P: My other ride is my other rolleri

No siinä viimeisessä olikin kiteytettynä omat vuosien kelat, vaikka tihkuuhan tuo arkikulkineeni vaikka mimmosta tunnetta sydämessäin. Silti se idea toisesta rollerista on ollut mielessä, jotain johon ei tartte säätää täyspitkiä lokareita ja jolla voi harrastaa. Speksata pitkästä aikaa. Semmonen mistä voi tehdä mitä vaan.

No torilta sitten löytyi edullinen rollerikompliitti (kiitti vielä kerran @Tikke huuteluista!), jota lähdin innolla noutamaan. Tiedossa oli että kulumaa löytyy ja toden totta, perillä odotti huollosta vapaa etujarrullinen sinkula.

Vapaarattaan ulkomuodosta huolimatta keskiö, satulatolppa ja keulan pultit irtosi paikaltaan helposti, eturattaan pultit eivät. Ne toki ähräsin auki tunnissa, vaikka naapurista olisi voinut hakea poran huomattavasti nopeammin. Tulipahan vuodatettua vähän verta heti projektin alkuun… Mutta ihan rollerin runko sieltä sitten paljastui lopulta.

Aiempi rollerini on runkonumeron mukaan valmistunut 2009 ja arvelin tämän olevan samaa vuosikertaa kun värit täsmäävät. Mutta mikä yllätys kun runkonumeron mukaan tämähän on valmistunut 2010: uusinta uutta eikä mitään vanhaa paskaa! En vuosia sitten halunnut missään nimessä mitään kermanväristä vaan päädyin mustaan, joten aluksi ajattelin että tämän tilaisuuden tullen voin korjata virheeni. Ikävästi maalin kunto varsinkin emäputken sekä satulaputken alueilla on aika kehno.

Pientä ruostetta näkyvissä ja ainahan voisi vetää vaan, mutta nyt olisi oiva mahdollisuus laittaa maalit uusiksi. Melko todennäköisesti päädyn tähän vaihtoehtoon, joten en ehkä vieläkään pääse katselemaan eloa kermarollerin kanssa.

Muut suunnitelmat onkin sitten selkiytyneet ostotilanteen jälkeisistä tunnekuohuuista. Aluksi ajattelin että perähän tässä leviää saman tien, mutta kun noita rollerien kuvia on katseltu tarpeeksi niin eiköhän kiekko kasaannu 120-milliselle navalle, jos jonkun järkevän löytäisi. En usko että jaksan ikinä laittaa tähän vannejarrua, joten menee jollekin jarrupinnattomalle kehälle. Sitten ei tartte vaparin kierteitä, 6 pultti molemmin puolin olisi paras mutten kyllä kallista mackia tähän tilaa ja muita ei nopeasti löytynyt. Konversio etunavasta kai olisi paikallaan jos menis vaan toisen puolen pulttikiinnituksellä. Aika pihalla oon nykyfiksitakanapa-asioista. Etuseen sen sijaan laittelen varmuuden varaksi dynamon, koska mistäs sitä ikinä tietää jos tulee tarpeeseen ja sen puute harmittaa enemmän kuin vapaarattaan. Ja 650b curious prosentti 100, koska semmosta rolleria katselin kateellisena kun olin lokarieni kanssa taannoin helporhelisemässä.

Kampiosastolle kiinnosteli haalia jotkut seiskavitoset tai muuta kaunista, mutta kun kompliitissa oli kivasti kuluneet sugino rd2:set niin mitäpä sitä uutta ostamaan kun eivät rikki ole. Mulla on aiemmankin rollerin alkuperäisestä kompliitista jäljellä runko, kammet ja tolpan panta.

Katotaan jos pää leviää takanapojen suhteen niin sitten peräkin leviää, mutta nyt näyttäisi siltä että tästä tulee (taka)jarruton fiksipyörä. Ainakaan tämä ei palaa etujarrulliseksi sinkulaksi, joka lopulta pysähtyi kun jalalla vähän laahasi.

29 Likes

Mites olis fix-g nabel taakse kuules

Kiinnostais nähdä teidän artesaanien toteuttamana squid henkinen stencil spray homma, mutta tiedostan kyllä miten iso homma siinä on mutta tällainen itseä kiinnostaa ku en osaa muuta ku tehdä napahuoltoja (ts kaivelen omaa napaa)

2 Likes

Kuvien perusteella toi saattais olla väriltään kuitenkin ehkä se meth teeth harmaanvihreä?

2 Likes

Melkonen quotemylly tulossa koko ketjusta, mutta ettei kellekään jäisi epäselväksi niin tää

oli harhainen ajatus joka johtui siitä että

Mä aattelin että Velosolo vielä pukkaa ratasta ulos minkä ehtii, mutta siis laajalti on saatavilla vaan noita kapeita Problem Solversin pulttirattaita, enkä suosittele itsellenikään hirttäytymään standardiin jota tukee yksi firma. Sen sijaan tämä

oli jo huomattavasti järeämpi ehdotus. Oon jotenkin ohittanut tuon aikansa tuotteena ja olettanut ettei moisia enää oikein myydä, mutta haloseltahan niitä saa suoraan. Mulla oli jo valittu tähän takanapa kaksilla kiinteän rattaan kierteillä, mutta täytyypä ottaa tämä vielä pohdintaan. En oo varsinaisesti ikinä tykännyt lukkorenkaan avaamisesta huonolla haka-avaimellani, eikä uutta voi ostaa kun yksi on jo.

Oonkin vähän ihmetellyt että jos Veijolla tarjottais tämän väristä kermaa niin söisin mämmini raakana. Pohdin josko tossa olis maali aikojen saatossa vähän tummunut ja tarkistinkin asiaa Surlyn katalogista, mutta mähän katsoin väärää vuotta: kun tämä on 2010 valmistunut niin sehän on sillon tietenkin 2011 vuosimalli ja alkaa väri täsmätä. Vähän huono fiilis tosta värin nimestä, joten ei harmita enää maalinpoistoajatukset eli kiitos.

1 Like

Tulin tänne kertomaan, että g-fixin glappi on tosi härön tuntuinen. Ei mulla muuta, UGH!

Mikä klappi? :o

Tos omas hihnarollerissa on poskitärinämomenttiin g-fix puolelle vedetty se lukkorengas, eikä kyllä klappaa mihkään suuntaan se ratas.

Täält kans muute kipport maalaamiselle ton Veijon nimeämisen vuoksi. Plussana puuhasteluakin sit lisää.

Mulla ainakin huomaa ku alkaa polksisee vastaan tai skidauksen jälkeen polkee eteenpäin ei pikku glappi o. Ei se siis sinänsä häiritse sen jälkeen ku tottui.

1 Like

Sori ot mut ei klappaa mullakaan fix g. Jotain väärin jos klappaa.

Mitä vittua, paras rollerin väri

3 Likes

jep, tää ja kack. muut poistaisin

0/5 mp