Ne hyvät fiilikset!

Joo, pakko myöntää että ajoin tänään aamulla töistä kotiin ja se oli eka kerta kunnon sateessa sitten peruskouluvuosien. Aluksi olin ihan super rikki kun kasasin jätesäkeistä sadeasua, mutta kun skiddasin ekan kerran tiukan kurvin, kuin Kankkunen Korsikassa konsanaan, alkoi euforia taso nousta hurjaa vauhtia.

Huippuja kohtia aamun lenkissä Ogelista Pikkuhuopikseen; maaliikennekeskukselta Pohjois Haagaan päin se killeri mäki Hämeenlinnan väylän yli menevälle sillalle skid distancea tuli varmaan yhtäjaksoisesti joku 200 metriä ja sit heti sillan jälkeen ramppi vasemmalle alas, koko roska driftaten!!! Nyt harkitsen uuden sadeasun kasaamista ja uutta lenkkiä! Olen syntynyt uudestaan!!!

kiva kun sataa.

sai eilen niitit pois iholta ja huomaa, ettei kiristä yhtään niin paljoa. fiiliksiä nostatti myös huomio siitä, että taloudesta löytyi fillari jota on ihan jees ajaa yhdellä kädellä.

zykkeli - 9:39, 21.9.2010 » sai eilen niitit pois iholta
Heh, pakko kompata kun kerta voi. Multa lähti tänään ja olkapää tuntu (taas) astetta paremmalta.

Neljän tuuman raiseri auttaa kummasti yksikätiseen pyöräilyyn.

Ajelin tuossa keskareilta kotiin ja kaikilla vastaantulijoilla oli valot päällä

edit: yksi pimeä jopo-mimmi pilasi tämänkin.

Vaikka tää uhkaa mun osalta muuttua säätilaraportoinniksi, niin täytyy todeta että nyt on hyvä fiilis: ulkona 12 astetta, aurinko paistaa, reidet mukavan hellinä eilisestä ja gamagoolo-lippis päässä.

Iltalenkki tyhjän puksu-malmi-pihliksen ympäri. suorastaan täydellinen keli, ei kuuma, ei kylmä eikä märkä.

Siistii kun rupee jo tottuu fiksuttelun fiilikseen, vaihdehybridi-kännäri taitaa saada kakkospyörän leimaa otsaansa kovaa vauhtia.

40km aamulenkki mukavassa syksyn kelissä

aamusella joku naispuolinen pyörähenkilö siirtyi pinkillä mixtellään rauhallisesti ajoradalle, kun tuli pohjoisen suunnasta Hämeentietä kurvin tietämille, eikä jatkanut jalkakäytävälle moinen muiden tapaan.

teki mieli käydä halaamassa!

Useampana päivänä olen jo nähnyt kun nuori naishenklö painelee perus naistenpyörällä Mäkelänkatua autojen seassa ja kaistakin vaihtuu tyylipuhtaasti käsimerkkiä näyttämällä vasemmalle ryhmittyessä. Iso hatunnosto!

Eilen, mahtava keli; ilma kuin kesällä, pudonneet lehdet ajotiellä ja pyörä kulkee kuin unelma - täydellistä!

Steamrollerin ja uutukaisen yybervaihdecx:n ( parin toivottavasti huomenna tänne myyntiin ilmestyvän rungon ja ison osaläjän lisäksi, kiillotukset vielä vaiheessa, maantiepyörä meni jo vaihdossa )lisäksi on taloudesta menneen viikon loppupuolesta lähtien löytynyt Felt track 2-ratapyörä Michen kiekoilla sekä rullat. Hoidin ratatykin nimenomaan rulla- ja velokäyttöön eli mahdollisten Olympiavelodromikokeilujen lisäksi sillä ei tulla ulkona ajamaan.

Mutta toi rullilla ajaminen… Ihan mielettömän päräyttävää toimintaa! Tasapainossa pysymiseen täytyy ainakin näin alkuvaiheessa keskittyä aivan tosissaan, olen käyttänyt peiliä apuna ja pyöritellyt ovenkarmien välissä tai seinän vieressä että jostakin saa tukea jos lipsuu. Parit sisäpannut on tullut vedettyä, ilman suurempia fyysisiä tai materiaalisia vahinkoja kuitenkaan. Ainoastaan kylkeen tuli seinässä olleesta naulasta pari raapaletta ja viidenkympin ajopaitaan reikä.

