Mikä keskiö suginon rd2-messenger kammille?

Mikä keskiö suginon rd2-messenger kammille? ja mistä?

-henri-

Eiks siihen mene se ihan perus jis-viisteinen 103-millinen? (sori, vastasin kysymyksellä)

Menee. Ja mistä vaan löytää, mutta aloita toki paikallisesta. 107-millinen helpompi löytää.

Ei muuten löydy 103mm mistä vaan.

103mm jis-viisteinen menee, mutta ketjulinja ulommalla rattaalla on tuolla kombolla muistaakseni noin 45mm. 107mm keskiö ja ratas sisemmälle puolelle niin voi saada lähemmäksi 42mm.

Sugino 103mm täältä tai Tange täältä. Muualtakin saanee. 107 millistä saa sitten jo Shimanolta ja sitä löytynee vaikka mistä.

http://www.suginoltd.co.jp/japan/single_piste_parts_list_japan.htm

Eli 103mm jis.
Löytyy ainakin tuolta, mutta vähän hintavahko.
http://www.bike-mailorder.de/shop/Singlespeed-Fixie/Kurbel-und-Innenlager/Sugino-CBB-103-4-kant-JIS-Innenlager::16764.html

Ketjulinja ei kuitenkaan napsahda, voi joutua säätämään.

Itse kävin poistamassa kivijalasta ko. keskiön.

Myös Tokenilta löytyy 103mm JIS, KLIK tai KLIK

Onnea ketjulinjan kanssa :wink:

Ethän oikeasti ole tilaamassa vajaan parin kympin keskiötä ulkomailta?

Tonin kommentti 103mm-keskiön saatavuudesta laittoi miettimään, että taisi tulla sittenkin hätiköityä.

Olen itse ajanut noilla kammilla kahdella eri keskiöllä, joissa oli sama akselin pituus. Koska toinen oli Shimano, jonka hain aikoinaan Kauppa-Veljiltä (vrt. “mistä vaan” -pointti), niin ei ole mitenkään mahdollista että kyseessä olisi ollut 103mm-akselinen malli (Shimano ei valmista keskiöitä 107mm lyhyemmällä akselilla).

Omassa käytössäni on näin ollen mitä todennäköisimmin 107-millisellä akselilla varustettu keskiö, jolla olen saanut ketjulinjan lähes nappiin 42 milliin normaalilla rattaan asennuksella (ulkommalle paikalle) sekä Formulan että Michen navoilla. Takuuseen en tuosta kuitenkaan mene enkä jaksa kampia irrottaa, joten ehkei tästä taida olla juuri hyötyä kellekään…

Kyllä mun asennuksen tuloksena noi kammet ja 103mm sugino keskiö antaa ulomman rattaan paikalla ketjulinjaksi niin lähelle 42 milliä kuin mä kykenen työntömitalla ketjulinjaa mittaamaan.

edit: muistin kai väärin, tarkistettu tulos on 45 milliä. Sori.

110mm ja ratas sisäpuolelle. 107mm ja ratas ulos.

Plugissa on tällä hetkellä 103mm Token - natsaatoimii.

Sherpa - 11:34, 6.1.2011 » 110mm ja ratas sisäpuolelle. 107mm ja ratas ulos.
Neljin silmin on katsottu ja niin se vain on.
joope - 1:00, 6.1.2011 » Kyllä mun asennuksen tuloksena noi kammet ja 103mm sugino keskiö antaa ulomman rattaan paikalla ketjulinjaksi niin lähelle 42 milliä kuin mä kykenen työntömitalla ketjulinjaa mittaamaan.
Jännää, itselläni 103mm suginon keskiöllä ja Dolan Precursa -rungolla ketjulinja 45mm. Samaa inffoa ketjulinjasta antaa myös [Suginon](http://www.suginoltd.co.jp/english/product_crank_rd2_silver_english.htm) nettisivut. Onkohan RD2-kampia olemassa "eri ketjulinjoilla", vai johtuuko mystinen 3mm jostakin muusta?!

Oli sit pakko käydä tarkistamassa, en tiedä muistissako oli vikaa vai missä, mutta 45 milliä tuo näyttää sittenkin olevan.

Tietysti kaikki loppujen lopuksi riippuu navasta vähäsen ja shimmityksen määrästä. Ihan viimeiseksi, onko sillä väliä onko se 42 vai 45 vai jotain ihan muuta, jos se vaan on suora?

Millinviilaajille tiedoksi: myös takarattaiden leveyksissä on eroja…

Täältä rattaiden leveydet ym. olennaiset infot.

Omalla kohdallani takarattaana ko. kampien kanssa on ollut Surly ja EAI, joiden välillä ketjulinjassa on Sheldonin mukaan .83mm ero. Ihan nätisti on homma toiminut molemmilla rattailla muuten samalla setupilla. Tuollaiset erot saattavat toki mennä kategoriaan kappalekohtainen vaihtelu & mittausepätarkkuus.

Tärkein testi on imo se, että homma ns. rullaa - tämän kokoluokan eroilla ei ole käytännössä mitään merkitystä.

edit. mittailin noiden käyttämieni rattaiden kokonaispaksuudet: Surly 7,55mm (Sheldon 7,4mm) ja EAI 8,05mm (S. 8.24mm)

Kiitos kaikille! Navaksi tulee Mack HF (Hub center – flange center – 32,5/32,5 mm) ja runkona on bianchin pista '07. Jaaha, äänet meni aika tasan 107mm ja 103mm kanssa. Täytyy tarkastaa mahtuuko kampi pyörimään 103mm kanssa vai ottaako kiinni takahaarukkaan.

-henri-