P: Tunturi Equillar SS proto 2003

Noniin kyl tääkin varmaan ansaitsee oman projektilankansa.

Eli tarina alkaa vuodesta 2019. Olin vaihtanut työpaikkaa leffateatterista pyöräkauppaan ja työpaikanvaihdos tuntui hyvältä, vaikka liki 10 vuoden osa-aikaiset asiakaspalveluduunit alkaa kyllä vähitellen jo riittää. Mielenterveydellisesti toi työpaikan vaihto tuli täydelliseen aikaan ja kun teki hetken aikaa full hd duuneja, niin sai ehkä sopivan mittaisen etäisyyden silloin vaiheessa olevaan graduun jota työstin loppupeleissä viis vuotta.

En oo aikasemmin ollut mikään erityisen iso Tunturi-fani, vaikka Kayaposta oon jo hetken aikaa diggaillu ja muutenki 2000-luvun Tunturi MTB estetiikka on ollu silkkaa myllytystä, enkä kevyt faniudestani johtuen oikeen edes miettiny mitään Equillareita tai mitään prototaikamiekkoja. Mutta kun näin joskus Rekon levyjarru-Equillarin aloin noista innostumaan vähän enemmän. Sitten sain Facebookissa ilmaseks alumiinisen Equillar 700:sen ilmaseks XTR-takavaihtajineen ja XT-jarruineen, mut se runko oli 21" eli aivan liian iso nii päädyin antamaan sen @Koivulan_dynamo lle. Sit ostin @myltsi ltä 19" punaisen Kayapon ja se oli pitkän aikaa mulla ajossa hobocross-Wheelerin korvaajana.

Ja sitten kun tosiaan olin ollut jo hetken aikaa pyöräilyaiheisessa liikkeessä töissä, niin satuin yks aamu törmäämään ihan vitun randomin näköseen bikeen.

Olin et wtf what is this bike, ja yks meidän mekaanikoista kertoi olleensa Tuntsalla töissä back in the day ja että se oli saanut ton prototyyppi-Equillarin joltain toiselta entiseltä Tuntsan työntekijältä. Tällä on kuulemma ajettu maastokisoja Turussa suht aktiivisesti joskus muinoin. Meidän mekaanikolla se oli huumoripyöränä :smiley: Kyselin kyl heti että millä se sen myis, mut ei kuulemma sillon vielä ollu valmis myymään, vaikka ei se sillä juuri mitään tehny.

Kelataan eteenpäin ja koronakeväänä 2020 tää mekaanikko oli tekemässä muuttoa putkirempan alta ja kertoi että nyt se oliskin myymässä sitä. Totta helvetissä olin rahat kädessä jo tekemässä kauppoja vaikka rahaa oli just sillä hetkellä ihan vitun vähän :smiley: mutta valintojen maailma.

Tällasena se mulle tuli

Ja tässä eka versiointi manuelkala-tyyliin:

Tossa oli siis ensalkuun joku random ysärimtbkeula, joka oli vissiin mällätty kun se ei kulkenut suoraan. Onneks työkavereilla on loputon kasa roinaa ja kollegalta löytyi NOS Surly 1x1 cantihaarukka ja sehän sopi tähän kuin tehty! (toki nyt @Pablo n Kona-projektin myötä aloin miettii sopisko P2 tähän paremmin…) Tässä megastack huumorikasaus uudella haarukalla:

Toi ruoto on edelleen katkaisematta ku jostain syystä en tohdi tollasta omasta mielestäni rare keulaa pätkiä, jos sitä joskus haluaakin taas hobocross-biken kunnon korkeella stackilla.

