Mikä keskiö suginon rd2-messenger kammille?

Ratas sisällä?

Kattokaapa tuota kuukauden takaista kuvaa ja hakekaa mitasta nollakohta. Ehheh.

Ratas ulkona. Ihan normisti. Tosin ei oma reiska mutta tuskin niissä eroja on

Tää vaikuttaa topikilta, joka on osittain lähellä omia pohdintoja.

Mulla on Peugeotin mixte (ilmeisesti vuodelta -79), jota olen konversoimassa talvipyöräksi/talvifiksiksi ja ensikesän sinkulaksi. Alkuperäiset osat ollut varmaan vuodesta -79 kiinni, joten niiden irrottelua ja vähän uuden hankkimista…

Keskiöksi ilmeisesti tämä on järkevä/ainut vaihtoehto, jos ei halua ebayn puolelle mennä?

Takanapana toimii sturmey archerin flipflop napa. Omien mittailujen tuloksena 42mm ketjulinja. Internetistä en löytänyt varmuutta tästä.

  1. kysymys: Jos ostan suginon messenger kampisetin, onko 103mm sopiva keskiön leveys saadakseni 42mm ketjulinjan? Keskustelun mukaan ei, mutta tämän mukaan kyllä eikun ei. tuon mukaan 45mm eli olisiko se 107mm sopiva keskiö?
  2. Muita päteviä ratkaisuja budjetti kampisetiksi? (esim. sturmey archer on aika haukuttu kampitopikissa, entäs stronglight? muita? Hopea/kirkas olisi haluttu).

OT Nykyisten kiilakampien poistaminen on yllättänyt vaikeudellaan. Vinkkienkin lukemisen sekä CRC:n laittamisen jälkeen lopputuloksena on vain kovinkin vasaroitu yksilö. Vinkkejä? Huom. työkalujen määrä on vähäinen…

Mull Dundane - 1:47, 28.9.2013 » Kattokaapa tuota kuukauden takaista kuvaa ja hakekaa mitasta nollakohta. Ehheh.
No poistetaanpa nyt toi obvious troll -kuva, niin saadaan ehkä edes tämä topicci pysymään raiteilla. Lupaan jatkossa keskittyä enemmän vittuiluun ja asiaankuulumattomien kommenttien laukomiseen mahdollisesti hyödyllisen sisällöntuotannon sijasta.

lolpip

Tuota elikkäs. Käytössä digitaalinen työntömitta, 103mm Sugino keskiö, 107mm keskiö ja rattaana Stronglight 7075 T6 46t Track- ratas. Napa Michen fix/fix, joka huutelee 42mm linjaa. Runkona 2012 Pompino. Havainnot (kuva-aineistoa löytyy tarpeen tullen):

—> 107mm keskiö ja ratas sisäpuolelle antaa 42mm ketjulinjan, mikä natsaa takapään kanssa just eikä melkein. Mitattu eturarattaan keskelle.

Vaihdoin pyörääni kammet. Oli vähän aikataulua päällä, mutta hutiloin tönäriä suunnilleen paikoilleen ja otin jokusen kuvan:

Keskiöakselin pituus: 103 mm

http://img.photobucket.com/albums/v336/Lumikko/1381012841_zpsa1832583.jpg

Etäisyys spiderin otsapinnasta putken kylkeen 30,1 mm

http://img.photobucket.com/albums/v336/Lumikko/1381012845_zps1ef8c784.jpg

Satulaputken halkaisija: 28,8 mm (näkyi alkuperäisessä kuvassa, rajasin huolimattomasti)

http://img.photobucket.com/albums/v336/Lumikko/1381012847_zpsaca9febd.jpg

Nopea laskutoimitus kertoo spiderin otsapinnan olevan 44,5 mm etäisyydellä keskilinjasta. Rattaan paksuuden ollessa 3 mm on ketjulinja rattaan keskelle täsmälleen 46 mm.

En usko kammista olevan mitään eri versioita. Jos joku väittää ketjulinjaksi jotain muuta, todennäköisempi selitys on eri keskiöviisteet, erehdys keskiöakselin pituudessa tai mittausvirhe. Asentamieni uusien kampien (myös RD2 Messenger) ketjulinjaksi tuli sama kuin vanhoissakin oli.