Fiksillä on tullut ajeltua reilut neljä vuotta, vapaaratas ja vaihteet palasivat elämääni viime keväänä ja kesänä. Olen ajanut ympäri vuoden, kaikenlaisilla alustoilla, jarruilla tai ilman 6000-10000 kilsaa vuodessa. Kaikesta ajamisesta huolimatta rullat tarjoavat aivan uudenlaista haastetta tsygäharrastukseen ja elämäntapaan.

Otin fiksin uudestaan käyttöön 4 kk:n sinkula- ja maantiejakson jälkeen heinäkuussa. Jarruttomilla lenkeillä hämmästelin että vaikka yleisesti kaikki fikseihin liittyvä filosofointi oli ruvennut tuntumaan naiivilta tai pelkästään urpolta alkoi päässä silti pyöriä juurikin sitä shittiä. Ne läpät vaan tulivat todeksi uudestaan.

Nyt olen rullien myötä päässyt käsiksi johonkin aivan totaaliseen kokemukseen. Tyhmää tai ei mutta fiksin pyörittely rullilla on pahimman alkuyskinnän jälkeen alkanut tuntumaan eräänlaiselta pyörän ja rullien avulla toteutettavalta meditaatiolta. Zen-paskaa?

Olen 35-vuotisesta elämästäni soittanut rumpuja 25 vuotta. Rullilla ajamisessa on hirveästi samaa kuin soittotekniikan treenaamisessa, kumpikin on jonkin näennäisesti yksinkertaisen asian loputonta toistoa mutta joka todellisuudessa vaatii täyttä keskittymistä, kehon kuuntelua ja tiedostamista sekä hallittua rentoutta. Ehkä tämän ja kestävyysliikuntaan taipuvaisen luonteeni tähden olen rullailusta niin liekeissä.

Rullilla ei oikein pysty repimään liikaa ilmanvastuksen, pinnanmuotojen ja muiden luonnonvoimien puuttuessa. Sen sijaan " paikallaan liikkuminen " tuo hommaan omat vaikeutensa ja hienoutensa, tasapainon ylläpitämisen ollessa tärkein tekijä. Silti isolla välityksellä ja kadenssilla pyörittäessä hommaan tulee kyllä hikeä ja vauhdin hurmaa. Tunnin jälkeen tietää liikkuneensa mutta maitohapot loistaa poissaolollaan ja energiaa on vielä muuhunkin. Olo on virkistynyt.

Tämä tekee rullilla ajamisesta eräänlaista feng shui-pyöräilyä joka harjoittaa tsygäämisen syvempiä ja hienostuneempia puolia kuten em. tasapainoa sekä absoluuttista pyöritystä. Tärkeintä on kuitenkin keskittymisen ja monotonisen toiston tuoma mieletön flow jota ei dynaamisemmasta ulkona ajamisesta samalla tavalla saa.

Tämmöinen pitkähkö avautuminen oli pakko suoltaa parin tunnin pyörittelyn ja venytyksien jälkeisissä endorfiinipärinöissä. Valuuttaa on kyllä palanut mutta… Totaalisen erinomaiset pöhinät, suosittelen kaikille lämpimästi!

Rauhaa, R.R

oh, joku toinenkin “palikka” - itellä taitaa olla 26. vuosi meneillään, mut silti.
la-su +1200km / hel-oulu-hel, hyvä pistokeikka Oulusa, eri hyvä fiilis. torstaina taas lisää.

rokpete - 5:23, 27.9.2010 »

oh, joku toinenkin “palikka” - itellä taitaa olla 26. vuosi meneillään, mut silti.
la-su +1200km / hel-oulu-hel, hyvä pistokeikka Oulusa, eri hyvä fiilis. torstaina taas lisää.

Heheei, lostavuutta. Tunnustamme siis aseveljeyttä kahdessa lajissa. Tää menee nyt offtopicin puolelle mutta suosittelisin Lapinlahden Lintujen metodia pistokeikkoja suurella hajonnalla myyviin ohjelmatoimistoihin: Houkutelkaa keikkamyyjä autoon sisälle jollakin konstilla ja pistäkää tyyppi raudoilla autoon kiinni. Toimii ainakin legendan mukaan.

Onko sulla kyseessä oman musan soittaminen vai all-around syöksyily? Itse toimitan nykyään päivätöitä ja soitan parissa projektissa omaa kamaa. Jonkinlainen ällöttävä paluu juurille-tyyppinen agenda siis. Duuni antaa rahkeet myös kunnianhimoisempaan musan kanssa touhuamiseen ainakin noin aikataulujen puolesta, muu keikkailu on hyvinkin satunnaista.

