Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

H+Sonit ovat olleet kärsivällisyyttä vaativia.

Joo ihme kyllä Mavicit ollu aina ihan suoria :slight_smile: Onnistuu se joskus ranskalaisiltakin.

velocityn 420g 30mm ulkohalkasijan blunt sl ss oli aika elävät, mitä nyt ehkä voi olettaa tosta paino/leveys -suhteesta

Lumikko - 14:23, 25.10.2017 » Ja tällanen mittari: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1SBbqRFXXXXXpaXXXq6xXFXXXB/bike-tool-Spoke-tension-meter-Measures-the-spoke-tension-on-most-types-of-spoke-For-building.jpg
Lumikko - 10:15, 25.10.2017 » yhtä kiekkoa kiristäessä ja 110 kgf jännitystä (mittarilukema 29) tavoitellessa alkoi pinnat soida taajuudella, jonka vain koirat ja teini-ikäiset kykenee kuulemaan, ja vanne alkoi yhtäkkiä tehdä isoa aaltoliikettä.
Vein mittarin punttisalille ja ripustin 1,8-millisen pinnan varaan levypainoja. Alla lukee ekana levypainojen massa, sitten mittaamani lukema ja suluissa taulukkoon merkittyä kgf-arvo kyseiselle mittarilukemalle.

50 kg - 22,5 (22 - 48 kgf / 23 - 53 kgf)
60 kg - 24 (59 kgf)
70 kg - 25 (65 kgf)
80 kg - 26 (75 kgf)
90 kg - 27 (85 kgf)
100 kg - 28 (96 kgf)

Mittari on ihan kunnossa. Ei näin pienellä heitolla ole mitään merkitystä, lukeman voi kattoa viisarin paksuuden verran ylöspäin ja täts it.

Toi onki hyvä idea. Pitänee kalibroida Park toolin vastaava vehje joskus samalla metodilla. Se on ollu jo melko monta vuotta käytössä eikä oo tarkistettu.

Lumikko - 13:18, 15.2.2018 »
Lumikko - 14:23, 25.10.2017 » Ja tällanen mittari: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1SBbqRFXXXXXpaXXXq6xXFXXXB/bike-tool-Spoke-tension-meter-Measures-the-spoke-tension-on-most-types-of-spoke-For-building.jpg
Lumikko - 10:15, 25.10.2017 » yhtä kiekkoa kiristäessä ja 110 kgf jännitystä (mittarilukema 29) tavoitellessa alkoi pinnat soida taajuudella, jonka vain koirat ja teini-ikäiset kykenee kuulemaan, ja vanne alkoi yhtäkkiä tehdä isoa aaltoliikettä.
Vein mittarin punttisalille ja ripustin 1,8-millisen pinnan varaan levypainoja. Alla lukee ekana levypainojen massa, sitten mittaamani lukema ja suluissa taulukkoon merkittyä kgf-arvo kyseiselle mittarilukemalle. 50 kg - 22,5 (22 - 48 kgf / 23 - 53 kgf) 60 kg - 24 (59 kgf) 70 kg - 25 (65 kgf) 80 kg - 26 (75 kgf) 90 kg - 27 (85 kgf) 100 kg - 28 (96 kgf) Mittari on ihan kunnossa. Ei näin pienellä heitolla ole mitään merkitystä, lukeman voi kattoa viisarin paksuuden verran ylöspäin ja täts it.
Mites toi ripustus onnistu käytännössä?

Tuossaha se seisoo heti kuvan alla.

e. jahas elikkä tuo tuossa on siis vastaus sittemmin pois editoituun kysymykseen

No niinpä niin. Kirjoitan, en lue.

Ripustus tapahtui käytännössä näin:

https://farm5.staticflickr.com/4769/38472053890_615db9a62b_c.jpg

Ensin alas lenkki reikänauhaa, jarruvaijerin barrel adjusteri reikänauhan läpi ja mutterilla läjään. Laitoin prikan alle tasaamaan painetta.

Sitte pinna barrel adjusterin läpi. Yläpäässä lenkki reikänauhaa ja nippeli. Tämän jälkeen ripustelin levypainoja irtohihnoilla kyytiin. Pinnasta tuli spontaanisti suoravetopinna muistaakseni 70 tai 80 kilon kohdalla.

Jos joku tän apinoi, niin 1) laita turvakengät jalkaan ja 2) pidä silti jalat painojen alta poissa. Vähän matalammallekin noi kans voisi laittaa roikkumaan ja nippelin kannan voisi myös suojata prikalla.

Terveisiä täältä Tampereen Oluthuoneelta; hyvin oli Lumikko tehnyt.

vanttera - 22:15, 15.2.2018 » Terveisiä täältä Tampereen Oluthuoneelta; hyvin oli Lumikko tehnyt.
Ei sviddu, mäkin olin Tampereella eilen.. tosin n. 10 km Kangasalaan päin.

Kiinnostaa tietää myös että mittasiko Lumikko oman haban tiukkuutta mittarilla… itse olisin.

