain juurikaasulle oman säätimen.


Tällanen kevyt kolvi joustavalla kaulalla ja ohuella letkulla on herkku. Ebay-osto USA Weld HTP:ltä.

Kävin liikkeessä uusimassa kaasupullon vuokrasopparin kun Air Liquide uhkas uudella 380€/5v sopparilla kirjeitse. Uus soppari on nyt 3v/130€+alv ja vanha 40% alennus kaasun hinnasta säily. En ole itse tehnyt sopparia aikoinaan, joten en tiedä millasen sadetanssin tollanen alennusprossa vaatii harrastelijalta.

1 Like

ihanan halpa harrastus, kyllä ite tekemällä säästää

normaali - 10:34, 28.12.2017 »
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.
Ai tästä johtuu "hammastahnapursotukset" hyvissäkin rungoissa.
blend - 8:55, 28.12.2017 » Muhveille ja juottamiselle on kannattajansa, mutta itse iloitsen kun joku moderneina aikoina hyödyntää modernia tekniikkaa eikä kaikki askartele paskartele artisaaniliekkien kanssa. Lanka seurantaan...
On kyllä nastaa, että näitä tehdään eri tekniikoilla. Hitsaus kiinnostaa.

Kyllä luulis biciollin jos jonkun osaavan arvostaa nättiä saumaa.

Hyvää duunia!

Sen verran koulussa tig:iä tuli kokeiltua että ei oo mun juttu.
Ja voi paremmin arvostaa sitä kun kun joku osaa.
Itellä oli lähinnä elektrodi kiinni sentin välein.

Hienoa jälkeä syntyy.

baader - 20:48, 28.12.2017 » Sen verran koulussa tig:iä tuli kokeiltua että ei oo mun juttu. Ja voi paremmin arvostaa sitä kun kun joku osaa. Itellä oli lähinnä elektrodi kiinni sentin välein.
Sama, ei selkeästi ole aloittelijaystävällinen laji tämä näin
Biciolli - 17:11, 28.12.2017 »
normaali - 10:34, 28.12.2017 »
kunba - 7:44, 28.12.2017 »
Biciolli - 22:35, 27.12.2017 »

???

Nii et ei tarvi hioa tigillä hitsattuja saumoja, toisin kuin juotoksia.
http://normaali.net/wordstress/wp-content/uploads/2017/12/IMG_20171228_103312.png eikä saiskaan hioa kun terästä tigillä hitsatessa materiaalia lisätään niin vähän.
Ai tästä johtuu "hammastahnapursotukset" hyvissäkin rungoissa.
Hyvin tehdyn tigisauman hionta olisi taideteoksen tärvelyä.