Matkapyöräily, pyörämatkailu, retkipyöräily ja pyöräretkeily

auringonlaskun pastellivärejä katteliniin jo.

kävi sit sillee hassusti että ajettiin takas Parkanoon vähän idempää reittiä sateessa ja otettiin juna Joensuuhun mistä vedettiin joen vartta Lapualle tuulivoimaloita tuijaten. Tuo Nevan seutuhan vaikuttais olevan jollain 15 kilsan säteellä tommonen hiljainen randokeidas. Joensuusta oli kanssa aika koherenttia blissiä.

1 Like

Saatiin mökkihommat sille kohalleen, että päätin lähteä tänään tekee lyhyen (35km) tutkimusmatkaretken mökiltä Otavaan - niin ettei tartte ajaa yhtään vitostien vartta. Pyörän olin tuonu mukana niin että saa jäädä myös mökille. Muu varustus oli pyöräkengät ja kypärä. Melko pian matkalla huomasin, että ei ihan menny putkeen valmistautuminen, tosin ei se menoa haitannu yhtään, mutta oisin voinu sen jäätelön vaikka syödäkin Otavassa, mutta kun mukana oli vain puhelin niin ei. Ajokamojakaan ei ollu mukana eli ihan mökkivaatteilla mentiin.

Mulla oli kaksi vaihtoehtoista reittiä mietittynä, mutta sitten kun aattelin ettei yhtään vitostien varressa niin päätin ajaa kahen naapurin ohi mettätielle kattoo kuinka pitkälle päästään ennen kuin tunkataan.

Naapurin sahalta alkaa mettä


Oisko sitä tunkkaamista ollu jotain 500 metriä. Ihan ok maastoa tämänlaiseen hommaan.

Hiekkatie löyty ja sit sitä pitkin Otavaan. Toki piti kääntyillä risteyksissä ja välillä myös tsekata, että suunta on oikea.

3 Likes

Jostain syystä loput kuvat ei ilmestyny näkyviin edelliseen, joten kokeillaan tähän.

Paluumatka tuttua reittiä pitkin (ja osittain vitostietä pitkin)

Se täytyy todeta, että kun pääsi soralta asfaltille niin kyllähän se aina niin makeelta tuntuu. Ehkä johtuu osittain siitä, että mun rengastus soralle ei ole varmaan koskaan paras mahdollinen, tänäänkin 28mm Vittorian kuviolliset renkulat alla.

4 Likes

helou! meni reittisuunnitelmat uusiks ku päätettii skipata saariston rengastie kosk ei jaksa lauttoi eikä turistei eikä autoi. aikaa siis vapautu päivä-puoltoista.

eli siis tarkoitus olis ajella turuust hesan kessaan sora- ja pikkuteitä viides päiväs ja neljäs yössä. olis kiva et olis ajettavaa joku 100-150 km päiväs.

ny oon hahmotellu jotain turku-kemiö-taalintehdas-mathildedal-tenala-hanko-ekenäs-fiskars-svartå-fagervik-inkoo etc reittii, mut kaikki vinkit, tiet ja miksei reititkin tolla välillä kiinnostaa. viime kesänä ajelin hangosta kouvolaan sen south by cyclen et koitan mennä eri teitä

Jos puuttuu ajettavaa ja kuitenkin tulee rengastietä ja lauttoja vähän ikävä, suosittelen lämpimästi alkuun pistoa Velkualle ja takaisin, autoja ja turisteja ei juurikaan, lossit optional mutta ihan kivoja (Velkuanmaan toisessa päässä käymisestä tulee minimissään vain vähän yli tunti ylimääräistä).

Hankoon ajaisin pohjoispuolta Finbygårdin kautta (Vimonbölevägen greiveliä ja sitten valtatien pohjoispuolella kaikki mahdolliset sivutiekoukkaukset) ja takaisin Tvärminnen kautta.

1 Like

Jos haluaa ajaa soraa niin Turusta Piikkiöön 110-tietä ja Piikkiöstä Toivonlinnantie-Heernummentie-Kuotilantie-Merianttilantie-Hirvonpääntie Pyhän Jaakobin Kirkolle. Siitä pieni pätkä 110/181 josta Fullantie-Krouviahteentie-Satojoentie josta pääsee metsäteitä pitkin Finniituntielle/Paddaistentielle ja sieltä vanhaa karunantietä Rantolaan. Rantolasta takaisin 181 tielle ja sitä voi seurata Kemiön keskustaan tai koukata Mjösundintie-Länsiniementien kautta. Kemiönsaarelta löytyy sitten paljon eri soratievaihtoehtoja. Kannattaa ainakin käydä Söderlångvikissa jossa on kesällä Sami Tallbergin ravintola. Söderlångvikista lähtee muistaakseni jokin luontopolku jossa on laavu. Muuten Söderlångvikistä pääsee nopeasti Taalintehtaalle jonka läheisyydessä on Senatsberget josta löytyy laavu. Taalintehtaalta voi ajaa soraa sen 60 kilsaa Strömman Nostosillalle jos haluaa maksomoida sorat. Sorareittejä kemiönsaarella löytyy niin paljon, etten jaksa kaikkia teitä listata tähän.

