MYYTY: Tunturi Equillar EBB prototyyppi 19" pyörä (Hki)

Myydään pala kotimaista yksivaihdehistoriaa; Tunturi Equillar EBB prototyyppirunkoon kasattu fiksi. Rungon koko 19". Näitä on olemassa tasan tämä yksi kappale. Olen pyörän toinen omistaja, tässä rungon teettäjän tarinaa:

“Olin aikoinaan mukana osittain Tunturin kehittelyssä, Tunturi teki
kaksi sinkula-protoa equillarin geometrian mukaan. Nämä olivat
horisontaalisilla takahaarukan päillä varustettuja, eli ketjua kiristettiin takapyörää
siirtämällä. Niistä oli Fillari-lehdessäkin juttu joskus vuosituhannen
vaihteessa. Tutustuin yhteen kaveriin Tunturin tutkimus- ja
kehitysosastolta ja hänen kanssaan pähkäiltiin tälläinen proto versio
2. Rungon putken myyntinimikettä en muista, mutta runko on tehty astetta
paremmasta putkesta kuin equillarit yleensä. Mulla on pari pätkää sitä
putkea tallissa ja olen yhden nojapyörän siitä tehnyt. Huippu putkea.
Tämä runko on siis ainoa Ebb-sinkula Equillarin runkogeometrialla,
rungosta jätettiin pyynnöstäni pois kaikki ylimääräinen, esim.
pullotelineen paikka, ainoastaan takalevarin jarruputken kiinnikkeitä hepättiin
kolme kappaletta. Rungon koko on C-C 48,5 cm, eli olisko toi 19 tuumaa.”

Pari kehnoa kuvaa, lisäilen jos saan otettua parempia valoisan aikaan:
Imgur
Imgur

Ebb kiristyy kahdella kuusiokolopultilla keskiön päältä ja systeemi on toiminut ongelmitta. Runko on erinomaisessa kunnossa, maalissa ja tarroissa paikoitellen käytön jälkeä, mutta yleisilme on erittäin siisti eikä rungossa ole lommoja.

Runko tehty käsittääkseni joskus 2005 kieppeillä ja se päätyi mulle 3,5 vuotta sitten uudenveroisessa kunnossa. Se on ollut satunnaisessa kaupunkiajossa kiinteänä On One fix-fix navalla ja Campagnolon kehällä. FSA Orbit ohjainlaakeri, Shimano XT 175mm kammet, Magura Louise hydraulinen levyjarru ja Magura-brändätty Selle Italia penkki. Osat muuten noname peruskamaa. Keula alumiinia. Välitys 32x15, omaan makuuni tämä kokonaisuus on mitä erinomaisin kulkine kaupungissa kesät talvet. Sinkulointi ja takajarrun asennus onnistuu, sillä mukana tulee kierteellinen 6-pulttilevariadapteri.

Pakettiin sisältyy myös toinen Campagnolon (NOS) kehä, Magura Louise jarru taakse, uudet jarrupalat sekä täyspitkät lokarit. Polkimet ei kuulu kauppaan. Kammen ja spiderin liitos on kulunut niin, että siinä on välystä, joka tuntuu selvästi hidastaessa tai kiihdyttäessä. Kampi ja/tai spider tulisi uusia, mutta minua tämä ei ole niin paljon häirinnyt, että olisin jaksanut siihen ryhtyä. Tämä puute on huomioitu hinnassa.

Pyörän perään on joku joskus kaupungilla kysellyt, joten varaan oikeuden myydä naamavipillä tutulle hahmolle. Koeajettavissa Punavuoressa, yv tavoittaa.

H. 400 eur.

Mikä tämä Ebb-systeemi on?

Eccentric Bottom Bracket
E: varmaan kysyit siis että kenen tekele toi EBB tuossa rungossa on

Rungon tekijä mainitsi muistaakseni, että kyseistä epäkeskokeskiömallia on käytetty tandemeissa. Näyttää ihan vastaavalta kuin tämän päivän ebb -keskiöt. Voin ottaa mittoja, jos ne jotain kiinnostaa.

Ei, kun ihan tietämättömyyttäni kysyin, enkä jaksanut googlata. Nyt googlasin, kun en hiffannut, miksi moinen tarvitaan vaakadropillisen runkoon. Ja nyt myös tiedän.

Tuohon vielä kun heittäisi ENO-navallisen kiekon.

Tuolloin vuosituhannen vaihteessa yritin ostaa molempia runkoja pölyttymästä ja varastomiehen mukaan ne oikeasti pölyttyivät jossain nurkassa.

Eivät myyneet.