Millä takarataspakka irti?

Ekana sinkulaprojektina tommonen 70?-luvun Cnopt neuvostokiituri ja tenkkapoo iski kun pitäs takarataspakka saada irti. Mikä neuvoks?

http://img30.imageshack.us/img30/1575/rengas1.jpg

Uuh. Veikeän näköinen peli.

Arvaus, mutta sanoisin, että tossa rattaiden alla on kierteet, jolloin lukkorenkaan toimii joku, todennäköisesti pienin ratas. Aukeaa tällöin kahdella ketjuruoskalla.

Pinspannerilla saat ton kannen, jossa on kaks koloa, auki, ja sitä myöten koko vapaarataan irti osiin, mutta sinkulointiin se ei auta. Ainoastaan, jos on tarkoitus vaihtaa katkenneita pinnoja ja pakka ei irtoa.

Siisti toi piirakka.

Hmm. Taitaa olla kierteellinen vapari, jolloin koko paketti on jengoilla ilman lukkorengasta? Vaparihan ei sellaista tarvitse, toisin kuin kasettipakka. Tuolta kannen alta voi löytyä jotain josta saa jonkinmallisella avaimella kiinni.

Toivottavasti sen ei ole tarkoitus aueta noihin kuuteen koloon käyvällä avaimella, koska sellaista ei varmaan saa mistään.

Joo, ei siis tosissaan lukkorengas sanan varsinaisessa nerkityksessa.

Mutta jos näyttää siltä, että pinin ratas on eri kappale, kun muu rataspakka, niin sitten aukeaa edellä mainitsemallani tavalla. Jos koko pakka on kierteillä niin…???

Siinä tapauksessa ehkä noista kuudesta kolosta pitäs saada kiinni, ja niin kuin Jarkko sano, se voi olla haastavaa.

Kannen alta tuskin löytyy muuta kuin n. 70 laakerikuulaa ja vapaarattaiston muu tilpehööri.

Vai olenko vain tietämätön, onko niitä sellaisiakin joissa kannen alla piilee jotain mihin jonkun työkalun x saa kiinni…

basti - 11:43, 22.5.2009 » Vai olenko vain tietämätön, onko niitä sellaisiakin joissa kannen alla piilee jotain mihin jonkun työkalun x saa kiinni..
En mäkään sellaisista tiedä, mutta onhan noita aika villejä virityksiä tullut vastaan. Kyllä mä tuonne kannen alle yrittäisin vilkaista, jos se helposti irtoaa. Voihan siellä olla joku rakenne, josta saa voimatyökalulla kiinni ja pääsee vääntämään?

Itse oon sinkuloinut näitä 70-80-luvun kiekkoja ilman kunnollisia työkaluja seuraavasti: (Oletus että vanhalle pakalle / vapaaratasmekanismille ei enää käyttöä)

1, Avaat vapaarattaan laakerikannen ruuvitaltta+vasara-metodilla, eli pienikärkinen ruuvari toiseen noista koloista ja naputellaan vasaralla siten, että saadaan kansi pyörähtämään MYÖTÄPÄIVÄÄN (kaikissa avaamissani ollut vääränpuoliset kierteet eli kiristyy vastapäivään)

2, Kannen alta löytyy tosiaan läjä irtolaakerikuulia, jotka voi tiputella pois. Tässä vaiheessa itse pakan pitäisi lähteä nostamalla vapaaratasmekanismin päältä, jolloin navan kierteiden päälle jää vaan kiinteä vapaarattaan runko ilman liikkuvia osia.

