One Less Carbon eli ideologinen autottomuus ja kognitiivinen dissonanssi

Kyl! Topicin mukaiseen one less tavoitteeseen varmaan päästäisi monen kohdalla sillä, jos esim pysäköinnin hinnalla vuokraisi auton sen muutaman kerran kuussa kun sitä tarvitsee.
Eli sanotaan että ainakin noilla 200 nurkilla itsellä alkaisi se oman auton / tarpeeseen vuokratun auton kanssa taittua.

edit. plus kun vuokrattavan auton käyttökulut olisi tod näk monella matalammat kun oman, esim. vuokrattu hybridi vs. oma vanha bensa.

Ei se ihan tuolla tavalla mene, jos auto on omistuksessa esim. helpottamassa jotain perhejuttuja jotka ei toistu ihan päivittäin.

Ja autonkäyttötopikki löytyy tuolta →

1 Like

joo, oot ihan oikeessa, ei ideologisesti autottomia ole tässä keskustelussa enää näkynyt pitkään aikana :slight_smile:

1 Like

No lapset nyt kannattais kasvattaa joka tapauksessa lähiössä. Hirvee homma raijata lätkätreeneihin Töölööstä Metro Areenalle ja omistaa auto vain sen takia. Tai vaihtoehtoisesti eikö joku miekkailu spåramatkan päässä sopisi myös ydinkeskustan neliöissä kasvaneen harrastuksiin?

Ps. Muutaman kerran viikossa tapahtuva autoilu keskustasta lähtien on todennäköisesti halvempaa yhteiskäyttöautoilla kuin romuraudan hilloaminen kadunvarressa.

Kävin kattomassa ja Autonkäyttö-topi alustettiin näin:

Joten kyllä tää autottomuuteen tai ainakin vähentämiseen liittyvä pohdinta on enemmän kotonaan täällä.

1 Like

Aijaa no kuule ku mä kävin vuorostani kattomassa mitä taas tän langan alussa oli ja siellähän kirjotettiin että

Että ei oikeen sitte sopinu tännekään teidän kevytautottomuutenne eli autonkäyttönne.

Mistäs seuraavaks käytäis kattelemassa?

Mutta jotta ei menis ihan offariks niin raportoinpas tänne asianmukaseen topaasiin ettei vieläkään ole korttia eikä autoa eikä kyllä pienintäkään aikomusta muuttaa asiain tolaa.

voin kyllä muuttaa otsikon muotoon eroa autosta piste fi

4 Likes

@MERKKARI vois tulla vähän siivoamaan ja valistamaan jengiä koskien tätä oikean topsun valintaa?

Ihan vähän aiemmin kirjoittelit tällaista, eikö tämäkin ole sitte offtopic jos tarkoitus oli vaan kerätä juoksevaa lukua? Koeta nyt vaan sietää se että sulle kävi pieni virhe ja ehdotit siirtymistä väärään paikkaan.

Kun täällä puhutaan kadunvarsipysäköinnistä, sen ilmiön vähentämisestä, hinnoista ja vaihtoehdoista, niin joko sitä keskustelua käydään tai sitten ei. Vai onko se niin, että sun ja muiden kommentit aiheesta tulee tähän lankaan ja mun vastaukset muualle?

miten haluaisit keskustelijoita valistettavan

jos tähän soppaan vielä lisätään suolaa niin ei ole syömiskelpoista enää.

en ole kokki eikä minulla ole ajokorttia.

4 Likes

Oispa

9 Likes

luen hesarii puolihöjari housuissani :>

2 Likes

8df1b523146b52ec3baf3edb234902e5616962b9

oisko aika aikuistua gratton

2 Likes

Sori jos profiloin nimen perusteella, mutta jos tarkotus on päästä vauvakerhoon, jossa puhutaan omalla äidinkielellä, joka ei ole Suomi, jne niin ei vältsiin löydy Jumbosta.

Sama homma. Oli kyllä kortti joskus mutta ei ole mitään käyttöä. Jos olis rahaa pitää autoa niin maksaisin mielummin julkisista.

1 Like

image

Täällä on oltu autottomia ehkä 7 vuotta eli jostain 24-vuotiaasta asti. Sitä ennen oli 5 vuotta joku vanha kosla, jonka sain mummolta ylioppilaslahjaksi. Jossain vaiheessa tajusin, ettei mua oikeesti kiinnostanut ajaa sillä eikä varsinkaan huoltaa ja rahoittaa sitä.

Jostain lueskelin, että jos keskimääräisessä kaupunkiajossa auton keskinopeuteen laskee mukaan auton rahoittamiseen ja ylläpitoon kuluvan ajan eli käytännössä sen, montako tuntia joutuu tekemään töitä, jotta sillä autolla voi ylipäätään ajaa, on auto vain hiukan kävelyä nopeampi tapa liikkua.

Mä oon ruvennut suhtautuun autoihin vähän niinku päihteisiin eli autoiluun kytköksissä elämävalintoja on tullut tehtyä sillä periaatteella, ettei vaan hanki riippuvuutta. Se vaan harmittaa, ettei yhteiskunta ajattele ihan samalla tavalla, mikä vaikuttaa myös omiin valintoihin. Esim. täällä Tampereen lähiössä on sen verran vaikeaa saada kämppää myydyksi ilman autopaikkaa, että ois ollut taloudellisesti tyhmää olla ostamatta sellaista muutamalla tonnilla, kun tietää että kämpän joutuu joskus vielä pois myymään.

1 Like