Langster 2012

Sanottakoon heti alkuun, että tämä on ensimmäinen yksivaihteiseni sen pari vuotiaana saamani kolmipyöräisen jälkeen, joten enhän mä näistä yksivaihteisista mitään vielä tiedä. Paitsi, että mua ei kiinnosta edelleenkään polkea takaperin. Se ei vaan ole mun juttu.Miksi edes ostin vapaarattaan oikeasti? Fix puolella mennään nykyään.

Olin jo parisen vuotta haaveillut, josko saisin hommattua mahdollisimman kevyen yksivaihteisen rata/maantierunkoisen pyörän kesän lämpimiksi illoiksi.Olin aina arvostanut minimalismia kaikessa, paitsi pyörissä. En halunnut käytettyä pyörää laatuosilla, koska uudet ja halvat osat kestävät kuitenkin sen aikaa, kun ne tulee päivitettyä uusiin laadukkaampiin.
Netin syövereistä parhaimmaksi vaihtoehdoksi itselleni valkkasin Specializedin Langster Steel:n, mutta jossain tuli sitten nähtyä ennakkokuvia vm. 2012 Langsterista alurungolla ja “melkein” hiilikuituhaarukalla ja olin heti myyty. Laitoin pyörän tilaukseeni heti vuoden alussa, koska oli pientä aavistusta, että pyörää ei enää alkukesästä saa mistään, kun keski-euroopan pyöräilykausi on parhaimmillaan. Ilmeisesti pelkoni osoittautui ihan aiheelliseksi nyt myöhemmin tarkasteltuna.

En osaa verrata tuota omaa pyörääni sen enempää muihin vastaavanlaisiin, mutta mielestäni tuo 2012 malli on aivan **lvetin kevyt ja hieno pyörä ajaa. Ensimmäisen ajon jälkeen mielessä pyöri lähinnä se, että miksi olen tuhlannut niin monta vuotta elämästäni kaikenmaailman vaihdepyöriin. Käsittämätön pyörä. Ainakin minulle.

Aion päivittää pyörää pikkuhiljaa laatuosilla, mutta pärjää näilläkin palikoilla toistaiseksi.
Pyörä on muilta osiltaan vakiokunnossa, paitsi seuraavat:

Tanko: FSA Vero 42cm kompaktidroppi
Stemmi: Pro LT 60mm/+6 astetta.
Polkimet: MKS Sylvan Road + Restrap strapit Wellgo (eli Bilteman) koukut.
Vapaaratas: ACS Crossfire 17t
Kahva(t): XLC
Kumit: Schwalbe Durano S ja Specialized Espoir Sport

Bullhorn vaiheen kuvat:


Vapaaratas ja jarru vain edessä. Kreisiä!

Kyllä, hullua!

Pakko lainata Cartea

se on hieno… laita toki taaksekin jarru

Mikäs siinä vapaarattaassa ja etujarrussa on niin kummallista… Olen polkenut koko talven vain etujarrulla ja vapaarattaalla, josta on sisältä puolet pykälöistä paskana…

Nätti pyörä kyl

edit. ehkä mä oon vaa sit helvetin tyhmä

Kyllä se yhdelläkin pysähtyy.

En ole koskaan ollut kovin innoissani Langsterin ulkonäöstä, vaikka tämä uusi malli näyttää hiukan paremmalta kuin edeltäjänsä. Päivitä vielä ne persoonallisemmat osat kiinni, niin on enemmän kommentoitavaa.

Samasta syystä kuin fiksiin laitetaan etujarru: rengas ottaa asfalttiin vain kyrvännupin kokoselta alueelta, ja yllättävissä vaaratilanteissa on kivaa et se pyörä kans pysähtyy tarvittaessa nopeasti. Muotipoliisit gonna hate.

ninjaedit: ja ettei mee ot:ksi, niin kiva pöörä, en normaalisti tykkää modernista lookista mut tää toimii.

Ennen, kuin ajat yhtään pidemmälle, niin pura ohjainlaakeri. Jos siellä on kruunu ja irtokuulat, niin ota kruunu veke ja täytä ylimääräinen tila uusilla kuulilla. Pidentää sen kertakäyttölaakerin (eli rungon) ikää merkittävästi. Puhtaus ja oikea kireys kannattaa myös muistaa.

