Levyjarrun huolto

Mulla ei oo hirveesti hajua, miten nuo Maguran Juliet huolletaan, mut nyt se pitäis varmaan tehdä, kun takakahvassa on tyhjää ekat kolme senttiä. Oisko kellään jarruneistettä, ammattitaitoa ja työkaluja ko hommaan vai vienkö alan liikkeeseen?

Lisäksi voisin lainata joltain iskaripumppua. Eki?

Mulla ei ole iskaripumppua tyvärr.

Jaa, "ammatti"taitoa moottoripyörien jarrujen kanssa on, mutta erikoistyökaluja ja jarrunestettä ei ole kun jälkimmäiset on mopedin luona pohjoisessa. Tsekatahan aina voi… onks kuvia?

Mulla on iskaripumppu ja lääkeruiskuja, niillä olen tähän mennessä saamut jarrut ilmattua. Magurahan käyttää sitä omaa Royal Blood-nestettä, eli jotain mineraaliöljyä. Mulla saattaa olla Shimanon vastaavaa purkki kotona, voin tsekata jos tarttee.

Mulla on myös jarrunestettä + avidin juissien ilmaussetti… sikäli mikäli niistä mitään iloa maguroiden kanssa on, ei mitään käsitystä noiden yhteensopivuudesta eri valmistajien välillä.

halvimmalla pääsee kun lataa huoltomanuaalit valmistajan sajtilta ja hakee pari ruiskua apteekista ja mahdollisesti tarvittavat nippelit ja letkunpätkät teollisuusetolasta, foxcompista tms.

Mul on Juliet ja niiden ilmaamiseen tarvittava ruisku.

Ideana on (Maguran ohjeen mukaan) avata jarrusatulasta ilmausruuvi, kiertää siihen tilalle ruisku jossa jarrunestettä (Maguran tapauksessa mineraaliöljyä), sit avata kahvasta säiliö ja sit puskea alhaalta ylös nestettä ja imeä ylhäältäpäin sitä ylimääräistä toisella ruiskulla veks. Tässä prosessissa pitäis ilmakuplat uida ylös ja pois. Sit jarrukahvan kansi kiinni, sit satulasta ruisku irti ja ilmausruuvi takas paikalleen. Jarrusatula ja varsinkin kahva pitää olla vaakatasossa prosessin aikana. Ohjeet varmaan löytyy Maguran saitilta.

Tärkeää on olla avaamatta systeemiä ylhäältä ja alhaalta samaan aikaan ennenkuin alhaalla on se ruisku kiinni. Jos niin tekee niin tietty valahtaa kaikki nesteet alhaalta ulos paloille ja levylle. (Tää on kai maalaisjärjellä aika itsestäänselvää mut kyl mä sen kerran tein. :smiley: Tuli ns. aika tyhmä olo.) Muutenkin palat ja levy johonkin kauas pois ilmauksen ajaks.

Voin kyl lainata ruiskuja ja nestettä, mut ne on porukoiden kämpillä Vuosaaressa… Menee varmaan ens viikonloppuun et käyn niitä hakemassa. Iskaripumppukin on.

Toi kolme senttiä tyhjää kahvassa voi johtua vaan liian vähäisestä nestemäärästä. En tajua mihin se sieltä häviää mut mulla oli Juliessa sama juttu, ei tarttenu avata kuin kahvan päästä ja täydentää säiliö, rupes toimii.

joo tuo täyttäminen vois kyllä riittää. ja jos sulla on sitä nestettä heittää, niin se ois loistavaa. eiköhän sitä ruokalusikallinen tuonne riitä täyttämään taas letkut. Ilmoittele jos saat Kallioon kamat roudattua. Samalla voisin tosiaan iskarin paineetkin tsekata.

hmm… pitäisikö tämä liittää tuohon Howto -hakemistoon vai jaksaako joku kirjoittaa oman topicin tuolle ohjeelle (jota voi täydentää vaikka muilla levyjarrujen huolto-ohjeille)

Tein tästä uudella otsikolla laajemmin levyjarruaiheen.

Mekaanisia mulla ei oo ikinä ollut, mut nuo hydrauliset on aika lailla ainoa komponentti pyörästössäni, jota en oo ikinä huoltanut. Nyt alkais olemaan sen aika.

Mikä saa levyjarrut ulisemaan? Oon yrittäny saada systerin pyörän jarruja hiljenemään, mutta en nyt keksi missä vika. Oon putsannu kaiken huolellisesti, levyt jarrunputsaussprayllä ja paloja oon koittanu vähä hioakin. Välillä ne on sitten hiljennytkin, mutta ei edes kokonaiseksi päiväksi. Vinkuminen on voimakkaimmillaan kun vaikkapa himmailee alamäessä. Ujeltaa niin, että tekisi mieli ennemmin laittaa jalkaa maahan kuin käyttää jarruja.

Jarruina Magura Julie, paloiksi on kokeiltu alkuperäisiä ja keraamisia. Levyt näyttää hyväkuntoisilta, ovat sileet ja silleen. Oliko keraamiset palat virhe? Niillä on ajettu jo aika paljon, pilasiko se levyt?

Mistä ratkaisu? Uudet levyt? Uudet levyt ja palat? Uudet jarrut kokonaan? Korvatulpat? Urologi?

