Mitä fillarisi painaa?

Tuli asia mielee kun nyt on päässy muidenki fiksejä käpistelee Oulun sessioiden yhteydessä. Huomannu eroja olevan aika paljo. Tosin painoa pidän toisarvoisena ajettavuuden rinnalla, eli en oo mikää hemmetin grammojen tuijottaja. Niinku Oulun janttereiden kanssa sunnuntaina porisimme että helpompi on kuskista puottaa painoa kuin ite pyörästä. Ja miksipä maksaa itseään kipeäksi muutaman gramman tähden ajotuntuman muuttumatta oikeestaan ollenkaan.

Eli eli meikäläisen rukki näytti kalavaakassa 8,55kg. mites muilla?

Kuka tois Helsingin keskareihin kalavaakan?

DIY-fillarivaaka

Yleensä noissa digivaaoissa on joku minimipaino, ettei pelkän fillarin (paitsi dh-rassin) punnitseminen onnistu. Punnitse ensin itsesi, ota sitten fillari syliin ja punnitse uudestaan. Miinusta ensimmäinen jälkimmäisestä. Luulis about 100 gramman tarkkuus riittävän.

Oma Steamroller oli kesäkuosissa jotain 8,5 paikkeilla. Nyt, cyclocrossariksi viritettynä 10 kg.

Kauppakassia ja kalavaakaa hyväksi käyttäen lukemaksi tuli vähän vajaa 9,5 kg. Mun pitää sit vissii puotella painoa jostain kohtaa ;).

Abaut vakiokuosissa oleva langsteri näytti henkilövaakametodilla painavan 7,9kg.

Tommonen 7,5kg on asetettu tavoitteeksi käsillä olevaan projektiin. Järkibudjetilla ja ilman hipohipo-osia tuo olisi tarkoitus saada toteutumaan. Teräsrungon kanssa vaan aikamoinen homma, kun pelkkä runko painaa aina vähintään sen 1,8kg ja siihen keula päälle.

huhhu mullon varmaa 15. pitää testata piakkoin.

Fillarin paino on turha lukema ilman rungon kokoa.

61cm Langsteri 8.2kg.
60cm Cicli-B sinkulamaasturi: 11.2kg.

Langsteri laihtuu peruskokoonpanosta noin puoli kiloa, kun vaihtaa kunnolliset kiekot, kumit, satulan ja stongan.

Oikea vastaus: “Liikaa.”

Pistin just titaaniset pultit ja keraamiset laakerit tilaukseen.

Mun maasturissapa on titaaniset pikalinkut ja satulan kiskot. Ja mun kaikissa kolmessa pyörässä on hiilarihaarukka edessä. Sitäpaitsi laskin väärin, eli toi langsteri onki 8.6kg.

Uuuuh.

Mut hei, eiks hiilarin ominaisuudet ole pääasiassa jossain muualla kuin painonsäästössä? Kun siitä pystyy tekemään joihinkin suuntiin üüberjäykän, ja joihinkin suuntiin taas sillai kivasti peppua hivelevän fleksaavan. Niin niin niin, vaikka sillä saiskin jäykän rakenteen vähäisellä materiaalimäärällä, niin että siitä sais kestävän, pitäis käyttää matskua aika pirskaleesti. Tää on vaan silkkaa mutua, mut tulipahan mutusteltua.

Idea on just siinä, että kuidun suunnan voi optimoida, jolloin matskua tarvii vähemmän ja painoa säästyy.

Omalle sinkulalle mittasin noin 12kiloa. Onko tuo turhan painava? hyödyttääkö keventää?

Melko heviltä kuulostaa. Riippuu pyörän käyttötarkoituksesta ja koosta onko paljon vai vähän ylipainoa. 12 kg pyörän keventely tulee todennäköisesti kalliimmaksi kuin uuden (käytetyn) kevyemmän hankkiminen.

Biciolli Leggero 6,7 kg.

Manniselta varmasti löytyy kevyempi ja varmaan ainakin Konstalta.

Mun fillarit ei paina mitään. Mä painan mun fillareita.

eniten painaa kasaamattomat tai puolittain kasatut rungot (7kpl)

painaa niin paljon että kahdella kädellä saa pidellä

Yli 10 kg kaikki.

Painaiskohan fixybyke 9kg(?) lölz