Millainen pyörä on seuraavaksi in ?

Koska mulla ei ole fiksissä jarrua, niin en pidä kuljetusfillarissanikaan kuin yhtä jarrua. Outlaw Bikers! Hyvin on aina pysähtynyt pelkällä jalkajarrulla kun pitää vauhdit maltillisena.

Oikeesti oon kyllä ajatellut laittaa etujarrun kuljetuspyörään kun vaan ehtis/viittis/jaksais… Ja onhan suurimmassa osassa perheemme fikseistäkin etujarrut…

konkeli - 9:51, 26.3.2009 » Vanhaan kierrenapaan voi varmistukseksi lykätä lukitetta ja päälle vaikka ruuvaa vanhan keskiön lukkorenkaan. Kierteet on tosin samaan suuntaan tietenkin, mutta lukitteella se on ainakin jonkinlainen vahvistus siihen. Tai ainakin korvien väliin.
Juuh, tiedän konseptin ja kyllähän noilla virityksillä jokunen täälläkin ajelee. Lähinnä hain sitä, että onko rasitus takarattaalle isompi vai pienempi Jopolla skidaillessa verrattuna normaaliin suikkarifiksiin isoilla renkailla. Etujarrun asentaminen Jopoon kun on varmaan vähän hankalaa.
NKOTB - 10:04, 26.3.2009 » Lähinnä hain sitä, että onko rasitus takarattaalle isompi vai pienempi Jopolla skidaillessa verrattuna normaaliin suikkarifiksiin isoilla renkailla.
Pienempi Jopolla kun vipuvarsi on lyhyempi ja varren päässä vaikuttava (jarrutus)voima sama, eli olettaen että kumin ja tien välinen kitka on vakio. Eiks?
randomm - 10:13, 26.3.2009 » Pienempi Jopolla kun vipuvarsi on lyhyempi ja varren päässä vaikuttava (jarrutus)voima sama, eli olettaen että kumin ja tien välinen kitka on vakio. Eiks?
Kammet on tietysti lyhyemmät, mutta välityskin varmaan vaikuttaa asiaan ja kitkaa luulisi tulevan enemmän läskimmillä kumeilla. Tää yhtälö on vaan humanistille aika hankala.

Jos välitys on sama, siis kun sen laskee kiekkojen koon huomioon ottaen, niin taitaa olla voimakin aika sama. Kampien pituushan vaikuttaa vain siihen, kuinka raskaalta sen renkaan pysäyttäminen jaloissa tuntuu. Kitka tosiaan saattaa olla isompi, leveillä kumeilla, ja jopon pysty ajoasentokin tuo lisää painoa ja pitoa takarenkaalle.

Taidatte puhua takarattaan kierteisiin tulebasta voimasta ja siitä irtoaako suicideratas skidatessa?

Ainoa mitta, mikä asiaan vaikuttaa, on kiekon säteen ja navan kierteiden säteen erotus. Kun rengas alkaa skidata, ei voimien kannalta ole väliä onko ketju etupäästä kiinni eturattassa, vai vaikkapa itsestää rotafiksaantuneena keskiön ympärille ketjujen pudottua eturattaalta.

Kampien pituudella ja rattaiden koolla on ainoastaa vaikutusta voimaan, joka kohdistuu jalkoihin, eli siihen pystyykö polkija tuottamaan niin suuren voiman, että rengas alkaa skidata.

asb - 11:11, 26.3.2009 » Taidatte puhua takarattaan kierteisiin tulebasta voimasta ja siitä irtoaako suicideratas skidatessa? Ainoa mitta, mikä asiaan vaikuttaa, on kiekon säteen ja navan kierteiden säteen erotus. Kun rengas alkaa skidata, ei voimien kannalta ole väliä onko ketju etupäästä kiinni eturattassa, vai vaikkapa itsestää rotafiksaantuneena keskiön ympärille ketjujen pudottua eturattaalta.
Aaaivan. Eli mitä isompi takaratas ja pienempi kiekon säde, sitä epätodennäköisempää rattaan aukeaminen on?

Kitka, kammen pituus ja eturattaan koko vaikuttavat sitten vain siihen kuinka paljon voimaa pyöräilijä tarvitsee saadakseen takarenkaan lukittua.

NKOTB - 11:32, 26.3.2009 »
randomm - 10:13, 26.3.2009 » Pienempi Jopolla kun vipuvarsi on lyhyempi ja varren päässä vaikuttava (jarrutus)voima sama, eli olettaen että kumin ja tien välinen kitka on vakio. Eiks?
Kammet on tietysti lyhyemmät
En siis toki puhunut kammista vaan siitä vipuvarresta millä ratasta yritetään skidaustilanteessa saada suicidekierteeltä aukeamaan, eli ts takakiekon halkaisija.
NKOTB - 11:56, 26.3.2009 »
asb - 11:11, 26.3.2009 » Taidatte puhua takarattaan kierteisiin tulebasta voimasta ja siitä irtoaako suicideratas skidatessa? Ainoa mitta, mikä asiaan vaikuttaa, on kiekon säteen ja navan kierteiden säteen erotus. Kun rengas alkaa skidata, ei voimien kannalta ole väliä onko ketju etupäästä kiinni eturattassa, vai vaikkapa itsestää rotafiksaantuneena keskiön ympärille ketjujen pudottua eturattaalta.
Aaaivan. Eli mitä isompi takaratas ja pienempi kiekon säde, sitä epätodennäköisempää rattaan aukeaminen on?
Luulenpa että asb tarkoitti nimenomaan kierteen halkaisijaa, ei rattaan hammaslukua.

