Kuka veivaa mun rattaan irti?

kasasin jo pyörän kokoon vanhalla rattaalla edelleen. Pitänee katsoa taas uusiks kun seuraavat sohjokelit uhkaa, että jos sais paljaalla vasaralla iskettyä riittävän napakasti. Tuossa selkeesti oli nyt liian monta impulsseja pehmentävää elementtiä välissä. Kumin sentään otin päältä, mutta muovimatto alla ja pehmuste piiskan ja jatkovarren välissä jne…

Ei se ikinä lähteny irti… Maco sille yritti yhtä sun toista, mut sit laitettiin vaan se 18 piikkinen vapaarattaan puolelle “sinisellä aineella”. Mut eipä siinä mitään, sillä sitä jumittunutta kakskymppistä tuleekin jatkuvasti kuitenkin käytettyä. Nappularenkailla 42-18 on kuitenkin jo aika kohtuullinen ja pöpelikön puolella ehdottomasti 42-20 parempi.

Tämä ei tietenkään vastannu topicin alkuperäiseen (itseni esittämään) kysymykseen, et miten sen rattaan sais irti…

Jep, voisin itsekin laittaa 20-piikkisen “sinisellä aineella” vapaarattaan puolelle. On se sekopäistä, ku toiselle puolelle lyö ainetta, ettei ratas lähtis irti, koska toisella puolella toinen ratas on niin jumissa ilman aineita, ettei lähde irti.

Mulla on kanssa teräksinen ratas jumissa alumiinisessa navassa. Sukkahousufoorumilla suositeltiin “kuparitahnaa” teräs- ja alumiiniosien väliin sillä perustelulla, että epäjalompana metallina alumiini hapettuu, kun sen laittaa kosketuksiin teräksen kanssa. Jos välissä olisi “kuparitahnaa”, niin se hapettuu osien sijasta, eikä osat mene jumiin. Olisiko tuosta mitään hyötyä, vai onko nuo rattaiden jumiutumiset vain mekaanista jumia?

Kuparitahna yleistä tavaraa auton aluvanteita kiinnitettäessä. Eli luulis toimivan.

Mullakin juuttui yks ratas eikä lähtenyt millään irti vaikka aikasemmin tosi tiukatkin on taltalla ja vasaralla rattaita hakkaamalla irronnut. Mulla kävi tällä kertaa vielä niin että keinojen koventuessa (=ruuvipenkki, taltat ja vasarat,…) ratas meni sen verran huonoksi ettei sillä viitsi enää ajella. Vaseliinin tai kuparitahnan unohtamiselle tuli siis hinnaksi about 100 euroa kun koko navan saa heittää roskiin…

Joku osaava metallinikkari:

Pitäis väsätä sellanen tukeva metallinen välikappale, mikä laitetaan rattaan päälle kunnolla kiinni ja mihin pystys sitten lyömään taltalla tai suoraan vasaralla oikein kunnolla. Nyt ongelmana on se ettei talttaa tahdo saada kovin tukevasti ratasta vasten. Rattaan kolot on niin pyöreitä että niistä lipee taltta lyödessä jopa enemmän kun lukkorenkaasta vaikka lukkorenkaassa on kolo paljon pienempi. Tai ainakin rattaan kolojen pyöreys aiheuttaa sen että talttaan lyödessä osa voimasta menee hukkaan.

Pinnat joustaa niin paljon että kunnolla jymähtänyttä ei pinnojen kanssa saa irti. Pelkkä napa on saatava esim. ruuvipenkkiin kiinni niin että pystyy silloin lyömään kunnolla taltalla ratasta. Toi on vaan vaikeeta ilman että ruuvipenkki tekee kunnon jäljet napaan.

^ luin jostain että pelkän navan kiinnittäminen ruuvipenkkiin rattaan irtivääntämisprosessissa on aika varma tapa saada napa rikki, navat ei ole niin paksua alumiinia että ne eivät vääntyisi/rutistuisi aika helposti tossa puuhassa.

mutta jos haluaa sijoittaa niin avuksi löytyy Un-Fixie Cog Remover:

[i]"Ever break a chain whip trying to get your cog off, or bash your knuckles into the spokes when the chain slipped? Well that happened to us a lot and we got tired of it. So we talked to the J. A. Stein Company about it and they came up with the Un-Fixie wrench. This tool will remove 15t through 20t track cogs. It can be locked on to the hub for really tough cogs. Its long enough to give you plenty of leverage, but it will still fit in a Craftsman tool box. We’ve been using one of these in the shop for quite a while and have been very happy with it. We are excited to be able to offer them to everyone else.

Never fight with a broken chain whip or smash your knuckles again"
[/i]
http://www.thebikebiz.com/v/vspfiles/photos/TRK-ACC-STEIN01-6.jpg

Santtu tai joku nyt rakentamaan oma versio tosta, piiiitkällä varrella.

^toihan on näppärä. Mä mietin kans sellaista perinteistä paksuseinäiseen putkeen tehtyä ketjuruoskaa, jossa olis kunnollinen kiinnitys ketjun vapaalle päälle. Tai helvetti, lattateräkseen normaalilla tavalla ketjuruoskan perusteet kiinni, sitten varteen muutama reikä sopivalle etäisyydelle johon sitten kiinnitetään ketjun vapaa pää mutteri-pultti-yhdistelmällä. Hitsaa siihen lattateräkseen vaikka harjaterästä tukevoittamaan tms.

