Krossikumi- ja nastarengasketju.

Kyl mä sen kehälle saan, sen verran voin itteäni olkapäälle taputtaa. Ja napsautin hoitaa loput.

Mut hyvä tietää että toimii. Litkua pitää joka tapauksessa ostaa lisää niin pitää kattoo mitä tällä kertaa tarttuu mukaan.

Kiitos.

1 Like

Uudet voi pitää hyvinkin nätisti mutta vanhojen sisureilla ajettujen ispien tiiviiksi saaminen ei ole ollut helppoa, ainakaan liteskin, en tiiä onko DD:n laita toinen. Sanoisin että kandee aloittaa pari päivää ennen kuin tarviit mihinkään tositoimiin ja kaataa jotain kunnolliseksi tietämääsi litkua vähintään desi per pääty jo kättelyssä

Aika hintsusti yleensä litkua laitan, ilman erityistä syytä. ISPien kohdalla ajattelin tosin laittaa reilusti. Desi kuulostaa hurjalta mutta jotain sellaista ajattelin itsekkin. Ja onhan se silti 2.6" eikä mikään parituumanen luiru.

Mulla on ollut 27.5x2.6” Liteskin ISPeet useamman vuoden käytössä. Täysin huoletonta on tubeless elämä ollut niiden kanssa, mikä on melkeen ihme kun ne kyljet on niin ohuet. Stania aiemmin ja viime talvena Orangen talvi-litkua ollut käytössä. Uudemmat DD-versiot luulis olevan vielä huolettomammat kun ovat ihan virallisesti TLE.

Vajaa kaks talvea kesti 27,5x2,6 isp sähkömaasturissa takana tubelesina ennen ku anto periksi. Ihan hyvä suoritus.

Suomi Tyres meni keväällä konkkaan, eli pitäis keksiä varmaan jotain muuta tilalle. Perus kaupunkiajoon Tampereen huonosti hoidetuille kaduille. Ennen ajelin Ice spiker Proolla, mutta ne tuntuu aika rajuilta renkailta. Ajattelin kokeilla jotain miedompaa.

Continental Spike 240:ssä piikit on omituisesti vierekkäin… ja peräkkäin… varmaan paska pito?
Schwalbe Marathon Winterissä nastat on “normaalisti” eli haulikolla ammutun näköisesti ripoteltu pitkin poikin renkaan kuviota.

Kumpikohan näistä olisi parempi valinta? 42mm kokoa ajattelin. Jos lunta on kauheasti, niin voinee mennä kävellen, nyt kun ei ole enää pakko päästä pyörällä ajamaan joka kelissä.

Onko muita vaihtoehtoja nastarenkaiksi, jos ei nappuloita halua kokeilla? :thinking:

Olen ollut tyytyväinen Continental Spike 240:een Helsingin jäillä päivittäisessä työmatka-ajossa (4-8 km suuntaansa) + muussa normiajossa . Käytössä 37mm versio. Seuraavaksi ostan ehkä 42-milliset.

Vaikka menikin konkkaan, niin renkaitaan saa kyllä vielä aika hyvin. Eli jos niihin on ollut tyytyväinen, niin ehkä nyt on aika hamstrata.

Itsellänin on ollut aika monta vuotta edessä ent. Nokian w240, nykyinen Hile tms. Ei rullaa, mutta on kapeahkoksi renkaaksi aika hyvä pito.

Ne on molemmat kilon pääty käyttiskamaa samanlaisella lamellikuviolla, eli ota se kumpi tuntuu sydämessä paremmalta

1 Like

Niin, nastarenkaita ei saa minään “kevyinä” malleina :smiley: Mutta tää on se hinta mikä pitää maksaa, jos haluaa pyöräillä talvella. Lähinnä tuota nastakuvioitusta mietin.

Contissa nastat kahdessa rivissä tekee siitä vähän kulmikkaan ja itseohjaavan tuntuisen, pidossa en oo huomannut ongelmia.

Conti on paljon joustavampi ja pehmosempi ajaa ku Mara Winter. Pidosta en osaa sanoa muuta ku että molemmilla on pärjännyt. Mutta jos on paljon lunta niin sitten kyllä mieluummin ajelen maasturilla ISPeillä.

Tänä talvena meen niin, että jos on pakkasta, ei ole jäätä ja lumet on aurattu, niin GK semislikeillä mennään, niin hyvin on pitäneet just lumella.

