Maantiepyörät ja -pyöräily / speksaus ja fiilistelylanka.

Juu aivan, nuo nyt ei onneksi ihmeitä maksa. Kuvassa ei mitään rikkinäistä näkynyt, niin piti varmistaa. Paha sanoa mikä on mennyt vikaan, mutta tuosta alakoolista tosiaan kääntäisin aukon sivusuuntaan.

Eipä ole tullut tuota alakoolin asentoa sen koommin pohdittua, eli kiitos vinkistä! Tuo pyörä on tilattu valmiiksi kasattuna ja tuollaisena olen sen aikanaan saanut. Uusi laakeri näyttäisi olevan ~25-30 euroa ja käpy ~15-20 euroa, eli ei tässä vielä konkurssiin olla ajautumassa.

Voi olla että tuon kolon asemointi on vaan henkimaailman hommia, mutta noin oon antanut itteni ymmärtää. Jatkot varmaan jossain laakeritopicissa.

1 Like

Ei kuulosta kovin lupaavalta :smiley: mua jotenkin himottais päivittää parisen vuotta vanhat Force1 kammet johonkin hienoon ja hipoon Sram/Shimano-hegemonian ulkopuoliseen härveliin…

Yhet Praxikset asensin talvella ja toiset odottaa keskiötä (nämä loppu ja ei jaksais metsästää). Ne ekat asentamani heitti aika runsaan määrän sinistä vassua pihalle ekalla pitkällä lenkillä -10 asteessa. En tiedä mistä tuli koska en asentaessa käyttänyt sinistä vassua eikä sitä ollut missään komponentissa. Pitää varmaan rasvata laakerit uudestaan.
Pyörivät kyllä nätisti ilman mitään rahinaa. Ärsyttävää että keskiö tarvii omat työkalut.
Mut joo summa summarum, ostin eka yhet ja sit halusin myös toiset.

Nämä siis alsaset Zayantet.

Nonniih eliks ensimaut Canyon Ultimate CF SL 8 L-koko: On oikeesti kyllä hyvä pyörä, varsinkin kun kelaa että hinta on vain 2300e. Todella pehmeä kyyti kilpapyöräksi, ohjaamo tuntuu aika fleksaavalta kun vertaa muihin pyöriin mutta se varmaan kuuluu asiaan tommosen integroidun hytin kanssa ja lienee osasyynä myös siihen mukavuuteen. Ei häiritse anyway. Ylämäkeen lasettaminen on silkkaa lystiä, tämänhetkinen paino titskuslärällä, pullotelineillä ja Elemnt Boltilla 7405g. Äkkiä laskeskelin että jää just alle 7,2kg kun vaihdan vielä 50mm hiilarikiekot ja lateksisisurit.

Sit ne risut, eli paska kasaus ja QC.

  • Molemmissa kiekoissa heittoa, etukiekossa jo sen verran että jarrutti epätasaisesti. Jarrupalat oli ehkä muutenkin säädetty turhan lähelle kiekkoa, ei silleen että ois hangannu mut huonompi teho. Tää on ehkä myös vähän makuasia tet.
  • Ohjainlaakeri oli jätetty ihan saatanan löysälle. Tähän syynä varmastikin se että stemmin ja ruodon sovite oli todella tiukka; ohjainlaakeri piti kiristää silleen että nytkyttelee stemmiä ja kiristää top cappia vuorotellen, että se top cap kiristyy ohjainlaakeria vasten eikä ruodolla jumittavaa stemmiä vasten. Tehtaalla varmaan vaan vedetty top cap johonkin tiettyyn momenttiin eikä oo kokeiltu ollenkaan että onko se ohjainlaakeri hyvä vai ei, koska siinä oli varmaan millin välys.
  • Ruodon päässä on sellainen ylimääräinen laipallinen holkki ilmeisesti sitä varten, että jos stemmin laittaa ylimpään kohtaan, niin se tukee ruotoa sisäpuolelta. Mä tietysti slämmäsin ensi töikseni (tällöin expander plug on stemmin kohdalla ja tukee ruotoa) ja se yläpään holkki oli niin väljä siihen ruotoon, että se kolisi siellä joka töyssyssä ja meinas mennä mielenterveys kun tutkin että mikä saatana täällä keulassa helisee. Siinä holkissa oli joku O-rengas minkä kai ois tarkotus pitää se paikallaan mutta ei se kyllä sitä tee. Teflonteippiä väliin ja hiljeni.
  • Pakan kiristysmutteri jätetty löysälle, tai ainakin toivon näin, kun kuului ihmeellinen päksähdys parissa rivakassa lähdössä ja tuntui polkimissa siltä että joku antoi vähän jälkeen ennenkuin nappasi vedon päälle. Ei ollu ainakaan ketjun skippaus että joko pakka liikahti vaparilla tai vapari skippas. Onneks on menossa kiekot vaihtoon anyway.