3, Putkipihdeillä vapaaratasrungosta saa yleensä hyvän otteen, koska molemmilla puolilla on tasaiset alueet jousitetuille vapaarattaan kynsille. Putkipihdeillä sitten tiukka ote vapaaratasrungosta ja pihtien kahvat lukkoon vaikka jeesusteipillä tai rautalangalla siten että pysyy kiinni ilman puristamista (iso jakari ois tässä kova sana)

4, Väh. 30-40cm teräsputki vääntövarreksi putkipihtien/jakarin kahvojen ympärille ja sitten reipas polkaisu/vääntö jatkovarrella VASTAPÄIVÄÄN, niin johan irtoaa vapaaratas navan kierteiltä! Lopputuloksena nätit ja puhtaat, toivottavasti englantilaiset navan kierteet, joille voi sitten käydä ostamassa sen 15eur Shimanon sinkulavapaarattaan :slight_smile: Helppoa! Sitten vaan vannetta keskittämään ja rihtailemaan uusiksi.

jarkko Kyllä mä tuonne kannen alle yrittäisin vilkaista, jos se helposti irtoaa. Voihan siellä olla joku rakenne, josta saa voimatyökalulla kiinni ja pääsee vääntämään?
Kyllähän se irtoo, myötäpäivään niin kuin Sepe sano, mutta irtoo kans ne vapaarattaan laakerit. Ensimmäinen rivi niitä on heti ton kannen alla.

Kiitos hyvistä neuvoista. Oon nyt siinä vaiheessa että sain nakuteltua ton laakerikannen auki ja pakan pois.

http://img132.imageshack.us/img132/6532/86316719.jpg

Käsitinkö nyt oikein että lyön pihdit kiinni noihin “läppiin” mitkä näkyy kuvissa ja väännän siitä?

http://img30.imageshack.us/img30/4555/24656247.jpg

Jep. Isoilla putkipihdeillä, jakarilla tai ruuvupenkkiin kiinni ja vanteesta vääntäen. Normaalit kierteet, eli aukee vastapäivään.

Jatketaan nyt tähän niin ei saman pyörän takia tarvitse tehä 5 eri topicia. Eli pyörä rupee olee aika hyvällä mallilla, ainoostaan stemmin kanssa pientä ihmettelemistä.

Oon käsittäny et stemmejä on käytännössä kahta erilaista:

a) vanhan mallinen eli stemmi kiristetään putken sisään
b) putkeen on jätetty sen verran pituutta että stemmin saa kiinnitettyä siihen

Tässä pyörässä haarukan putki tulee kuitenkin 10-15cm ulos ja kapenee päätä kohden. Onko tämä ihan yleinenkin tilanne? Ainoa ratkasu mikä itelle tulee mieleen on lyödä stemmi sinne juureen ja katkoo loput putkesta.

Ei varmaan kannata hosua sen kanssa, jos kyse on jostain eksoottisemmasta. Kuva voisi jeesata. Onko alkuperäinen kannatin tallessa?

Mä itse purkaisin keulan ja ohjainlaakerin tuollaisessa tapauksessa ja mittailisin aika tarkkaan, mitä sieltä löytyy (putkien halkaisijat, laakerin mitat). Sen keulan toiminta kannattaa oikeasti ymmärtää ennen kuin alkaa pätkiä putkea, punakoneen varaosaa voi olla vaikea/mahdoton saada jos homma ei mene putkeen. Kiristyykö moderni stemmi ylipäätään sen ohjainputken ympärille?

arse - 5:58, 28.5.2009 » Jatketaan nyt tähän niin ei saman pyörän takia tarvitse tehä 5 eri topicia. Eli pyörä rupee olee aika hyvällä mallilla, ainoostaan stemmin kanssa pientä ihmettelemistä. Oon käsittäny et stemmejä on käytännössä kahta erilaista: a) vanhan mallinen eli stemmi kiristetään putken sisään
Niinsanottu quill-stemmi. Normaaliratkaisu vielä 90 luvulle asti.
b) putkeen on jätetty sen verran pituutta että stemmin saa kiinnitettyä siihen
Tämä yleensä tarkoittaa että pyörässä on A-headset, eli kierteetön ohjainlaakeri - eli kaulaputkessa ei ole kierteitä vaan laakeri kiristetään hakkaamalla "käpy" putken sisään (eräänlainen siipimutteri) ja siihen ruuvataan putken päälle tuleva tulppa joka vuorostaan kiristää koko hoidon.
Tässä pyörässä haarukan putki tulee kuitenkin 10-15cm ulos ja kapenee päätä kohden. Onko tämä ihan yleinenkin tilanne?
Ei ole yleinen tilanne. Onkohan joku muu törmännyt tällaiseen?