Itellänikin eka yksivaihteinen oli langster. Kevyt ja näppärä on kovin. Nopealta näyttää pyöräsi mutta ehdottaisin takajarrua ja bullhornin päihin asennettavia TT -kahvoja. Näin pyörä pysähtyy paremmin ja ennakoivassa ajossa on kokemukseni mukaan paras käyttää pelkkää takajarrua. Jos sitten nopeasti täytyy stopata niin etujarrua kehiin lisäksi. Ajan itse jarrutonta fiksiä kadulla ja poluilla, 22:ta Record-vaihdetta Record-jarruilla maantiellä sekä 20:tä SRAM XO-vaihdetta sysimetsässä saman sarjan jarruilla. Fiksillä olen oppinut ennakoivan ajotavan, jossa joutuu pysähtelemään mahdollisimman vähän, suosittelen! Lisäksi bullhorn-stongan sarvista saat erinomaisen ergonomisen otteen kunhan ajoasennon pituus on oikea. Pelkkä etujarru sinkulassa ei todellakaan kerää mitään hurraahuutoja asiaan perehtyneiden keskuudessa, kuten saatoit huomata! Toinen jarru ja TT-kahvat kehiin niin sulla on aivan vitun asiallinen tsygä! Hauskoja ja turvallisia kilometrejä toivottaen, R.R.

On sinne taakse jarru tulossa, mutta siihen asti mennään vähän hiljempaa.

Oikein! Tohon fiksihommaan vielä että jos siitä innostut niin missään ei ole määrätty ettei voisi käyttää vaikka kahta jarrua moisessa. Itse asiassa vastaanpolkemista ja skidaamista opetellessa kaksi jarrua on ihan paikallaan. Itse olen päätynyt ajamaan yksinomaan jarruttomalla ( vaikka se on sekä hölmöä, että laitonta ) mutta käytän ihan mummovälitystä kadullakin ja pyrin ajamaan niin ettei skidata tarvitsisi ollenkaan. Inhimillinen välitys on myös maastossa ihan must.

Hetkinen. MKS Sylvan + restrapit (oikeinpäin asennettuna) ei kyllä tunnu toimivan ollenkaan. Tuo yhdistelmä tuntuu lähinnä vääntävän nilkkaa sisäänpäin gore lenkkareilla ajettaessa. Täytynee kokeilla ns. väärin päin noita strappeja, oikeastaan maalaisjärjellä ajateltuna tuon pitäisi ratkaista ongelma. Tai sitten strapit lähtee.

Tuohon fixihommaan sen verran, että tuskin siitä tulee innostuttua. Mutta hyvä tuo on pitää mukana toisella puolella, jos vaikka pidemmällä siirtymällä sattuu vapaa puoli jostain syystä pettämään.

Usein sen kanssa käy niin ettei ensimmäisten kokeilujen / sekoilujen jälkeen muunlaista voimansiirtoa ole enää olemassakaan. Itselläni ja ihan muutamalla muulla foorumilaisella on käynyt ekan Langsterin / vastaavan kanssa niin, että sillä on ajettu sinkulana himaan ja kun takakiekko on käännetty niin sillä lenkillä ollaan yhä. Kohta irroitetaan se vapaaratas tuomasta painoa ja pilaamasta estetiikkaa. Suosittelen, nostaa pyöräilyn aivan toisiin sfääreihin kun joutuu kelaamaan koko homman alusta alkaen uudestaan. Eikä sulla olisi pyörässä edes liian vähän jarruja enää!

^komppaan.

Suht hyvännäköiset maalaukset tuossa Langsterissa. Jarrukahvan paikka voi olla käytännössä parempi tuossa kuin tangon päässä. Kun ote sarvista on taaempana, takarenkaan päällä on verraten enemmän painoa eikä se nouse ihan niin nopeasti irti tien pinnasta. Fiksillä ajaessa tämä on helppo havaita.

Tää on nykyään fiksi. Eihän tässä näin pitäny käydä.

Ihan mielenkiinnosta… onko 2012 mallissa ohjainlaakerissa konelaakeri vai irtokuulat? Onhan tuo runko pirusti siistimmän näköinen, kuin vanhat Langsterit.

Kappas vaan… johtuu siitä, että ovat lyhentäneet emäputken pituutta (esim 56cm koossa 18cm → 15cm) ja sillä vaakaputken järjetön slouppaus on saatu siistimmäksi. Myös vaakaputkea on lyhennetty järkeviin mittoihin. Edit2: Ja BB-droppi on pienentynyt ja kulmat tiukentuneet. Tuohan alkaa olla jo ihan oikea ratapyörä. Edit3: Ja kolmea eri haarukan rakea tarjolla riippuen rungon koosta. Huisia.

Paljon se nyt sit painaa?

Voishan tota yrittää punnita sitten, kun on lopullisesti päätetty millä kokoonpanolla mennään tämä kesä. Olen nyt siinä tilassa, kun ihminen löytää uudelleen polkupyöräilyn (fixed) ja aion nautiskella, vaikka pyörä painaisikin kananreisipaketin verran enemmän, kuin parhaimmilla mahdollisilla osilla.

Ei tietoo ohjainlaakerista. Kestänee mun käytössä vaikka olis puusta veistetty ja herneillä täytetty.