Sitten samalta työkaverilta jolta sain ton haarukan sain myös kammet. Jotkut ihan himmeet italialaiset PMP koneistus-meganeliskanttikonelaakerikammet. Löytyi myös duunista tollaset huumorintäyteiset bashguardit, laitoin kirkkaan Kayapoon ja mustan tähän. Sit on vielä joku ethirteen muovipalikka jota en saanu mahdutettua mihinkään :smiley: vitun best kammet

Niijoo, noi PMP:t tosiaan vaihdoin 180mm Octalink XT-kampiin jotka oli tullu biken mukana, ja samaiset XT-kammet tosiaan komeilee Fillari-lehden sivuilla. Mielestäni ihan hyvä diili.

Tässä vielä tän päiväsiä räpsyjä, jotka otin Pablon inspiroimana, vaikka oon edelleen aika huono ottamaan kuvia. Mutta edellisen kuvan muoviset “carbon” boosterit vaihtui NOS NIB Tektron boostereihin jotka löytyi Eurohamsterista lol. Tanko myös vaihtui tosta matalammasta bullmoosesta korkeampaan, pitempään ja leveämpään bullmooseen. Myös tollanen musta Tioga löytyi roinan seasta.


Edellämainittujen erikoiskomponenttien lisäks tässä on vielä yksi jännittävä ratkaisu, eli 110mm perä, joka on ilmeisesti tehty tolle Shimano DX bmx-navalle, joka on niin ikään HG-kasettirungolla tehty sinkulanapa. Tollasiahan ei enää tehdä ja varaosien saaminen on kans yksisarvisten metsästystä :smiley: joten täytyy varmaan kasata ratanavalla uus takakiekko sitten kun toi räjähtää käsiin.

Ja tässä vielä 2003 Fillari-lehden juttu Tunturin protosta:

Semisti ilahduttaa että Tuntsalla on joskus ollu positiivinen suhtautuminen SS-MTB hommiin, koska nykyinen toiminta ei juurikaan vakuuta… Jos en oo ihan pihalla, niin vissiin kaikki Tuntsan SS-Equillarit on ollu foorumilla esillä? Pl. toki tän mun mustan Equillarin sisarus, joka on legendan mukaan edelleen jossain Tuntsan toimistolla tääl Turussa. Esim tässä EBB-Equillar MYYTY: Tunturi Equillar EBB prototyyppi 19" pyörä (Hki) , ja sitten nimim. @41xx :lla on se vihree 1998 malli.

Tällanen tää siis on, ja tällanen tän tarina. Tulevaisuudessa olis Magura HS11 asennusta ja ehkä jos löytyis jostain soppeli P2, nii sitäki vois kokeilla tähän.

Erityiskiitokset työkavereille ja @munakorva lle Fillari-lehtiskannauksista

22 Likes

Hyvää contentia. Ollapa Equillar, saatika erikois-Equillar. Teillä on siellä Turjussa kyllä kova etulyöntiasema muuhun maahan nähden kun Tunturi-kamaa ja heritage-tietäjiä pyörii jaloissa.

Tää tunturi on kyllä hieno, vaikka kasaus tekeekin tosta varmaan enemmän huumoripyörän kuin käyttöpyörän.
Mä taisin olla Turun pajalla mukana kun ihmeteltiin niitä just sinne tulleita “komposiitti” boostereita. Kilauean kanssa tuli triple butted P2, joita ei kai ihan hirveästi liiku, mutta luulis että ainakin kierteellisiä perus P2 keuloja löytyis jostain.

Toi 110mm takahaarukka on kyl erikoinen.
Mulla on nyt xt-napa sinkulasetillä takana, mut mietin viel et millasen 135mm ratanavan askartelis. Pitää ketjulinjaakin kattoa, et miten kasaa ja dishaa navan.

Mikä välitys sulla on tossa nyt?

Hieno Tunturi!

Mitä tarkoittaa, että tuo on huumorikasaus, ja miksi se ei ole käyttöpyörä? Omat kasaukseni näyttävät usein aika paljon esimerkiksi tuolta, selkävaivojen vuoksi korkealla stackilla. Ja osatkin ovat käppäsempiä. Kovasti ne ainakin ovat käytössä!