Eipä siinä, kyllähän mä näistä selvisin kun oon omia pyöriä paljon korjaillut mutta kieltämättä vähän hapan ensimaku uudesta maantietykistä kun tämmösiä perusjuttuja piti alkaa itse hoitamaan ensi töikseen kun pyörän sai. Ja jos en osais tehä näitä ite niin vaihtoehtona ois teettää paikallisessa omalla kustannuksella tai lähettää koko hoito Turkuun/Helsinkiin laitettavaksi, mikä ois varmasti ainakin parin viikon keissi. Se huoltoon lähettäminen on Matkahuollolla ilmaista mutta kuitenkin semmonen prosessi että ei ihan pikkujuttujen takia viiti alkaa siihen ruljanssiin.

TL;DR: jos ostat Canyonin niin kannattaa osata vähän pyöränkorjaushommia.

E: Lisättäköön että edellinen Canyon eli Endurace AL 7.0 tuli vuonna 2018 mulle aivan viimesen päälle laitettuna, senku laitto kasaan ja kovaa ajoa.

Kaksi Canyonin kompliittia ostaneena: en voi samaistua huonoon kasaukseen.

Jep, on mullaki tosiaan yks hyvin kasattu tullu. Mut jos jotain on tosiaan jääny tehtaalla huonosti niin melkein ainut fiksu vaihtoehto on fiksata ite em. syistä. Oon kyllä ennen tätäkin keissiä ollu sitä mieltä että Canyonin ostajan ois hyvä olla fillareista ja kokoasioista hyvin perillä, case in point.

Noh - löperö QC menee varmaan koronan ja kiireen piikkiin mut onneks ite pyörässä ei oo mitään sanomista. Ja toi lopputarkistuksen tekeminen itse ei ees kauheesti vituta kun miettii että esim. vastaava Trek/Spessu, jonka ois voinu laitattaa myyjäliikkeessä ilmaseks (ja jollaisia ei ees saa kun ne ei tee enää vannejarrupyöriä), ois maksanu toista tonnia enemmän.

Tää tuli tuosta tarinasta ekana mieleen. Voisin kuvitella, että nihkeetä olla fillarialalla tänä keväänä: kysyntää ois niin saamaristi, et pakko painaa vaikka vähän vasurillakin, että siihen saadaan edes jotenkin vastattua ja kotiutettua ees osa potentiaalisista tuotoista.

Fixed that for you

4 Likes

Hyvä ja aiheellinen fiksi. Kiitos!

Tuntuu et samat kasauslaatuongelmat vaivaa nyt kyllä ihan kaikkia pyöränvalmistajia, mitä näitä taas kattellu ja korjaillu tänä keväänä.

siis tässä sitä vaan stereotypioilla leikitään :cry:

terveisin vasenkätinen henkilö

Parahin vasenkätinen henkilö. Pahoittelut ajattelemattomasta (kirjaimellisesti) kielenkäytöstäni. Kuten jo kirjoitinkin, Aemiluksen huomautus oli täyttä asiaa. Kielenkäytön varastoon pääsee jäämään tollaista parasta ennen -päivämäärän jo pahasti ohittanuttakin kamaa, joka on tietysti parempi siivota sieltä pois. Toivottavasti osaan ottaa tästä tapauksesta opikseni.

5 Likes

Mun '98 Klein Stage. Vaihdan kesäksi Gatorskinit Chinook Pass Extralighteihin ja yritän löytää ~120mm quill-stemmin aukeavalla faceplatella, muuten on aika lailla hyvä.

12 Likes

Todella maukas ja nopeen näkönen uhh

1 Like

Oliko DTSwissin kiekot? Itellä oli samanlainen “ominaisuus” uusissa dtswissin kiekoissa, oli tehtaalla laitettu niin paksut rasvat vaparin kynsiin että ne vähän jumitteli ja skippasi välillä. Ne notkistui kyllä jonkin ajan sisällä mut toisaalta huoltotoimenpiteiden yhteydessä on tullut vaihdettuu jo vähän notkeemmat tilalle.

DT Swissit on. Kiitos tiedosta! Nyt kun muistelen niin enemmän se vaparin skippaukselta tuntui polkimissa.

Pannaan nyt tästäkin kuva tänne kun tuli tämäkin pyörä päivitettyä tubeless-aikaan. Kolme vuotta ja toista kymmentä tonnia alla ja ihan kiva tällä on ajella vieläkin.

6 Likes


Saaga jatkuu. Maalit myöhemmin, koska alko ajaminen kiinnostaa. Vaaka näytti 7,000kg eli alle seiskan ei päästy muttei sentään mennyt yli. Varmaan jos noi xt polkimet vaihtais johonkin asiallisiin maantiepolkimiin ja stemmin slämäis alkais uci limitti kutkutella.
Keskiö ei antanut merkkejä heikkoudesta ainakaan lyhkäsellä koeajolla, täytyy retuttaa kovemmin ensiviikolla kun kerkeää ajamaan.
Ajoasento vaikutti aika maltilliselta, ihan kiitettävä intrepida vaikka itse sanonkin.
”Älä maalaa” vahvasti läsnä ennen lisempää keventelyä että pysyis paino kurissa :smiley:
E: kämänen kuva koska täpinä

7 Likes