Markus Kajo sanoi joskus hienosti rumpujen soittamisesta ( pätee mielestäni kaikkeen muuhunkin soittamiseen ) että se on vähän kuin herpes, kun sen on kerran saanut niin se ei ikinä mene pois. Pulpahtelee välillä pintaan ja veressä pysyy aina.

kyl se lähinnä on sitä et päivätöissä käydään että saadaan rahaa harrastaa mm. soittamista. nykyään aktiivisin bändi on tommonen epäkaupallista undergroundrockia soittava Nazca (www.songsfornazca.com). nimekkäintä historiassa on varmaan tuo Mana mana, Enter (joka vieläkin sinnittelee), Kätyrit (kanssa vielä ainakin teoriassa olemassa). Rumpujen lisäksi opetellut nyt viimeksi kontrabasson (Ampiaistehdas).

Keikkamyyjää ei voi syyttää pitkistä ajoista kun ei semmosta ole :wink:

Aaaaa, Mana mana noista vanhastaan tuttu onkin. Sehän on ihan legendaarista settiä ja hieno bändi, täytynee tsekata muutkin. Itse jyllitän hiljattain uudelleen aktivoituneessa takavuosien indiebändissä Weepikesissa jonka kanssa väännetään uutta äänitettä.

Toinen prokkis on sekin indien ja punkin maastoissa kohkaava Meinhof Valentine-kokoonpanon raunioista kasattu uusi ja toistaiseksi nimetön ryhmä. Weepikesin vanhat sinkut ( joissa eri rumpali ) ja Meinhofin kesken jääneet taltioinnit löytyvät Myspacesta jos kiinnostaa.

Olen aina soittanut ja laulanut, musan parissa touhuaminen on mulle semmosta hengittämiseen verrattavaa toimintaa enkä siksi tykkää puhua harrastamisesta. Uskallan kuvitella että sulla on vastaavaa kokemusta? Kitara, basso ja tietysti perkussiot ovat mulle rumpusetin ulkopuolelta luontevimpia härpäkkeitä laulamisen ja muun ölinän lisäksi.

Opiskelin musaa ja soittamista joitakin vuosia ja tein kaikenlaisia keikkoja sivu- tai päätoimisesti. Siihen osastoon väsyinkin sitten ihan totaalisesti, totesin siivoavani mielummin vaikka vessoja kuin soittavani tuntemattomien takatukkien kanssa Jumalanseläntauksen urheiluhallissa ammatikseni sysihumppaa ( mitenkään disauttamatta niitä jotka ammatikseen näitä toimittavat ).

Nykyään olen sitten palannut lähtöpisteeseen eli rockmusaan ja biitin mahdollisimman ankaraan jyystämiseen. Satunnaisia keikkoja tulee edelleenkin soitettua mutta aina hyvässä seurassa, vanhojen frendien kanssa. Mainos-, tv- ja leffamusaa tekevälle broidilleni tulee soiteltua raitoja silloin tällöin.

Kesällä pääsin räpeltämään vibrafonia dokkarin ääniraidalle johon kaverini oli säveltänyt musat. Yllättävän haastavaa ( en ollut vuosiin koskenutkaan malletteihin ) vaikka teemat olivat ukko-nooa tasoa simppeliydessään. Kun tämmösiä juttuja pääsen tekemään tunnen olevani siellä missä viihdyn ja saavani siitä ihan kauheasti.

Omaa tekemistä ja treenaamista vaan on kauhea ikävä ja näiden puutteen tuntee nahoissaan soittaessaan ja kuulee taltioinneista. Livekeikkoja saisi myös olla paljon enemmän, se nyt vaan parhammillaan on jotain käsittämättömän siistiä! Kaikki korviketekeminen ( kuten rullilla ajelu ) on jo käytössä.

Niin ja kollektiivinen anteeksipyyntö postien totaalisesta lipeämisestä, en tee sitä enää koskaan.

Otin pari hyvää bissee, poljin kotiin vitun täysii.

Aikaisemmin päivällä: Kuulas syysilma, ei liian kylmä eikä liian kuuma, välillä aurinko hieman pilkisteli pilvien takaa, renkaissa sopivasti painetta ja juuri asennettu uusi tankoteippi tuntui mukavan pehmeältä. Mikkeli-Otava-Korpikoski-Mikkeli lenkki meni fiilistellessä ja välillä lehmiä ihmetellessä.