Onko haarukkasi kaulaputkessa kierteet? Kuva?

Alkuperäistä kannatinta ei valitettavasti ole. Kaulaputkesta löytyy kierteet. Lyön kuvaa ja mittaa tänne kun pääsen töistä.

Sulla on nyt jotain kovasti eksoottista käsissäsi. Tuo ohjainputki kuulostaa siltä, että siihen on saatettu joskus muinaisuudessa ehkä kiristää kannatin pannalla samaan tapaan kuin joissakin vanhoissa satulatolpissa satulankiinnike? En ole ikinä nähnyt sellaista viritystä tangonkannattimessa, mutta ei kai se mahdotonta ole?

Noniin. Eli putkea tulee ulos ~9cm ja suippenee tosta ihan lopusta.

Ulostulevan osan leveys 2,54cm

Mikä on homman nimi?

Putkesta ulostuleva toinen putki näyttää vanhan stemmin osalta. Onkohan sen ulkomitta, eli haarukan ruotoputken sisämitta 22,2mm? Jos on niin pitäis varmaan yrittää irrottaa se (spray-öljyä ja ruuvipenkki) ja laittaa sen tilalle tavallinen stemmi. Se varmaan kuitenkin on tarkoitettu haarukasta irralliseksi osaksi, vaikka saattaa nykyisellään olla ruostunut kiinni.

Joo noin mäkin tota hommaa ajattelin. Millanenhan stemmi tos on alunperin ollu?

Vaikee sanoo, mut musta näyttäis että toi ulostuleva kapeneva putki on sen vanhan stemmin pystyosa, jossa on ollut jollain puristusliitoksella yläosassaan siinä kavennoksen kohdalla kiinni se suoraan eteenpäin menevä osa, johon tanko on sitten tullut kiinni, joka on kuitenkin irronnut…?

Eihän tuolla putken sisällä ole kiilaa, jolla putken yläreunasta tulevalla ruuvilla olisi kiristetty tuo stemmi haarukan ruotoputkeen? Jos on, se pitäisi tietenkin iskeä sieltä ensin pois (alaspäin).

Tavallisten stemmien ulkomitta on tosiaan 22.2mm, eli toivottavasti se on tuossakin, että saat tuohon uuden stemmin. (Niitä on kierrätyskeskukset pullollaan puoli-ilmaiseksi.)

tya - 14:32, 28.5.2009 » Vaikee sanoo, mut musta näyttäis että toi ulostuleva kapeneva putki on sen vanhan stemmin pystyosa, jossa on ollut jollain puristusliitoksella yläosassaan siinä kavennoksen kohdalla kiinni se suoraan eteenpäin menevä osa, johon tanko on sitten tullut kiinni, joka on kuitenkin irronnut...? Eihän tuolla putken sisällä ole kiilaa, jolla putken yläreunasta tulevalla ruuvilla olisi kiristetty tuo stemmi haarukan ruotoputkeen? Jos on, se pitäisi tietenkin iskeä sieltä ensin pois (alaspäin). Tavallisten stemmien ulkomitta on tosiaan 22.2mm, eli toivottavasti se on tuossakin, että saat tuohon uuden stemmin. (Niitä on kierrätyskeskukset pullollaan puoli-ilmaiseksi.)
Mulla muuten on NOSina tuollainen samantapainen 0-stemmi, eli mummisstemmi, jossa se sarviin tuleva clamppi on irrallisena. Ainakin siinä mun versiossa on se vanha kartiokiilasysteemi, joka lukitsee sen stemmin ruotoputken sisään.

Eli kannatanee törkkiä jollain pitkällä ruuvarilla tai muulla sinne putken sisälle, josko se kartio olis jäänyt jumiin sinne ja naputella se pois sieltä. Tai luulishan ton nyt näkevän ihan silmälläkin, että onko siellä sisällä jotain.

Joo siellähän se kartio on. Hakataan pois.