Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

Mä voisin tilailla kans. tarttis muutamia settejä.

Mahtavaa, yks puuttuu vielä.

Chaaaaainthuuuuug…?

Enemmänkin kuin kolme toki mahtuu osallistumaan.

Mulla saattaa olla tarvetta, iltapäivällä tiedän enemmän.

definitely maybe… kartoitan tarpeen ja ilmoittelen sit.

Jees, nyt kaikki viikonloppuna laskemaan ja mittailemaan kiivaasti niin ens viikolla voidaan laittaa tilausta mahdollisesti menemään.

En saanut uutta proggista työn alle. Joten tilatkaa keskenänne, nii!

Hei te jotka olette kasanneet takakiekkoja yksipuolisella navalla, miten olette tsekanneet että ns. dishing (mikä lie sivuttais-keskittäminen) on kohdallaan? Silmämääräisestihän sen voi toki tehdä mutta miten ton vois tarkistaa ilman siihen tarkoitettua työkalua? Vai onko tolla itse asiassa mitään väliä edes?

Niin ja miten mä saisin vielä tilattua tän sedän rihtaamaan mun kiekot?
http://www.japantimes.co.jp/images/photos2008/fv20081123lba.jpg

Korjatkaa jos mä olen väärässä, mut eiks ratanavoissa ole idiksenä se, että napa tulee keskelle haarukkaa ja rataslinja on tällöin suora jos kammet natsaa. Riippumatta siitä, onko napa yksi- tai kaksipuolinen. Siitä seuraa se, että kiekko rihdataan navan keskilinjalle. Eli mitään dishingiä ei tarvitse tehdä. Tämähän on ongelma silloin kun tulee vaihdepakka perään, ja pinnat on toisella navan laipalla lähempänä keskilinjaa.

miten olette tsekanneet että ns. dishing (mikä lie sivuttais-keskittäminen) on kohdallaan?
Kun en omista rihtauspukkia niin rihtaan aina kiekon paikallaan (kyseisessä pyörässä ja haarukassa) jossa sen kulloinkin oikean "dishin" tekeminen onnistuu helposti (tosin näppituntumalta ja silmämääräisesti) ja nopeasti ilman arvailuja.

Mä oon rihtaillessa aina laittanu akselin droppien perälle molemmin päin ja katsonu, et tulee samaan asentoon (silmämääräisesti) chainstaystä mitattuna. Yleensä dropeissa tai jossain on sen verran heittoa, et jos sen vaan paikallaan rihtaa ja sit kääntää kiekon toisin päin niin ei olekaan keskellä.

Ja Konkeli, kyl niissä ykspuolisissa ratanavoissakin on joskus/yleensä sillä rattaan puolella laippa vähän sisemmällä.

rihtaan aina kiekon paikallaan (kyseisessä pyörässä ja haarukassa) jossa sen kulloinkin oikean "dishin" tekeminen onnistuu helposti (tosin näppituntumalta ja silmämääräisesti) ja nopeasti ilman arvailuja.
Noin juuri tein itsekin mutta tekisi mieli tarkastaa toi jollain pelillä koska olen perfektionisti. no en kyllä ole.

konkeli, yksipuolisen navan kanssa kehä ei asetu samalla tavalla symmetrisesti ihan keskelle kuin kaksipuolisella navalla vaan sitä täytyy säätää vähän että sen saa kohdalleen. ketjulinjaan toi ei vaikuta (koska napaa itseään ei liikutella sivusuunnassa) vaan siihen että kehä on tasan keskellä droppeja.

tai näin mä ainakin asian olen ymmärtänyt.

EDIT. Samuli, kokeilen tota kääntämistemppua, se kuulostaa järkevältä.

^kiitos, seison korjattuna.

Pitäis muuten varmaan hommata rihtauspukki, ei jaksa enää haarukassa virittää.

Varsinkaan jos esim. kaverille tekee kiekkoja ja omat pyörät on kuraisina ajokunnossa.

Yleensä dropeissa tai jossain on sen verran heittoa, et jos sen vaan paikallaan rihtaa ja sit kääntää kiekon toisin päin niin ei olekaan keskellä.
Ah, totta! Itse en vain omista kaksipuolisia napoja niin eipä tuota ole tullut opittua kantapään kautta.

Äh helevetti, kotipaikkakunnalla yks vanhan polven fillarihuolto lopetti toimintansa tovi sitten, oliskohan sillä vielä jäljellä…

http://www.parktool.com/images/products/productimages/spr_TS_2wheel_2005830_96977.jpg

Punaiset nippelit FTW!

Mutta kun en omista tollasta ständiä…

Mua naurattaa välillä kovastikin sana “nippeli”. Värillisiä nippeleitä - khihihiihi - saa hyvin varustetuista pyöräliikkeistä. Foxcomp ja Kumiluoti nyt ainakin.

Ainoa vaan, että harvemmin suoraa tolla Parkin penkillä saa kiekkoa täysin keskellä. Tuollakin joutuu kyllä heittämään kiekon ympäri tossa, ja katsomaan hieman ettei nyt täysin toiseen laitaan mene. Ja senkin jälkeen vielä on tarvetta dishing työkalulle.

Sit on säädöt pielessä. Toi TS-2 on työläs säätää, ja tuumakokoista kuusiokoloavaintakin tarvitaan, mutta kyllä sen saa niin, että keskitys on täsmälleen kohdalleen. TS-3 on ihan eri maailmasta, mutta niitä ei taida enää mistään saada.