3 Likes

Olihan tää reitti/topsu tiedossa: Kimitoön Gravel Paradise

Sitte on kans https://www.bikeland.fi/rannikkoreitti jossa myös nähtävyyksiä luetteloitu

1 Like

no hitto oon lukenu tota topsua ja siit mun päähän on jääny fraasi kimitoön gravel paradise mut en muistanu tai tienny et siit on ihan jälkikin olemassa. toi tonin jälki vaa ei ollu julkinen joten pitää yytsii tarkemmin. kiitos!

Jaa pärk, no kaivoin arkistoista gpx:n ja lisäsin tonne topikkiin

1 Like

Kiitos linkistä tuohon Bikelandiin.

Olen just miettinyt miten ajaisin Inkooseen, löytänyt Eurovelo 10:n gpx, mutta paluu samaa reittiä on aina tylsää. Bikelandin Länsi-Uusimaan kierros ( Länsi-Uudenmaan kierros | South by Cycle | Bikeland) vaikuttaa tosi kiinnostvalta, ajatuksena on tehdä se päivässä rando-hengessä.

Täytyy vähän säätää alkua ja loppua, koska startti & maali Itä-helsingissä. Ehkä pitää suunnittella vielä niin että hankkisi brevetkortin ja keräisi 300km leimoja, toisaalta silloin on enemmän aikapaineita… Onneksi vielä vähän töitä ennen kesälomaa niin ehtii tarkentaa suunnitelmia.

2 Likes

Jos tuolla Kemiönsaarella haluaa yöpyä meren rannalla, niin vahvat suositukset Högsåran saarelle, jossa Sandvikin telttailualue on hyvä mesta. Kyseiselle saarelle tosin joutuu menemään lossilla, joita ei ihan jotkuvasti taida mennä. Sen ansiosta meininki saarella on kuin paluu kauas menneisyyteen ja nimenomaan hyvässä mielessä. Farmors Cafe myy saarella pirun hyvää pizzaa. Lossia odotellessa voi uida lossirannassa tai vierailla läheisellä muinaisrannalla. Turusta tuonne tulee reitistä riippuen juurikin 100-150 km.

Kasnäsiin asti en suosittele menemään. Siellä haisee poikkeuksellisen vahva veneilyturismi.

5 Likes

Otetaan vastaan randomimmat kivat kesäkahvilat mitä pikkuteillä tullut vastaan Järvi-Suomen alueelta. Pitäis rakentaa 4-5 päivän hyvänmielen parisuhdepyöräily reitti, joka pohjautuu kivoihin kesäkahviloihin kivois paikoissa. Plussaa pullantuoksusta.

5 Likes

Nonniih. Saksaan lähtö maanantaina ja matkaseura perui koska selkä sanoi poks.

Eihän siinä, pärjään kyllä yksikseni. Mietin tässä nyt että varmaan pyörän lukitsemiseen pitää nyt panostaa vähän enemmän. Mulla on vaijerista tehty superkevyt lukko, mutta jos nyt rehellisiä ollaan, niin kunnon riuhtasu ja se luovuttaa. Oon käyttänyt Suomessa nopeiden kauppa/kahvilareissujen aikana.

Millasia ratkaisuja muilla on ollut jos olette olleet pitemmällä reissussa?

En oo ottanut mitään. Kevyt lukko ei suojele rosvoilta sen enempää kuin kypärä pinnojen läpi eikä auta myöskään vakuutuksen kanssa. Tai joku voile strap mistä on muutakin iloa.

Jostain syystä rosvot ei yleensä innostu pyöristä joissa on kaikki kassit kiinni ja mahdollisesti joku likainen riepu päällä. Helposti irtoavat arvotavarat kuten gpx taskuun toki

Vuokrapyörän mukana tuli melkein kaksikiloinen taittolukko. Ajettuani sen kanssa päivän ylös alas Flanderin mäkiä jätin loppureissuksi hotelliin.

Mulla on ollu perus kryptoniten u-lukko etutarakalla sidottuna muun kuorman kanssa siinä pohjalla ja hyvin menny. Muutenkin kaikkea kampetta pyörään sidottuna ni ei yhtä lukkoa oo huomannu kyydissä.

1 Like

Täähän se. Mulla on edessä Restrapin holsteri ja siellä kuivapussukka, takana sit Restrapin pussukka. Niihin vähän huonosti saa mitään tollasta kiinni ja runkolaukkuu se ei mahdu. Ehkä haen huomenna jonku jämäkämmän vaijerin ja meen sillä.

1 Like

Mul oli aiemmin reissukäytössä kryptoflex ja Abloyn riippulukko, mut nyt on kaikkein kevyin ja pienin Abus Bordo. Oiskohan kolmanneksen kevyempi kuin talouden kevein u-lukko, mut menee paljon pienempään tilaan ja just helposti esim. runkolaukkuun. Aika rimpula, mut ehkä pykälää turvallisempi kuin joku vaijerilukko. En kyl maksais tosta sitä mitä pyydetään.

1 Like

Itellä reissuissa mukana yleensä joku Axan perus runkolukko. Runkolukkoelämäntapaa voin suositella retkeilyyn, jos ei ole tarve seisottaa pyörää tuntitolkulla kaupunkiympäristöissä. Edullinen, nopea käyttää ja helppo kuljettaa mukana. Painokin on ihan kilpailukykyinen, jos vertaa kaikkiin muihin ratkaisuihin, jotka lähtökohtaisesti estävät vain pyörällä pois ajamisen, mutta eivät pois kantamista.

1 Like