Ja sitten kun on muhkurajäätä, paljon lunta tms niin otan alle toisen kulkineen, jossa 3" vihalapsi (ihana rengas, btw) tai kaksi alla ja sitten mennään saatana.

Logiikka siis semmoinen että ne nastat kapeampina aiheuttaa vaan mieliharmia kun ei rullaa eikä oikein pidäkään paskoissa paikoissa, joten ilman nastoja kun vaan voi. Ja kun ei pääse ilman nastoja niin sitten nuke from the orbit -pyörä. Ns. harmituksen minimointi.

1 Like

En tiiä. Oon jo niin tottunu nastoihin että en jaksa miettiä mitään nastattomia vaihtoehtoja. Enkä jaksa luisutella ja kaatuilla ilman. Mä otan sen tahmean etenemisen treeninä, saa vähän vastusta.

Kävin keväällä jo hakemassa jotku tori-kauppa Contit tulevaa talvea varten. Oisko ollu 42mm Nordic Spiket. Ei siis Contact Spiket. Niissä oli enemmän semmonen W240 tai ISP kuvio eikä sellanen lamellimeno. Ajattelin laittaa yhen Pomppikseen eteen ja toisen Cännäriin, niillä liikun enimmäkseen talvella. Ihmettelin lopputalvesta miks Pomppiksessa oli niin surkea pito takana mutta vaihtaessani kesärenkaita alle huomasin että Smart Sam oli kulunut aivan slicksiksi. Ostin tilalle Contin AT Riden mutta petyin vähän koska luulin sen olevan isompinappulaisempi. Tuohan on siis Cross King nelkytmillisenä. Nojoo, ajetaan ennenkuin dumaan. Cännäriin taas ajattelin sitä Contact Spikeä taakse.

Niin ja sit mulla on Sutraan ne 2.6" ISPit kun homma kusee täysin.
Näillä kolmella setillä mennään enssijaisesti.

Mulla on talveksi yleensä neljä erilaista optiota, mitkä kaikki toimii vähän erilaisissa tilanteissa. Viime talvena ajoin niin vähän erinäisistä syistä etten kaikkia ottanu käyttöön mutta:

  1. pyörä missä 26" Conti kitkat, laitan ekana alle ja pidän kunnes sepelit on harjattu
  2. pyörä missä 26" ISP jääkeleille ja lumettomalla järvellä hurjasteluun
  3. pyörä missä 28 Conti AT Ride niille harvoille hyville nopeille auratuille talvikelveille
  4. pyörä, läski, missä 26" 4.6" Dillinger sillon ku haluan jyrätä kaiken yli/läpi/ympäri. toimii kyllä ihan kaikilla keleillä että nää näkee eniten käyttöö ennenku asfaltti alkaa paljastua.
2 Likes

Mun mielestä on turha haihatella rullaavien ja mukavakyytisten renkaiden perään talvella. Ei se mukavaa ja rullaava ole kumminkaan. Mukavat rullailut on kesäjuttuja. Talvipyöräily on kylmää ja ankeaa, kypärä päähän ja taistelemaan-asennetta vaativaa.
Talvella maksimoidaan turvallisuus ja minimoidaan vauhti. Hitaalla renkaalla ei käy niin pahasti kuin nopealla. Mitä kovempi vauhti, sitä kylmempi kyyti.

Tältä pohjalta olen päätynyt Ice Spikereihin. Sillä pysyy lämpimämpänä talven tuiskuissa kuin monella muulla nopeammalla renkaalla. Vierintävastus osaltaan auttaa tässä. Sillä pysyy myös pystyssä.

6 Likes

Tää on soopaa. Sillä miten paljon joku nastarengas hidastaa ei oo mitään merkitystä pannutusriskin kanssa. Ja alamäkeen kumi kuin kumi rullaa yli turvarajojen.

toisaalta, mitä kovempaa liikkuu niin sitä nopeammin keho jäähtyy olettaen että watit pysyy samana

teoriani on myös että korkea kadenssi laittaa veren paremmin liikkeelle. ajatuksen taustalla on joku todistettu ilmiö jolla on nimi jota en muista mutta olen sitä soveltanut tässä.

Tälleen Savossa taas talvella nimenomaan haluaa hyvin rullaavaa rengasta koska 80% ajasta kelvit on enemmän tai vähemmän napakalla lumipinnalla. En halua jyrätä nastoilla koko talvea niiden muutaman liukkaan päivän takia.

3 Likes

korjasin

1 Like