Kova! Kyllähän tämä pyörä ansaitsee hieman lyhyemmän ruotoputken. Tai sit joltain tekijältä full HD cvstom harukka tähän. Oispa spessutuntsa tai XTR-Equillar.

Ajoasennon kanssa eio mitään huumoriin liittyvää. Tossa on kai aika jytkyt renkaat ja muistaakseni jotain muutakin vähän epäkäytännöllistä. Ajelee varmaan ihan kivasti pari kilsaa kauppaan, mutten tiedä onko kiva mennä paljoo pidemmälle.

muistaakseni 36x16, joka on semisti liian raskas talvikäyttöön, mutta tollanen absoluteblackin ratas löytyi laatikosta ja foxcompista surlyn 36t etuleipä

joo, nyt on tosiaan ISPit alla, mut en löytäny valitettavasti kesäsetupista kuvaa, johon olin vaihtanu alle GK SK:t 2.1" Tarden inspiroimana, ne on myllyt renkaat, ja kyl täl on itseasias ihan kiva ajella työmatkoja ja päiväretkiä lähilaavuille vaikka tässä ei oo kantokapasiteettia

vaikkakin suurin osa spessummista Tuntsista on muualla ku Turussa :smiley:

Hyvää sisältöä.
Ite oon fiilistellyt aika paljon tota Tuntsan maastopyörä-kulta-ajan meininkiä, ja toisinaan ihmetellyt että mihin se sitten loppui? Kuka/ketkä olivat homman takana, jne. Löytyyköhän asiasta jonkilaista historiikkia?

Gravel kingeillä toihan on varmaan ollu tosi kiva! Oliko siinä aiemmin jotku dh renkaat kun mulla on sellanen muistikuva että oli isoa nappulaa?

Hyvä rojekti!

Bmx racing napoja löytyy yhä tänä päivänä 10x110 ja HG! Esim Halo, ICE, Onyx, Profile, Shimano DXR ja tän tämmöisiä

2 Likes

Siihen, kun Accel Group osti Tunturin vuonna 2003 ja profiloi brändin myymään halpoja kaupunkifillareita massoille.

1 Like

Kosmista, en ollu aikaisemmin koko groupista kuullut, ja tänään tullut esiin jo kahdessa yhteydessä, kun jossain tuli uutinen vastaan että Accell groupin on ostanut jokin toinen konsortio.

joo, pyörän mukana tuli vanhat nokialaiset, boanabeaza ja joku. gravelkingien myötä muuttui luonne totaalisesti.

1 Like

Omaan Equillariin tulossa just kuitukrossihaarukka. Ei siksi että edellisessä kasauksessa olisi jotain vikaa vaan siksi että aihio on yli kymmenen vuoden kokeilun perusteella havaittu niin hyväksi, että siihen voi jopa panostaa.

Ajoasennossa ei ole mitään vikaa. Ainakin nämä on tehty ajettavaksi suoralla tangolla toisin kuin monet fiksikäyttöön päätyvät rungot.

Itsehän ajelen Equillaria maantiekoon kiekoilla, suosittelen kokeilemaan sitäkin. Tulee edestä nopee, takaa vakaa ja keskeltä pikkuisen korkee, just sellainen mistä tykkään.

Kova!

mulla on sit Tricross maantiekiekkohassuttelua varten, vaikkakin vähän korkeampi keskiö Equillarissakin saisi olla




Sain duunista edullisen Ritchey WCS Trail 35 stemmin 45mm mittaisena ja varastossa oli jo entuudestaan Velo Orangen Klunker ja ajattelin et mikä nottei. Adapteria adapterin päälle ja hyvä tulee. Penkiksi on sittemmin tullut luottokampe Borks C17 (tämä toki S-malli) ja ruotoakin on sahailtu. Hauska pyörä.

20 Likes

hassu pyörä!