^ toi uliseminen osaa välillä olla mystistä. Jos olet jo putsannut levyt huolella, kokeillut eri paloja ja hionut palojen pintaa rikki menee vaikeaksi.

Paloissa nyt ainakin on eroja todella paljon ja ainakin omalla logiikalla pehmeämpi pala kuluu nopeammin, mutta ei pitäisi ulista niin paljon.

Eihän levy ole vääntynyt ja näin palat ottaisivat kiinni epätasaisesti? Liikkuvathan männät esteettömästi jarrukengissä?

Tulipa mieleen, että tuoreimmassa fillari-lehdessä oli fujin maasturin kohdalla sellainen huomio, että satulat oli tuotu irti rungosta adaptereilla “ulinan vähentämiseksi”. Näin ainakin muistelisin. Eli voisko satulan kiinnityksellä olla jotain tekemistä asiassa?

Levyt näyttää hyvin suorilta, noin pienillä välyksillä ne hinkkais koko ajan paloihin, jos olisivat kierot. Ja se ulinakin on tasaista. Männät tuntuivat liikkuvan esteettömästi, kun koitin painaa niitä sisään kun levyt ja palat oli poissa ja levyt ja palat paikallaan ne puristui taas tasaisesti.

Ongelma on siis sekä etu- että takajarrussa.

Myös nesteet on vaihdettu, joten jarrujen pitäisi toimia sulavasti.

^^Tuohon en osaa sanoa muuta kuin että ennen noi jarrut ei ulissu, mutta nyt senkin edestä. Noiden kiinnitys vastaa tätä jonkun muun ottamaa kuvaa.

^^ tuo siirto kai liittyy siihen, että jarrupalat ottaisivat kiinni tasaisesti levyn molemmilta ja näin levy pysyy suorassa kovassakin jarrutuksessa eikä pyri ottamaan toiselta puolelta kovaempaa kiinni kuin toiselta. Tästä kun tuota ulinaa saattaa tulla.

Tähän liittyen tsekkaa SuicideHub vielä tuo välys, että onhan se symmetrinen josko se aiheuttaisi ulinaa. Jos vaikka sitten vielä katsot tarkkaan levyä puristaessasi jarrua tiukasti niin taipuuko levy joko haarukkaa tai rengasta kohti? Ei pitäisi liikkua jos jarru on hyvin keskitetty.

Jotkut jarrut vaan ulisee, vaikka tekis mitä. Uusia paloja ja levyjä voi kokeilla, mutta takuuta tuloksista ei varmaan oo. Kuparitahna männän ja jarrupalan välissä auttaa myös vähän ja joskus oon saanu ulinaa vaimenemaan hieman ohuilla shimmeillä levyn ja navan välissä. Onnea matkaan.

Vaihda uudet ja pehmeät palat. Keraamiset tai jotkut. Kovat metallipalat on kovaäännisempiä. Lisäksi on olemassa eräitä jarrulevyjen puhdistusaineita joiden sanotaan vähentävän ulinaa, esim. Weldite

Jonnisti auttaa myös laittamalla vassua kaikkiin jarrusatulan ja -adapterin pulttien kierteisiin, mutta se on aika heppoinen ja väliaikainen helpotus.

Täytyypä vielä tarkastella tuota levyn keskitystä, mutta on se kyllä moneen kertaan säädetty ja pitäisi olla kunnossa. Noissa ei oo mitään varsinaista keskityksen tai etäisyyden säätöä, vaan se säädetään sen adapterin pitkulaisilla pultinrei’illä ja mahdollisesti prikoilla, joten se ei ole kovin tarkkaa, mutta oon mä sen ennenkin saanu sovitettua hiljaseks.

Kävin kirjatossa lukemassa tuoreimman f-lehden, jonka Fujijutussa ei paljon jarruista puhuttu (vai jäikö multa jotain huomaamatta, kertokaa toki jos näin on), mutta Trek Top Fuelin esittelyssä kerrottiin, että jarrulevy, jossa on erillinen alumiininen spider ja levy siihen niitattu, hiljentää “kirskunaa”. Varmaan se sitten auttaa jossain määrin, mutta en nyt kustannussyistä lähtis tota ihan ensimmäisenä kokeilemaan.

Ongelma ilmestyi keraamisia paloja käytettäessä. Niillä oli siinä vaiheessa takana jo ihan hyvän matkaa hiljaista taivalta, mutta pintaa kuitenkin jäljellä vaikka kuinka. Pyörä on päivittäisessä käytössä, joten ne palat ei varmaan mitkään vanhentuneet ja varastoinnista kärsineetkään pitäis olla.

Täytyypä mittailla, voidella ruuvit ja männät vaikka jollain kupari/alutahnalla ja ehkä putsata levyt tolla Weldtitella. Ohuita shimmejäkin mulla kyllä olis jossain.

Kiitos neuvoista.

Jarrunesteiden vaihto, jarrun ilmaus, jotain. Kaveri oli kuulemma vähän asennellut pyöräänsä ja jarrunesteet oli lentäny pihalle ja nyt ei yllättäen jarru toimikaan enää. Onkohan tämmösistä huoltohinnoista mitään hajua?