P: Matonoranssi Rolleri

Tervehdys! Viime syksynä ensi kerran esiintynyt rollerikuume palasi kahta kauempana näin keväällä, kun huomasin useammassakin verkkokaupassa olevan vielä sopivia 59 cm runkoja varastossa. Äsken pistin sitten omani tilaukseen Shag Carpet Orange -värissä. Vaihtoehtoja ei juuri ollut, koska mustat rungot näyttivät olevan kaikkialta lopussa, joten siltä osin pääsin vähällä vaivalla :slight_smile:

Avasin tätä projektia jo hitusen Steamrollerin arvostusketjussa puolella oheisen taulukon mukaisesti, mutta sittemmin suunnitelma on elänyt hyvinkin paljon (erityiskiitos @gelsmander) niin valikoitujen verkkokauppojen kuin kompliittiin tulevien osienkin osalta. Lopullinen kokoonpano näyttää siis tältä (poistin viestiketjun perustamisen yhteydessä lataamani kuvan vanhasta osalistasta sekaantumisten välttämiseksi):

Eikä tuokaan taulukko näyttäisi olevan ihan täydellinen, sikäli kun lopulliseen tuotokseen tulevat jotkin muut kuin nuo tupit. :smiley: Toinen muutos on, että väsään itse hylsystä ja prikoista kävyn asennustyökalun, niin säästyy tuokin 10 euroa muuhun.

11 Likes

Ainakin joskus oli skenetapana että oli 4-season edessä ja joku muu takana tai just toisin päin. Mä en oo noilla ajanut, mutta nykyään olis ehkä muitakin optioita, toi ei kai mikään skidailukumi oo ainakaan?

Kammissa ja tolpassa voisi IMO säästää muun kuin looksien kärsimättä, mutta en tiedä pitikö tässä mahdollisimman halvalla päästä edes. Suginon mielestä seiskafemmojen kanssa ei saisi käyttää kuin virallista 75-keskiötä, mutta on noita muitakin käytetty, eli jos/kun tiedostat asian ja diilaat sen kanssa niin ei kai siinäkään.

Kammiksi on tulossa Suginon Pistat ja tolpaksi jokin muu kuin Thomson, eli sieltä höyläytyy heti pari sataa euroa pois loppuhinnasta. Lisäksi sain vinkin saksalaisesta nettikaupasta, josta löytyy sekä Halon kiekot että Suginon kammet, niin vältyn noilta tullimaksuilta :slight_smile:

2 Likes

Jarruttomassa/etujarrullisessa kaupunkirollerissa pitää olla gatorskin takana ja 4-season edessä, mutta tuohon on tulossa jarrut molempiin päihin, niin varmaan ihan hyvä.

Kumien ja jarrujen osalta keskustelu ja pohdiskelu vielä jatkuu. 4-Seasonit ovat ainakin siinä mielessä hankalat, että järjestäen kaikki verkkokaupat tuntuvat myyvän näiden osalta ei-oota. Varmaankin nyt ensi alkuun asennan epävarmuuttani jarrut sekä eteen että taakse, mutta pidemmällä tähtäimellä takajarru voi saada kyytiä ulkonäkösyistä.

Tsekkaa sit oikea keskiö(n pituus/viisteet) jos kammet vaihtuu, löytyskö Shimanon UN55sta tai jotain parinkympin Tokenia jostain.

1 Like

Viimeisin iteraatio, mistä käy hyvin ilmi, miten isolla kädellä tuota edellistä iteraatiota on puukotettu:

E: Ymmärsin, että Michen rattaat olisivat huonoja, mutta ajattelin nyt ensi alkuun ostaa halpoja ja hakea itselle sopivaa välityssuhdetta. Lukkorengaskin näemmä unohtui tuosta taulukosta.

E2: … vai oliko noissa Micheissä joku erikoisempi italiaanokierre, etteivät ne sopisikaan tuohon napaan?

Hyvältä näyttää muutokset!

Satulatolpasta sanon sen verran, että itse tästä lähtien vain tolppia jossa on erillinen säätöruuvi satulan kulmalle ja “yksi ruuvi” kiinnitykseen. Kahden ruuvin kanssa aina menee kulmat vithuix ku säätää satulan kohtaa.

Eikö noi uudet takarattaat vaadi sovittimen (Miche - Pista Sprocket Housing)? Ja lukkorenkaat.

Been there, done that :smiley:

Tähän asiaan takerruin itsekin heti sen jälkeen, kun olin taulukon kuvan tänne lähettänyt… täytynee vaihtaa toisiin rattaisiin + lukkorenkaaseen.

https://www.planetx.co.uk/i/q/BLTKFL750/tektro-fl750-flat-bar-brake-levers

1 Like

Hirmusen ihanan lupaavalta vaikuttaa!
Ja runkokin maastoutuisi varsin mainiosti meirän reeniksen lattiaan (vuokranantajan toimesta) liimattuun messumattoon.

Hämmentävä kyllä tuo värityksen nimi.
Toivon mukaan Shagilla viitataan tässä räsyyn tai rimpsuun, eikä… noh, tiedättehän.
P**omaton oranssi on aavistuksen kiusallinen mielikuva, mikäli koittaa pitää fokuksen soittamisessa tai jopa ihan seriöösissä purkittamisessa.

1 Like

Näiden lisäks iso suositus noihin Niqun mainitsemille Shimanon bl-r550 jarrukahvoille, omani tulivat kuorien ja vaijerien kera mikä oli tietysti mukava yllätys.

e. Onkohan tuon sijalle tullut uudempi malli bl-r780, kun ei näytä olevan 550 saatavilla missään.

Huonosti tuntuu näitä kumpiakaan mistään löytyvän, eli ilmeisen suosittujat ovat siis!

Vaihdoin nyt Michen rattaan BLB:hen.

Tuorein jalostusaste, joka valitettavasti vaatii sekaantumista vielä kolmanteen verkkokauppaan:

Gripeiksi suosittelen lukkogrippejä, kivemmat asentaa. Enkä tiedä kannattaako muutenkaan ostaa ihan kaikista halvimpia.

Ei varmaan kannata. Mietin itsekin lukkogrippejä, mutta olen malttamaton tilausnappulan painamisen suhteen ja valitsin ekat etäisesti silmää miellyttävät :smiley: Täytynee vielä tovi malttaa ja sijoittaa se extra 10 euroa lukkogrippeihin.

Mulla on rollerissa tämmöset Odi Longneck ST gripit mistä oon tuon kauluksen leikannu pois. Toimii tosi hyvin. Muutenkin jos mahista kävästä Herttoniemessä HI5bikesissa niin sieltä noita vaihtoehtoja löytää tosi hyvin

1 Like

Täytyy joskus lopettaa etätyöskentely, niin olisi mahdollisuus tuohonkin (asunto Turun suunnalla ja työpaikka Espoossa).