Edit: eli kun kierteen halkaisija lienee sama (jos kuvitellaan että jopossa on samanlainen takanapa kuin kuvitteellisessa 622 kumeilla varustetussa fiksissä) kummassakin tapauksessa niin silloin vaikuttaa ainoastaan takakiekon halkaisija, joka jopossa on pienempi - pienempi vipuvarsi ja siitä johtuen on todennäköisempää että jopossa ratas pysyy paremmin kiinni kuin isommalla säteellä varustetussa kiekossa.

… menipäs kuvitteluksi :slight_smile:

Tosiaan, ajatteluvirhe noiden välityksien osalta. Mutta kyllähän tuo kitka kuitenkin vaikuttaa, esim. jäällä slikseillä ei ratas varmaan aukeis vaikka se olis vaan polkastu kiinni. Luulisi liukukitkankin olevan isompi leveillä kumeilla?

Luetaan niitä viestejä. Asb huomautti, että vaikutusta on renkaan halkaisijan ja navan kierteiden halkaisijoiden erotuksella.
Jos oletetaan, että kitkakerroin kumin ja maanpinnan välillä on vakio, niin renkaan säteen kasvattaminen lisää rattaan ja navan liitokseen kohdistuvaa rasitusta. Samoin lisää rattaan halkaisijan kasvattaminen (mutta varsin mitättömissä määrin).

Kaiken huonoin yhdistelmä olisi Todella iso takakiekko, jossa on todella iso ratas ruuvattuna joistakin bmx-navoista löytyville, todella pienille kierteille.

Paras vaihtoehto olisi isoille kierteille ruuvattu mahdollisimman pieni ratas mahdollisimman pienessä takapyörässä.

SuicideHub - 15:18, 26.3.2009 » ... Luulisi liukukitkankin olevan isompi leveillä kumeilla?
Totuus on kuitenkin ihmeellisempi kuin luulisi. Kitkavoima johtuu ainoastaan normaalivoimasta (tässä pyörän + kuskin paino) ja kitkavakiosta (riippuu alustasta ja renkaista), ei renkaan ja alustan välisestä pinta-alasta.

o

m

g

.

Leonard - 20:04, 26.3.2009 » Totuus on kuitenkin ihmeellisempi kuin luulisi. Kitkavoima johtuu ainoastaan normaalivoimasta (tässä pyörän + kuskin paino) ja kitkavakiosta (riippuu alustasta ja renkaista), ei renkaan ja alustan välisestä pinta-alasta.
Muistaakseni tämä ei päde elastisille materiaaleille, kuten kumi. Mut korjatkaa vaan jos oon väärässä. Lukion fysiikasta on yli kymmenen vuotta.

Wau! Jopa minä tunnistan tämän nyt offtopiciksi ja minä olen huono tässä.

MrHat - 8:02, 27.3.2009 » Wau! Jopa minä tunnistan tämän nyt offtopiciksi ja minä olen huono tässä.
Samoin. Taidan vaan ajaa odottaen päivää, että jokin edellä esitetyistä teorioista toteutuu katastrofaalisin seurauksin. Näin meillä fysiikan labroissa toimittiin: teorioidaan, testataan, mitataan ja korjataan.

Pyörästä en tiedä, mutta tässä on kevään muotiohjeistus:

http://www.bigup.pl/blog/wp-content/uploads/2008/12/grotesk-wannabe-messenger-artwork-2.jpg

Täältä: http://www.bigup.pl/blog/?cat=8

http://www.picamatic.com/show/2009/08/27/03/14/4869635_618x159.png

En tiedä varsinaisia “oikeita” trendejä, mutta joku 24"BMX / MTB-tyypin runkoon tuleva, flättipolkimilla varustettu läskirenkainen mutta kevyt levareilla oleva fillarityyppi vois olla ihan siistikin. Siis vaikka jonkun pienehkön, mutta huippuvarustellun Cuben (tyyliin Flying Circus) rungon päälle tehty vaparilla toimiva paketti (ei tod. mikään Nexus). Itsellä ainakin ois kiinnostusta tollaisella ajeluun etenkin talvella.

Ja yks päivä kävi mielessä, et miksei sitä vois laittaa periaatteessa kaks eri koon vapaaratasta samaan kiekkoon. Okei, parisataa grammaa lisäpainoa, mutta välitystä vois vaihtaa “lennossa” kiekkoa kääntämällä.

^mä haluaisin just tommosen 24" maastosinkulan, vähän niinkuin BigMX mutta kevyempi ja maastokelpoisempi eli alurunko (tai jos teräspka niin sen ei tarvitse olla kymmenen metrin droppeihin suunniteltu), hieman joustoa eteen, hydrauliset levyjarrut. Brooklynin Park olisi varmaan geometrialtaan ja mitoiltaan aika ok mutta työntöpyörä mulla jo on (24" Identitin dirttipyörä) eli pitäis olla semmoinen hassutrailipyörä.

Pieni Cannondale KillerV voisi olla jees lähtökohta tommoisen rakentelulle, mikäli vaan jostain löytäisin. Tai sit teurastan toimiston Hooliganin ja rakennan siitä.

Niin jo, oli mulla “asiaakin”, nimittäin tämmöinen tuli vastaan Matinkylän CityMarketissa… jousitettu kuntopyörä!
http://goodthingsinternational.com/parts/kuntofillari.jpg