Muddy Fox

Se on näköjään tämmöistä kun hipsterit näkee jonkun kasaamassa pyörää, joka ei ole välttämättä se katu-uskottavin yksilö tyylin Lolnago tai muu Miyata. Luulis että yksvaihteisuus olisi enemmän aate kuin tarkkaa välineurheilua ja viimeisen päälle olevien osien päälle nipottamista ja nillittelyä. Ja palstan yhteisöllisyys muuta kuin uusille tyypeille vittuilua.


Ja aloittajalle: vapaarattaalla olevan maastosinkulan tuosta saat ja jos katu-uskottavuutta ei haeta, varmasti aika kivan ympärivuotisen sukkulan vähän vaikeampaankin maastoon tai kaupunkiajoon. Tai sit teet jonkun periaatteessa Cyclocrossiin viittaavan, laitat CX:ään sopivat kiekot ja kumit alle ja vaikka leveen droppitangon.

Koska ketjua ei voi kiristää vetämällä vannetta taaksepäin (vaan dropit on ylös-alas suuntaan), tarvitaan hommaankuvan mukainen ketjun kiristin (chain tensioner). TAI
caihtoehtoisesti tarvitset joko täsmälleen oikean kokoisen ketjun, onnistuu mun mielestä ns. half link-palan avulla kans. Eli tavallaan teet just eikä melkeen oikean kokoisen ketjun ja toivot että toimii. Kaveri väsäs itselleen talveksi maastosinkulan ja toimi ihan hyvin.

Tuossa jonkun toisen vastaava fillari sinkuloituna ja itte kyllä polkisin.

raging bullhorn - 19:07, 5.10.2009 » caihtoehtoisesti tarvitset joko täsmälleen oikean kokoisen ketjun, onnistuu mun mielestä ns. [b]half link[/b]-palan avulla kans. Eli tavallaan teet just eikä melkeen oikean kokoisen ketjun ja toivot että toimii.
Inzerwebin syövereissä usein puhutaan näistä magic gear fikseistä, mutta onko joku esim täällä aikuisten oikeesti rakentanut saatika käyttänyt moista? Kun jotenkin tuntuis että lopputulos on että ketju on alussa vähän löysällä ja jo parin sadan kilsan jälkeen ikävän löysällä...

Koko taikavaihdetouhun järkevyys on mielestäni kyseenalaista kun puhutaan maastureista. ENOa vain peliin, se on hyvä napa.

Fillarifoorumin sinkulamaasturikuskeista taitaa löytyä muutama tyytyväinen taikavaihteilija. Itsekään en fiksiä kasaisi magic gearilla, mutta en kyllä näillä ajotaidoilla täysjäykkää fiksiä varsinaiseen maastoajoon rakentaisi muutenkaan, vaan tyytyisin sinkulaan.

Voihan tuohon laittaa sen ENON, kaupunkikumit ja kaupunkivälityksen, jos haluaa kokeilla fiksillä ajoa. Onhan se kalliimpi tapa aloittaa kuin retkipyörä + dimensionin takanapa -kombo, mutta kai siitä ENOsta pääsee suht pienin tappioin eroon, jos homma ei maistu.

No hemmetti, tuohon aika varmasti menee suoraan kiinni 622-kokoiset kiekot. Lainaa kaverilta fiksettikiekon ja lähtee kruisimaan etukenossa.

NKOTB - 6:25, 6.10.2009 » Miten musta tuntuu, että täällä on kaikki ankealla päällä.
Jos päässä on tällaisia ajatuksia, niin olisiko syytä katsoa peiliin?

Toi ENO maksaa HubJubissa 136€. Siihen vanne, puolat ja kasaus päälle, niin fiksikiekon hinnasta tulee noin viisinkertainen muun pyörän arvoon verrattuna. Tietty mä olen tässä asiassa ollut ennenkin väärässä, mutta en mä usko, että kukaan vakavalla naamalla tuollaista suosittelisi.

Unohtui mainita aiemmin, että kyseisen rungon toivomusluu-seatstay (anteeksi hoono soomi) on mielestäni ihan todella hieno yksityiskohta.

ja jos magic gear-tyyliin kasatut fiksit todella kiinnostaa niin kyllä niitäkin interwebzistä löytyy. LondonFGSS-foorumilla jengi on kunnostautunut ihan urakalla vanhojen pystydropeilla varustettujen alunperin vaihteellisten aika-ajo/lo pro -fillareiden fiksaamisessa. kuinka viisasta se on, siitä voi olla aika montaa mieltä.

