Kuka veivaa mun rattaan irti?

Jees, rötäkiekot seissy nurkassa kai pari kuukautta. En tiedä onko ruostunu tai hapettunu vai metsässä 42-20 -välityksellä runtattu niin kireelle ratas, ettei vaan irtoa. Rotafiksasin, eli ketjupaksasin kmc:n poikki. Kävin skidailemassa pihalla, nappulassa niin huono pito asfaltilla, ettei mitään vaikutusta. Pompin polkimen päällä erilaisissa asennoissa betoniporsasta vasten. Runko vaan notkuu, ratas ei irtoo.

Apua, mitä tehdä?

Meenkö vaan johonki alan liikkeeseen häntä koipien välissä? Vai opettelenko pyörittää, et pärjään syslokrossissa 42-20:lla?

http://www.kk-bikes.de/DSC03145.jpg

laita koko drivetrain väärälle puolelle pyörää, ota lukkorengas pois, ruiki tota yllä olevaa rattaalle ja aja pari mäkeä ylös.

…ja jos ajat putkelta, niin laita top tupe pad :stuck_out_tongue:

vaseliinin määrää ei siis tule vähätellä

Sepä se. Vaseliinit oli välissä. Lossain vaiheessa kesällä vaihdoin tuosta ratasta, eli ei edes hirveen kauaa oo ollu kiinni. Kurassa ja vesisateessa ei hirveesti tullu ajettua, mut niin vaan jumissa on.

Lukkorengas lähti kyllä yllättävän nätisti kiinni, eli ehkä tosiaan tuo kevyt välitys ja metsässä runttaaminen on ajanut asiansa…

Kunnon ketjupiiskalla ja vasaralla ratas irtoaa. Rotafiksaus ei oikein toimi tiukassa olevan rattaan irrotuksessa, vaan rattaaseen pitää saada tiukkoja napautuksia että se irtoaa.

Oisko kenelläkään tässä keskustan alueella moisia kapistuksia? Voisin käydä tänään illalla viel naputtelemassa. Kauas ei jaksa lähteä ku on nuha :frowning:

Mulla löytyy Vallilasta, meili: erkko(at)nic(piste)fi

Jos ei löytynyt niin voin tuoda huomenna keskareihin/duuniin.

Jees, nyt on varmaan jo vähä liian ilta, eli jos Eki viitsit tuoda huomenna keskareille, ni katotaan siellä… Kiitos ja kiitti myös Erkko tarjouksesta!

Hokay, laukussa pari ketjupiiskaa, vasara ja haka-avain.

Mä tuon ensiapulaukun.

Hahhah… saldoa… Katkennut ketju, vääntynyt jakoavain, vekki rungossa, kaksi vääntynyttä ketjuruoskaa, vääntynyt vasara ja vielä jos lasketaan, että multa tippu munalukko viemäriin…

Niin, ratas on vielä kiinni! Mut jatkosuunnitelmat toki selvillä :slight_smile:

minkä sitä mies mahataa jos on tenkua reisissä liikaa ja polkee rattaa liian lujaan kiinni!

“Kuinka saisin rikki kookospähkinän…”

Ensiapulaukkua ei onneksi tarvittu. Tosin nauratti kyllä vietävästi kun se liikennemerkki otettiin vääntövarreksi.

Saitko Samuli tuolloin tuota jumiratasta irti? Itse otin nyt ehkä kolmatta kertaa oman ongelmatapaukseni työn alle ja ketjupiiskat vaan vääntyilee ja rotafiksaus ei auta.

Mikä olis paras tekniikka ketjupiiska+jatkovarsi+kumivasara -combolle? oon yrittänyt tukea vannetta seinään ja painaa piiskaa ruumiin painolla ja sit vielä naputtaa nuijalla, mut ei vaan aukee, ei.

Yks mitä voi tossa tilanteessa kokeilla, jos vaan pääsee kalujen ääreen, että iskee sen siitä rattaasta kiinni ruuvipenkkiin, ja vääntää kiekosta sitä auki. Joskus aikojaan tuli trialfillarista väännettyä vapaarattaan runkoja irti tolla taktiikalla, kun ei mitenkään muuten lähteny.
Jos rattaalla on mitään arvoa, niin heittää siihen päälle ketjun ja sitten vasta penkkiin kiinni. Silloin voi rataskin selvitä operaatiosta hengissä.

Ketjupiiskaankin tarvis saada terävä riuhtaisu, pelkkä ruumiinpainolla painaminen on vielä aika pientä. Sama kuin jos autossa on pyöränpultit liian piukassa niin pitkäkään jatkovarsi ei tepsi niin hyvin kuin napakka potku siihen avaimeen. Varovaisuutta ei kuitenkaan pidä unohtaa, ei itseään kannata rikkoa.

Sheldonin mukaan ammoniakki liuottaa alumiinioksidia, tavalliset ruosteenirrotuslitkut ei juuri auta kun teräsosa on jumissa alumiiniosaan.

Aika tukevasti pääsis vääntämään jos kiekko olis pyörässä paikallaan, ilman ketjua, ja avustaja olisi pyörän päällä ja pyörä vaikka betoniporsasta vasten. Sitten ketjupiiska rattaalle sellaiseen asentoon että jalalla voi polkaista sen päälle ja ratas aukeaa. Varren olisi hyvä olla niin pitkä että se ylettyy renkaan ohi ettei sitä tule potkittua pinnojen väliin.

Älkää silti mua syyttäkö jos piiska vääntyy, se oli siinä tapauksessa vaan liian heikko tai potkitte sitä vinoon. Yllättävän isokin pöytä lähtee muuten liikkeelle kun ruuvipenkissä alkaa tosissaan jumittuneita osia vääntämään…

Pari juttua:

Ketjupiiskaan ei kannata lyödä kuminuijalla vaan ihan kovalla vasaralla terävästi ja kovaa. Mistään vääntöjutuista ei mun mielestä oo apua: jos kiekkoa ottaa kehältä kiinni ja vääntää esim. liikennemerkillä tai lipputangolla, voima menee hukkaan koska pinnat antaa periksi. Terävä isku on se juttu millä ratas yleensä irtoaa.