Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

^käytän myös tuota saman sivun laskuria ja hyvää on tullut. Pyöristän annetut mitat alaspäin sekä mittaan aina erd:n+navat varmuudeksi.
Edit:se edd siis, siellä ehdittiin jo väliin

Tolla luotettavaksi kehutulla sivulla on useammankin Mavicin kehän kohdalla sama havainto mitä oon ite usein mittaillut ennenkin: valmistajan ilmoitus +3 mm on ERD.

Tästä eteenpäin ei oikein voi muutaku suositella mittaamaan itse.

Mavicin aspan mukaan UST Disc Open Pro:n erd on 595mm.
Mitäs nyt tehdään?

Aemilius - 7:43, 13.2.2018 » Mavicin aspan mukaan UST Disc Open Pro:n erd on 595mm. Mitäs nyt tehdään?
Onko ne Mavicit tämän arvoisia?
Lumikko - 0:29, 13.2.2018 » Millä metodilla ja laskukaavalla Harrihyt mittasi kehän?
Mittasin samalla tyylillä kuin sinä kuvailit edellisellä sivulla: pinnat kierrettynä nippelin uran tasalle vastakkaisilta puolilta ja pinnojen väliin jäävän mitan mittaus tönärillä. Näistä sitten yhteenlasku 281+281+35=597.

Mulla kehät on 32 reikäiset UST Disc ja laskin pinnat DT Swissin laskurilla.

Eihän sitä voi luottaa kuin itse mitattuun lukuun, aivan sama mitä speksit tai asiakaspalvelu sanoo

H Son Archetype pitäisi myös olla 595 ERD mutta totuus oli 592mm oman kehäparin kohdalla

Edit: ja mittaustapa sama kun jo edellä mainittu, kahdella vastakkaisella puolalla

Onhan noissa mittauskohdissa useita mahdollisuuksia toleranssien kertymille.

Jos mä oon vaikka jättäny pinnat puoli milliä uran alapuolelle, ja tönärillä mitannu pinnan hartiaa just sen verran eri kohdasta kuin pinnan kokopituutta mitatessa että eroa tulee toiset puoli milliä per puoli, sellainen aiheuttaisi jo 2 mm eron mittaustuloksessa.

Melkein väittäisin että jos laskuriin laittaa 592 mm ja pyöristää pinnavalintansa ylöspäin, tai 597 mm ja pyöristää alaspäin, niin lopputuloksena on aivan yhtä hyvä kiekko.

EDIT: Pyöräytin nää muuten Freespoken kautta kuvitteellisella navalla (laipat 30 mm keskilinjalta ja 60 mm pcd, 32 pinnaa 3 ristiin) ja pinnoiksi tulisi kummassakin tapauksessa 288 mm.

Mut siis mikäs tässä nyt oli ongelma kun eikös noi vannejarrullinen ja levariversio oo eri erdillä.

The Cycle Clinic - 11:14, 13.2.2018 » [b]Mavic (new) Open Pro UST clincher rims for rim brake:[/b] ERD 593mm measured (not the 589mm Mavic state as there measurement is not the true ERD it is a different measurement altogether)

Mavic Open Pro UST Disc rim 700c:
ERD 600mm measured (not the 595mm stated elsewhere)

käsittääkseni sekä lumikko (592), herra x (597) ja Harrihyt (597) on kaikki mittailleet levari ust versiota

ja mavic siis ilmottaa ite 595, hmm voisko se olla et ne kerrankin on osuneet

Lumikko - 0:29, 13.2.2018 » Mulla on 32-reikäinen disc takakiekoksi koossa, [b]28 mm jarrulla sorvattava tulossa eteen ja siitä mittasin[/b].

öö mitä siis onks täst nyt mittoja väliltä 592 ja 600

Konsta - 11:27, 13.2.2018 »
Lumikko - 0:29, 13.2.2018 » Mulla on 32-reikäinen disc takakiekoksi koossa, [b]28 mm jarrulla sorvattava tulossa eteen ja siitä mittasin[/b].
:D heck
negaatio - 11:26, 13.2.2018 » ja mavic siis ilmottaa ite 595, hmm voisko se olla et ne kerrankin on osuneet
Mavic on etsannu molempiin versioihin 589 mm itse tuotteeseen ja sivuilla lukee samaa. Aspa sitte on jostain napannu tuon 595 mm mitan ja se on siis discille. Aika lähellä parin muun tekijän mittaamaa 597 milliä.