Jos mennään takaisin järkilinjalle, niin half linkillä keskiön ja taka-akselin etäisyyttä saa säädettyä noin 6mm erissä. Aika varmasti tuon Muddy Foxin takahaarukkaa voi viilata niin, että sinne tulee se säätövara. En muista kuka foorumilainen sellaisen on jo kertaalleen tehnyt. Hän voi postata kuvan, jos lukee tän.

Sen sanon, että fiksi on kuitenkin tyhmä idea tuon tason pyörään, koska se vaatii älyttömiä investointeja suhteessa pyörän hintaan. Sinkulaa varten tuossa on kaikki osat jo valmiina, eikä tartte tehdä mitään muutoksia pyörään.

asb - 6:57, 6.10.2009 » Jos mennään takaisin järkilinjalle, niin half linkillä keskiön ja taka-akselin etäisyyttä saa säädettyä noin 6mm erissä. Aika varmasti tuon Muddy Foxin takahaarukkaa voi viilata niin, että sinne tulee se säätövara. En muista kuka foorumilainen sellaisen on jo kertaalleen tehnyt. Hän voi postata kuvan, jos lukee tän. Sen sanon, että fiksi on kuitenkin tyhmä idea tuon tason pyörään, koska se vaatii älyttömiä investointeja suhteessa pyörän hintaan. Sinkulaa varten tuossa on kaikki osat jo valmiina, eikä tartte tehdä mitään muutoksia pyörään.
Tässäpä tämä taas

Mulla on magic gear -maastofiksi. En viilannut drop-outtia vaan navan akselia, Sheldonin tapaan:

Hyvin toimii, kun käyttää Biltsun kolmen-neljän euron halpisketjuja joita raaskii vaihtaa muutaman sadan kilsan jälkeen.

OFFTOPIC: Löytyi myös hauska kuva, jossa pyörä sinkulana 22h eturattaasta tehdyllä takarattaalla sekä vaihtajasta tehdyllä ketjunkiristimellä. Paljon sälää:

http://blogit.helsinki.fi/tuylaant/svin2.jpg

Mulla oli kans viilatut pystydropit, tosin Randommin versiosta poiketen siten, että droppia oli vain levennetty. Sillä seurauksella, että akselista korkeintaan laki koski itse droppiin, eli koko homma läjässä vain apinan raivolla puristettujen muttereiden varassa. Aluksi vähän jänskätti, mutta n. 500kilsaa pyörällä alla, eikä ole rengas pompannut pois… Oliko tässä järkeä? No ei. Runko päätti hiukan murtua satulaputken ja vaakaputken liitoksesta, joten sitä hitsatessa saanen laitettua talvirassiin asiaan kuuluvat dropparitkin kiinni.

Paljon nätimpi.

NYC - 15:23, 6.10.2009 » [Tämmöisestä tulossa sinkula/fixiprojekti. Mitä tekisitte tälle? Mitä komponentteja?](http://media.photobucket.com/image/muddy%20fox%20courier%20comp/mickb13/000_0477.jpg)
http://www.jazztelia.com/myfiles/sibylla/258Troll_spray.jpg

Takaisin raiteille; mä en usko – tai ainakaan halua uskoa – että jengi ilkeyttään lannistaa vasta-alkajia täällä. Ainakaan mun tarkoitus ei ollut viisastella tai vittuilla vaan lähinnä kyseenalaistaa ton pyörän kiinteyttäminen, se kun on ihan hieno ja ajettavan näköinen noinkin.

Tuohon alkuperäiseen kyssäriin palatakseni

NYC - 17:57, 6.10.2009 » [Mitä tekisitte tälle? Mitä komponentteja?](http://media.photobucket.com/image/muddy%20fox%20courier%20comp/mickb13/000_0477.jpg)
...en tekisi mitään, paitsi ajaisin sillä.

Mutta jos tuosta on tulossa sinkula ja syy siihen on A) “miksi ei” B) “because I can” tai C) “koska tiedän ehdottomasti haluavani maastosinkulan” niin ehdottomasti go for it! Hauskaa se on joka tapauksessa, sekä pyörän rakentaminen että ajaminen, ja asioiden hauskuus on aika usein kääntäen verrannollinen niiden järkevyyteen.

…Itsekin ehkä pikkuisen haluaisin maastosinkulan… Cannondale KillerV kokoa small, anyone?