Kiekon kasaus

Kalastaja-Kaarlo - 13:58, 7.11.2017 »
ChainThug - 12:15, 15.4.2009 » Mikäli vanteen reiät on porattu ei-keskilinjaan, reiän suunta määrää aloituskohdan. Muussa tapauksessa tapaan itse aloittaa tokasta reiästä venttiilistä myötäpäivään katsottuna.
Onko tämä definitiivinen ohje, vai onko jollekulle tullut vastaan kehä, jossa olis (tuplaholkit, )reiät keskilinjalla mutta kulmassa? Mulla ois tässä [Velo Orangen Raid](https://store.velo-orange.com/index.php/components/wheelsets-rims-hubs/rims/velo-orange-raid-rim-700c.html) työstössä, mutta en millään saa tolkkua, onko reiät suorassa vai vinossa. Väittäisin, että suorassa. Vinkkejä smyygailuun?
Mukava valmistajaheebo vastasi nopeasti. Suoraan ovat poranneet. Eli ainakaan tämä kehä ei tee poikkeusta tuohon ChainThugin sääntöön.
janoinen - 17:18, 7.11.2017 » ^ offset ja offset drilling 0
?

Clahs plus sonin Archetypessä on ainakin reiät keskilinjalla, mutta vinot poraukset. Samoin muuten taisi olla TB14:ssä.

accro - 18:11, 7.11.2017 » Uus Open Pro: https://i.imgur.com/EHjVwTDh.jpg Linkki ketjuun: [WW](http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=148330)
[i]Though these are tubeless ready my plan is to use Veloflex Master 25mm with vittoria latex tubes.[/i]

Haistan FAILin kaukaa. Aikeena oli noista kasata itselle kiekot jossain vaiheessa lähitulevaisuutta, mutta tubeless-kumeilla kerron sitten kuinka kävi.

Lumikko - 22:47, 7.11.2017 » Clahs plus sonin Archetypessä on ainakin reiät keskilinjalla, mutta vinot poraukset. Samoin muuten taisi olla TB14:ssä.
Niin no joo, nyt ku mietin, keskilinjallahan ne karkkityypin reiät oikeastaan on. Varmaankin ne reiät aina näyttää jo tyhjänäkin joltain, jos ne on vinot. Tai ainakin niistä ne havaitsin ihan silmällä.

Eli sikäli toi ChainThugin ohje on pikkasen epäeksakti.

Väärä triidi…

Miten pinnojen pituus lasketaan EDD:in tyyppisillä laskureilla, kun navan tiedoissa on ilmoitettu vain “Flange distance” ja reikien muodostaman kehän halkaisija? Itse en tuon “Flange distancen” perusteella osaa laskea, että mitkä mitat pitäisi antaa Center to left/right flange -kohtiin.

Kyse siis tästä Shimanon M756 takanavasta(6-pultti, 135 mm akselivälille). Kehä DT Swissin R470, ERD 596 mm.

Eiks Shimano ilmota flange distancen yhteydessä aina offsetin. klik
Siitä oli joskus puhetta että miten se ny menikään mutta en muista missä täällä.

Enivei Lenni sanoo:

Shimano Deore XT FH-M756L, rear
Left flange ø: 61 mm
Right flange ø: 61 mm
Centre to left flange: 32 mm
Centre to right flange: 18.5 mm
Spoke hole ø: 2.6 mm

Jes, kiitos. Noi mä olen kai jostain ehkä kaivanutkin esiin noi mitat, mutta olinpa jo ehtinyt nekin kadottaa, joten hyvä, että postasit. Mutta tosiaan ihan huvin & urheilun ynnä vastaisuuden varalta kiinnostaisi tietää, että miten tuon flange distancen ja offsetin pohjalta noita lasketaan.

Joo no siis mä en edelleenkään tajuu mutta jos kiinnostaa niin tuolta

Joo, en mäkään :smiley:

Siis että miten 57.1 mm Flange distance ja 6.8 mm offset tuottaa (jos tuottaa) C-Lf 32 mm ja C-Rf 18.5 mm. Kokeilen tönärillä ja yritän ymmärtää.

Napaa näkemättä spekuloiden ymmärtäisin jos 57,1 mm on laippojen etäisyyden ulkomitta ja tosta offsetista laskien saatava 32 mm + 18,5 mm = 50,5 mm olisi laippojen sisäpuolelta mitattu etäisyys. Silloin tommonen 7 mm luokkaa oleva offset tuottaa mainitut 25 - 7 = 18 ja 25 + 7 = 32 mm ungefär. Tyypillinen laippojen paksuus on just tommonen 2 x 3 mm joka selittäisi erotuksen luvuissa. Itse käytän aina ulko-ja sisämittojen perusteella laskettua keskiarvoa laskuissa, mutta kaikki tavat on hyviä.

Pikajeesatkaas:
kun Veijo ProWheelBuilder suosittelee pinnojen pituudeksi 291.1 vasemmalla ja 289.3 oikealla ja koska Veijo DT myy vain 288, 290 ja 290 -millisiä pinnoja Rosella, niin ostanko 290 ja 288 mittaiset pinnat vai 290 molemmille puolille?

Ja onko oikeasti väliä?

290 molemmille puolille tai 290 ja 292 olis omat valintani. Eli 290 all the way. Ei sillä että olis juurikaan väliä.

Kiitti.

Onkos kolme ristiin 32 ok vaikka laippa niinkin iso kuin 74mm (DH-3N80) ja vanne 595mm (Archetype)?

Ehdottomasti. Neljä ristiin tai vaihtoehtoisesti 24 pinnaa tulisi vielä noilla mitoilla täydellisen tangentiaalinen.

Cycloslalomeur - 12:20, 2.10.2018 » Onkos kolme ristiin 32 ok vaikka laippa niinkin iso kuin 74mm (DH-3N80) ja vanne 595mm (Archetype)?
[Shimanon mukaan ton navan p.c.d on kyllä sitten vain 70mm](https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-t780/DH-3N80.html), mutta 3x toki edelleen suositeltava.

Kiitos. Joo se 74mm olikin tuo DH-3D30 joka pitäisi kasata kaverille.

Tämän takia kyselin: Shimano dynamo hubs - anyone used both the 3N72 vs 3N80 - Cycling UK Forum

“he hubs are also large, and if you cross too much the spokes meet the rim at an angle and can fail at the nipple end in due course.
36h 3x is mostly OK, 32h may be better built 2x.”

Tiedä sitten minkä kokoinen kehä oli mielessä…