En sano tuohon vastaan ku en ole disc-versiota mitannut. Saan kyllä senkin tehtyä tänään illalla. 595-597 mm kuulostaa ihan uskottavalta vielä, en tajua mistä Cycleclinic on ton 600 mm lukemansa napannu.

593 mm vannejarruversiolle kuulostaa kyllä uskottavalta, itellä tosiaan 592 mm mittaustulos. Tämmönen ero voi tulla ihan siitä, että pinnan pituus, kierto nippeliin ja sopivuus tönärin leukoihin heittää yhteensä puoli milliä per puoli.

Noniin, nyt on mitattu Open Pro UST Disc myöskin. Koska kiekko on valmis mutta teippaamatta, käytin vähän omintakeista tapaa: ensin pyöräytin mittanauhan kehän ympäri. Nauha istui tasaisesti reunahyllyillä. 1958 mm jaettuna piin likiarvolla teki 623 mm. Reunahyllystä nippelin kantaan oli 11,6 mm ja kannasta uran pohjalle 1,4 mm, yhteensä 13 mm. 623 - 26 teki 597.

Disc-version ERD on myös mun mittaamanani 597 mm, sama tulos minkä Harrihyt ja negaation syväkurkku ilmoittivat.

Teen vielä kontrollina samantyylisen mittauksen vannejarruversiolle, kunhan kiekko on koossa.

Jössesettäovvaikeeta ku/jos rupee säätää…
Ite oon ajellu formuloilla vai novatekeillä vai millä lie. Ja openprooot ja 293 vai mikä se o… ei tarvii pal mittailla erdejä eikä liiarjova eikä myöskään likiarjoja ei saatana liki-ar-vo-ja.
Hyvin on kulkenu :smiley:

Lumikko - 20:20, 13.2.2018 » Noniin, nyt on mitattu Open Pro UST Disc myöskin. Koska kiekko on valmis mutta teippaamatta, käytin vähän omintakeista tapaa: ensin pyöräytin mittanauhan kehän ympäri. Nauha istui tasaisesti reunahyllyillä. 1958 mm jaettuna piin likiarvolla teki 623 mm. Reunahyllystä nippelin kantaan oli 11,6 mm ja kannasta uran pohjalle 1,4 mm, yhteensä 13 mm. 623 - 26 teki 597. Disc-version ERD on myös mun mittaamanani [b]597 mm[/b], sama tulos minkä Harrihyt ja negaation syväkurkku ilmoittivat. Teen vielä kontrollina samantyylisen mittauksen vannejarruversiolle, kunhan kiekko on koossa.
Oliko ihan Mavic kuitenkin kasata eli vanne ja pinnat ilmaan, alastullessaan viimeistelyä vaille valmis.

Ja ah miten blissiä värkätä Mavic EN827 kiekot kasaan ja rihdata kun vanne on lähtökohtaisesti suora.

Kiekon kokoamisesta Mavicin vanteiden kanssa mulla ei huonoja kokemuksia ole. Kehä on pyöreä, napa joka suuntaan sen keskellä ja pinnat tasakireydellä.

ERD pitää mitata itse, mutta se koskee oikeastaan kaikkia kehiä.

Lumikko - 9:34, 14.2.2018 » Mavicin vanteiden kanssa mulla ei huonoja kokemuksia.
Kiitos Ranska tästä ja punkusta ja juustosta ja silleen.

Onko jonkun muun valmistajan pakasta vedettyjen kehien kanssa sitten ollut vaikeuksia? Halvempien kehien kanssa saattaa tietty olla liitoksessa pykälää, mutta noin muuten.

Päällimmäisenä tulee Velocity mieleen.

En oo hirveesti muita kuin Mavicceja kasaillutkaan mutta ne kaks halvempaa kehäparia, eli Sella Berolinumin 584 vannejarrumalli ja CNCn LP373, eivät olleet suoria. Mutta Velocity Deep Vtten kanssa on kyllä tullut tapeltua ei hele.