Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

Napsahti Swissin M1700-takakiekosta suoravetopinna katki. Valmistajan arkistoista aivan mahdotonta kuolevaisen löytää mittaa. Ei kellää mittää vinkkei ois mistä voisi Swissin mittoja löytää helposti selattavassa muodossa?

Eikö tällä löydy?

https://www.dtswiss.com/en/support/product-support#

Ja tuosta product filter

1 Like

Ostin kiekot, jotka myyjä oli itse kasannu. Etukiekkoa jouduin vähäsen rihtaamaan, että sain sen keskelle haarukkaa. En arvannut, että takakiekon suhteen mulla on tällainen käsissä

Eli täs on vissiin käyny silleen, että tekijä on kasannu sen vain laippojen keskelle eikä huomioinut ollenkaan vapaarattaan pituutta vs. jarrulevyn puolen pituutta.

Onko ainoa keino lähtee rihtaamaan kehää sivuun ja toivoa, että pinnojen kierteet riittää?
Ja jos ei riitä niin sit uusia pinnoja kehiin?

Haluan siis kartoitttaa tilanteen ja mahdollisuudet ennen kuin laitan palautetta myyjälle.

Jep. En lähtis tekemään itse, jos olisin maksanut kiekoista rahaa. Joko palautus myyjälle ja hän tekee keskityksen tai sit viet liikkeeseen ja myyjä maksaa.

Ei tuo nyt kauhean pahalta näytä että todnäk nykyiset pinnat riittävät hyvin, mutta joo, myyjän hommahan tuo on korjata (tai sitten hinnanalennusta).

Joo, noin mä vähä pähkäilin, että joko myyjä ite rihtaa sen tai sit roudaan ammatti-ihmiselle ja myyjä maksaa. Mielenkiinnolla odotan miten hän reagoi. Kiitos.

Jos kiekkojen tekijä on noin pihalla asiasta niin kannattaa tosiana vähän muutenkin tarkastella rihtausta.

Jos tohon napsauttaa tubeless-renkaan päälle niin se kehä siirtyy kyllä pikkusen vetopuoleen päin (koska sama määrä jännitystä menetetään molemmin puolin mutta se on vasemmalta suhteessa enemmän), mutta en usko että ihan noin paljon siirtyy…

Tän takia kannattaa olla erikseen keskitysmittari, (edullisella) pukilla on vaikee pelkästään keskittää jos sitä ei erikseen joka kerta kalibroi (tai näin ainakin oman kokemuksen mukaan).

Kerroin myyjälle tilanteen ja annoin 3 vaihtoehtoo, joista hän valitsi mieleisimmän, joka oli kaupan purku. Varmaan fiksuinta näin niin ei tarvii alkaa säätää.

4 Likes

Missä tilanteessa käyttäisitte pinnan kannan alla prikkaa, ja mistä niitä kannattaisi hankkia?

Jostain luin, että jos käyttää moderneja j-bend pinnoja esimerkiksi vanhemman teräsnavan kanssa, navan laipat on ohuemmat kuin mille pinnan taivutus on suunniteltu, ja kaipaisi näinollen prikkaa väliin.

Suomalaisissa verkkokaupoissa ei oo juuri tullutkaan noita pinnan prikkoja vastaan, mutta järkeilin että esim. Radioduon ym myymät M2.5 messinkialuslevyt vois toimia?

Ymmärsinkö oikein että puhut mitasta A alla olevassa kuvassa? En oo koskaan ajatellu, aika monta vanhaa napaa oon kasannu uusilla pinnoilla ongelmitta.

1 Like

Niin ne tietävämmät tosiaan väittävät että tiukka sovitus tuolla olis edullinen pinnan kestämisen suhteen. Paljos 2,5mm sisäaukon messinkiprikat maksaa ja kuis paksuja ne on?

Kyllä.