Eli noi on siis ketjulinjan puolesta niinkuin mitkä tahansa maantiekammet, ulkopaikka n. 46, sisäpaikka oletettavasti n. 41mm?

Edit: eli täydelliset etulevarinapapulttirataskonversioon (ihana sanahirviö!).

Lumikko, eikös tuosta kuvan kaksi kohdasta pitäisi vähentää tuo rattaan puolikkaan paksuus eikä lisätä sitä jos nyt tulkitsen tuota kuvaa oikein? Tällöin ketjulinjaksi tulee mittamaamani 43mm rattaan keskeltä olettaen että tuo hahlo rattaalle on tuon samat 3mm paksu mitä kuvittelemasi ratas.

Kakkoskuvassa otetaan mittaa spiderin siitä pinnasta, jota vasten ratas kiinnittyy, eli ketjulinja kasvaa siitä vielä jonkin verran rattaasta riippuen. Kun katsoo noita sivulle osoittavia sakaroita ja kuvittelee sellaisen kääntyneenä pystyyn selviää, ettei tuosta muuta kohtaa oikein saisikaan mitattua.

Kuvat tosiaan on mitä on, niissä ei esiinny todellinen mittaustilanne muutenkaan, koska ei hirveästi huvita mitata ja kuvata samaan aikaan. Läiskäsin tönärin noihin kuviin malliksi tyyliin “tästä mittasin näin”. (Ei ole oma tönärikään, hyi Biltema.)

Oon myös joskus mittaillu Plugini ketjulinjan ajokunnossa ratas kiinnitettynä, ja se oli aika tarkkaan 46 mm.

Ok, kuva vain hämäsi siis. Mittasi oman kombon uudelleen ja sain taas mitaksi 43mm.

Juu, ja oma epäilykseni on, että tossa mättää joku juttu.

Tosin asiaa vähän googletettuani löysin seuraavan lainauksen: “The ones stamped RD2R are going to come out to 45 almost guaranteed. The ones that come out to 42 are the RD-5000 (forget the exact stamping but it has a 5 in it somewhere) and then the old hidden bolt RD.”

Millasia merkintöjä siellä polkimen kohdan sisäpinnalla on?

Ei vetopuolen kammessa on merkintä lähempänä akselia RD2L ja T1 ja polkimen kohdalla H10 forged 170 jossa jälkimmäinen luku on kammen mitta.

Mulla lukee RD2L TL ja 3-5 forged 170 Y, vetopuolella RD2R TL I-8 forged 170 Y.

Eipä tultu hullua hurskaammiksi. :stuck_out_tongue:

Oi voisko joku ihana ja kiltti setä/täti mitata RD2 Messengerin rattaan ja kammen välin aivan sieltä hampien luonta? (n. 95.5mm keskipisteestä)

Huomenna onnistuu mut pakko kysyä mistä on kyse?

Hihnarattaan sopivuus. Siinä on 11 millin hammasleveys, 191mm ulkohalk.
Tod. näk. menee mut en näistä oikein oo varma.

Ei siulla Ahmaa satu olemaan?

voin kans mitata, mulla on messengerit kiinni ahmassa 103mm tangella.

e: muistaakseni tilaa: on
e2: mitä helvettiä mä sössötän, ei sua tuo chainstayn ja kammen väli kiinnosta.

Ei ole pelkoa, että hihnapyörä ulkopaikalle asennettuna ottais itse kampeen kiinni. Ei tätä tarvii edes mitata.

Mulla on Ahma joo, ja nimimerkki kyniksellä on Ahma hihnavedolla. Ja Alfinellakin vielä. Mä taisin noi hihnalinjat sun muut aika tarkkaan mitatakin ku pyörää koottiin, mutta eihän niitä enää tallessa ole.

Mitä luokkaa on Ahmassa semmosen 46-48 ketjurattaan ja haarukan väli vaikka just 103mm Tangella?

Niin ja kiittää hän.