Mites olis tämmönen: metallipalikka, about 15x15x3cm. Siihen tehdään keskelle 40mm reikä (eli vähän isompi, kuin keskiön kierteiden ulkohalkaisija). Ison reijän ympärille sopivasti pienempiä reikiä, joista rattaan saa kiinnitettyä palikkaan tukevasti kiinni kahdella pultilla. Palikka ruuvipenkkiin ja vanteesta vääntämällä ratas aukeaa. Toisaalta tuollaisen saisi tehtyä tarpeen vaatiessa vaikka kakkosnelosen pätkästä. Useimmat rattaat kuitenkin lähtee sillä ruoskallakin.

Noissa työkaluissa on se ongelma, että niiden kanssa täytyy pitää kiinni sekä työkalusta, että kiekosta. Helpompaa olisi, jos voisi kaksin käsin vääntää yhdestä osasta.

Kosan. vai mikä sen “liekittimen” nimi nyt onkaan…mun itsarinavan ratas (ei ikinä auennut ajossa) lähti kumiluodissa helposti irti kuumentamalla. ketjua ympärille, penkkiin kiinni, tulta, ja vääntöä vanteesta. viimeistely jääsprayllä, ennen rattaan koskettelua.

Tätä lukiessa alan olla yhä vakuuttuneempi Michen carrier-systeemin erinomaisuudesta. Kusessahan sittenkin tietysti ollaan, kun sen carrier pitää jonain päivänä saada pois, mutta siihen päivään taitaa olla vielä aika pitkä aika.

Suginon fixiet on väreineen päivineen myös aika nättejä. Ja BBT-9:llä on lukkorenkaan veivaaminenkin helpompaa kuin haka-avaimella.

asb - 17:18, 23.1.2009 » Mulla on kanssa teräksinen ratas jumissa alumiinisessa navassa. Sukkahousufoorumilla suositeltiin "kuparitahnaa" teräs- ja alumiiniosien väliin sillä perustelulla, että epäjalompana metallina alumiini hapettuu, kun sen laittaa kosketuksiin teräksen kanssa. Jos välissä olisi "kuparitahnaa", niin se hapettuu osien sijasta, eikä osat mene jumiin. Olisiko tuosta mitään hyötyä, vai onko nuo rattaiden jumiutumiset vain mekaanista jumia?
Mitä toi "kuparitahna" sitten sisältää? Jos siinä on oikeesti kuparia, arvelisin että se rautaa/terästäkin jalompana syövyttäisi alumiinia siinä missä teräsratas, ehkä enemmänkin, eikä ainakaan toimi ikään kuin uhrianodina. Ennemmin joku magnesiumtahna vois käyttäytyä siten. Tosin oon itsekin kuullut kuparitahnan käytöstä aluvanteiden kanssa. Onko kukaan kokeillut tervasprayta? Saa Wurthilta ja biltemasta, sitä kans käytetään auton pyöränpulteissa. Mulla sitä on polkimen ja kammen välissä, ei liukene ajan myötä eikä jumita ja ylläribonuksena haisee hyvältä.

http://www.sacskyranch.com/antiseize.htm

Tämän mukaan sinkkitahna olis oikea aine.

Mulle on nyt tulossa tollanen edellisellä sivulla linkattu “Stein Un Fixie Cog Remover”. Veikkaan nimittäin että mulla on keväällä ongelmia taas luvassa kun pitäis kesävälityksiä alkaa vaihteleen. Toi vaikutti just sellaselta tuotteelta mihin pystyy iskeen vasaralla oikein knoolla.

Parin viikon päästä varmaan Cog Remover täällä, joten malttakaa vielä hetki ennen kun hajotatte lisää ketjuruoskia.

Miten muuten toi kuumentaminen? Pitääkö liekittää nimenomaan ratasta vai ennemmin navan kierteitä?

no kaiken järjen mukaan ratasta sillä metallin lämmetessä se laajenee.
olisi melko turhaa koittaa laajentaa navan kierteitä.

Juuh. Napaa voi vastaavasti koittaa jäähdyttää. Ongelmahan tosin on, että teräs ja alumiini johtavat erittäin hyvin lämpöä ja muistaakseni alumiinin lämpölaajeneminen on nopeampaa, joten vaikutus voi olla aika vähäinen.

Jos alumiinin lämpölaajeneminen on nopeempaa, ni eikö nimenomaan koko hökötyksen kylmetessä pitäis teräksisen rattaan irrota alumiinisesta navasta helpommin? Eli jos ei ulkona ole tarpeeksi kylmään, niin esim. syö (tarpeeksi ison) pakastimen tyhjäksi ja laittaa kiekon sinne jäähtymään.

Toimisi varmasan paremmin, jos jäähdyttäisi jollain sitä alumiininapaa normaali huoneenlämmössä. Muutenhan se koko systeemi jäähtyy, eikä se ero tule esiin. Asb varmaan osaa vastata paremmin tai kertoa kuinka tyhmä minun ideani oli.

Kyllä se kummankin osan jäähdyttäminen tekee halkaisijoihin eroa. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on teräksen kertoimeen verrattuna yli kaksinkertainen. Muistaakseni.

Nyt ei oo sitten enää työkalusta kiinni. Pistin ton Stein Un Fixie Cog Removerin Kuinomaan:

http://www.kuinoma.fi/tuotteet/2230

http://www.kuinoma.fi/files/imagecache/thumbnail/files/P1030364.JPG