Ohuitahan nämä on pääsääntöisesti

Tässä esim 100 kpl rosterisia 0,8mm vahvuudessa, ettei vaan olis liian leveitä tosin

https://www.radioduo.fi/aluslevy-pyorea-m2-5-d8mm-h0-8mm-ruostumaton-teras-a2-100-kpl/p/K2.7D9021-A2/#description

Niin ja messinkisenä 0,5mm vahvuudella joka ei kyllä paljoa tunnu missään, toisaalta mikä estää laittamasta vaikka useamman https://www.radioduo.fi/aluslevy-pyorea-m2-5-d6mm-h0-5mm-messinki-din-125a-bn-560-100-kpl/p/B2.5BN560/#description

Olis pomminvarmaa NOS-vaihdenapaa tarjolla niin kiinnostaisi kasata, kuitenkin mielellään esim. 1,8 rosteripinnoilla jos mahdollista

Edit nro n: tietty mahdollinen ongelma poistuisi käyttämällä myös vanhoja pinnoja, mutta sitten saattaisi joutua tyytymään paksumpaan ja galvanisoituun

Mitään mittausdataa prikkojen tarpeellisuudesta ei varmaan ole saatavilla. Niissä vähissä teräsnapahommissa joita olen tehnyt, olen käyttänyt näitä.
Mutta nuo minulta loppu ja minimitilausmäärä on 500kpl. Kysyn, jos mun ehtis torstai-illan tilaukseen mukaan, mutta tuon puljun toimitusvauhti on ns. nopsa, joten jos tilaamani pinnapaketti on lähtenyt, menee seuraavaan tilaukseen joka todennäköisesti joskus sitten keväällä/talvella.

1 Like

Oon joskus laittanu ihan M3-prikkoja pinnaan ennen sen pujottamista laippaan. Pää on kartiokas, joten ihan J-mutkan paksuuteen sopiva prikka ei ole hyvä, paitsi jos laittaa prikan mutkan puolelle. Mutta en tiedä onko prikasta sillä puolella hyötyä.

Pinnan kireys ei saa oikaistua mutkaa siihen pisteeseen, missä laippa estäisi enemmän suoristumisen. Ilman prikkaa mutka jää ikään kuin jouseksi, joka saattaa kuitenkin käytännössä vähitellen oieta ja aiheuttaa rihtaustarvetta, tai nitkuu ittensä rikki. On parempi, kun laippa tukee mutkaa mahdollisimman pitkältä matkalta.

1 Like

Pinnan mutkahan jättää yleensä näkyvät jäljet napaan, eli mutka tosiaan tukeutuu napaan aika pitkältäkin matkalta. Teräsnavalla prikasta olisi kai enemmän hyötyä mutkan puolella lähinnä jos prikan materiaali on terästä pehmeämpää (eos, ei käytännön kokemuksia teräsnavoista).

Pyhä kirjoitus (The Bicycle Wheel) ei näköjään puhu prikoista mitään, Jobst käskee vain oikaisemaan pinnat kasauksen jälkeen niin että pinna koskee laipan reunaan ja lähtee siitä suorana eteenpäin.

Osastoa ”sun muut hässäkät” eli teollisuus(automaatio)pr0n0a, craboniittivanteen leipominen jäi vähän viitteelliseksi, mutta kyllähän tuossa muuten työvaiheet aika hyvin käyvät selviksi:

2 Likes

Edellisen kerran kun kasailin kiekkoa mulla oli apuna joku sellainen tummasävyinen nettisivu, josta pystyi valitsemaan pinnojen määrän ja puolauskuvion ja se teki siitä yksinkertaistetun mallin jossa eri pinnaryhmät oli eri väreillä ja niitä oli mahdollista katsoa erikseen. Osoitettahan ei tietenkään ole enää tallessa missään, enkä googlaamalla löytänyt mitään vastaavaa.

Viimeisin kasaus menikin sitten vähän hakoteille, joten löytäisin mielelläni taas jonkun kunnollisen kattavan ohjeen. Tällä kertaa olis tarkoitus tehdä 4 ristiin 36, mistä tuntuu löytyvän vaan suttuisia youtube-videoita.

Mä oon aina kasannu tän Sheldonin ohjeen avulla, ja yleensä on onnistunu ekalla. Kuva on 3x mutta oli siinä ohjeet miten 4x menee.

2 Likes

If you’re building a wheel with a different cross pattern, similarly add or subtract the appropriate number

En kyllä valitettavasti edellenkään hahmota mitä tää tarkottaisi.

Nyt joka 4. pinna tulee nippelin koko pituuden verran läpi vanteesta, kun kaikki nippelit on kierretty yhtä pitkälle. Pitää purkaa noi ja yrittää uudelleen, näyttää siltä että oon skipannut yhden reiän liian vähän jossain kohtaa