Onko nyt oikeessa osiossa? Mut kuitenkin.
Jos olet ajatellut hommata Hozan C-700 pinnan kierteen tekotyökalun Hozan C-700 Planet x tarjuksessa 155€
Itse tilasin tuolta, nyt näyttävät saanneen sitä varastoon ja toimitukseenkin.

^pikavilkasulla ebayssä halvimmillaan 90e, siihen pari kybää alveja päälle ja ollaan vielä reilusti alle planetx-hinnan.

Itse tilasin tuolta 12.12-17, kun oli 108€ eikä tarvinnut miettiä tulleja tai alveja.
Tänään jo tuli ilmoitus että lähti tulemaan tänne päin. Toimitus päivä muuttui pariinkin kertaan. Ja siinä välissä hinta pomppinut 120-270€ välillä.

wex4 - 12:23, 16.2.2018 » Onko nyt oikeessa osiossa? Mut kuitenkin. Jos olet ajatellut hommata Hozan C-700 pinnan kierteen tekotyökalun [Hozan C-700](http://www.planetx.co.uk/i/q/TOHOZC700/hozan-c-700-spoke-thread-chaser) Planet x tarjuksessa 155€ Itse tilasin tuolta, nyt näyttävät saanneen sitä varastoon ja toimitukseenkin.
Vinkki Hozanin käyttöön kun lyhentelee pinnoja: Mulla meinas aina tulla liian pitkästi kierteitä pinnojen päihin ja kierteytetyn osan pituutta on hankala kesken työn mittailla. Mutta kierteet kun nousee aina saman verran, saat oikean pituiset kierteet kun lasket 23 veivin kierrosta per pinna.

Aiheeseen vähän liittyen: Mua on aina askarruttanu että tekeekö virallinen pinnatehdas kierteet pinnoihin jollain oleellisesti erilaisella mekaanisella menettelyllä kuin tuommoinen Hozan?

Kiitos normaali tuota olen miettinyt, miten käytännössä saa sopivan mittaiset kierteet.

Konsta -Olen antanut itseni ymmärtää, tehdaspinnoissa olisi valssatut kierteet, kuten Hazankin tekee, ei leikkaamalla/poistamalla materiaalia, minkä kierrepakka tekisi.

normaali - 13:26, 16.2.2018 »
wex4 - 12:23, 16.2.2018 » Onko nyt oikeessa osiossa? Mut kuitenkin. Jos olet ajatellut hommata Hozan C-700 pinnan kierteen tekotyökalun [Hozan C-700](http://www.planetx.co.uk/i/q/TOHOZC700/hozan-c-700-spoke-thread-chaser) Planet x tarjuksessa 155€ Itse tilasin tuolta, nyt näyttävät saanneen sitä varastoon ja toimitukseenkin.
Vinkki Hozanin käyttöön kun lyhentelee pinnoja: Mulla meinas aina tulla liian pitkästi kierteitä pinnojen päihin ja kierteytetyn osan pituutta on hankala kesken työn mittailla. Mutta kierteet kun nousee aina saman verran, saat oikean pituiset kierteet kun lasket 23 veivin kierrosta per pinna.
Mä oon tehny sillain tymästi, että katkasen eka pinnan oikeaan mittaan ja sit oon merkannu siihen veivin akseliin teipillä merkin n. 12 milliä alusta.
wex4 - 13:43, 16.2.2018 » Olen antanut itseni ymmärtää, tehdaspinnoissa olisi valssatut kierteet, kuten Hazankin tekee, ei leikkaamalla/poistamalla materiaalia, minkä kierrepakka tekisi.
lujempi tulee

Oli pieni aivojumppa taas kun kasasin 26-tuumaisia kiekkoja. Valmistajan ilmoittamalle ERD:lle en pannut paljon painoa ja aloin mitata kehiä tavalliseen tapaan vastakkaisiin reikiin pujotetuilla pinnoilla. No eipä ollut varastossa riittävän lyhyitä pinnoja vaan lyhimmätkin 277 pitkät meni reilusti limittäin. Mittasin sitten ylityksen pinnojen sisämutkasta tönärillä kuten muutenkin, mutta aloin pähkiä, pitääkö ylitykseen ynnätä pinnan paksuuden verran eli 2 mm ennen kuin laskee lopullisen ERD:n. Tai ehkä 4 mm? Vai vähentää?

Asia selvisi deduktiolla, mutta ihan intuitiivinen se ei ollut. Tämmöisessä tapauksessa ristiin menevien pinnojen ylitykseen ei lisätä eikä vähennetä mitään, vaan erotus on suoraan tönäristä tuleva lukema, kuten silloinkin, kun pinnat jäävät vajaiksi. Nyt on kiekot jo kasassa ja laskelman mukaan tilatut pinnat osoittautui prikulleen oikean mittaisiksi. Valmistajan ilmoittama ERD heitti 6 mm. Ryde Zacit kyseessä.