Keulatopikki

Kiina se on Kiinan tasavaltakin

Pitää paikkansa, mutta vain sitä kansantasavaltaa kutsutaan yleisesti Kiinaksi.

Kiinan tasavaltaa vois alkuun kutsua suvereeniksi valtioksi ja solmia sinne diplomaattisuhteet.

2 Likes

hmm, näemmä Tange tekee Steve Pottsin suunnittelemaa haarukkaa, joka täyttäis kaikki mun unelmat, eli suora ruoto, väh. 415mm AC-mittaa, rake 45-50 ja REILUSTI rengastilaa. plussana sais vielä niche flat mount IS adapterilla 180mm levyn eteen. onkohan 500 euroa sen arvoinen investointi omaan pahoinvointiin :smiley:

1 Like

Mikset laita sellasta 2018-2021 Kona Sutrassa esiintyvää keulaa? Täyttää kaikki nuo speksit, tosta jarruhommasta en tosin tiiä. Tai sit 2017 Sutran pikalinkkuversio.

Kai se on vaan sen kauhea unicrown estetiikka joka on jostain syystä vähemmän kauhea tossa Steve Potts haarukassa

Keula seuraavilla spekseillä hakusessa:
26" | levyjarrut | 1 1/8" putki | qr-napa | +2,1" rengastila | A-C +420?

Esim. Surly Long Haul Truckerin keula näyttää muuten passelilta, mutta siihen mahtuu speksien mukaan vaan 2,0" rengas. Mistäköhän löytyisi sopiva?

E: lisätty A-C -mitta.
E2: Muokattu A-C mittaa :smiley:

Haluttu A—C mitta on oleellinen tieto myös.

Jess, hyvä pointti. Runko on siis mallia mtb, jossa on internetin mukaan tarkoitus käyttää 100 mm joustokeulaa. Nopealla vilkaisulla tuollaiset joustokeulat ovat A-C mitoiltaan 450-480 mm, nyt käytössä oleva kiinakuitukeila on 420 mm, joka toimii mutta en pistäisi pahitteeksi jos keulakulma hiukan loivenisi. Eli tuo Surlyhän on ihan liian lyhyt meitsin tarpeisiin.

Ogren keula vois toimia:

Joo, hyvä kompromissi, tuo on ehkä vähän turhankin tilava kun mahtuu 3" renkaat. Tuossa tosin saatavuus nolla EU-kaupoissa, ainakin isoimmissa kaupoissa. Täytyy tonkia vielä.

1 Like

käyttäjät konsta ja amt toisaalla toivat tietoisuuteeni tälläset exotic haarukat ja oon nyt vähän hämilläni seuraavanlaisesta:

jydissä haarukan pituus 420mm ja offset 43mm. mitä kuvista kattelin niin pituus on akselin keskeltä haarukan yläpintaan.

noissa exoticeissa tota vastaavaa kokoa olis heidän mielestään 26" haarukka jossa olis pituus 425mm ja offset olis 42mm. mahtuuks sinnekkin sitten 700c kiekko 57mm kumilla ja osuuko jarrut oikeaan kohtaan?

kun heillä on sitten 29er 700c haarukka, mutta sen pituus on 465mm ja se vaikuttaa jo aika paljon pidemmältä toi 45mm verrattuna tohon aikaisemmin mainitun 5mm pituuseroon, kun siis vertaa jydin 420mm.

v-jarru kato pitäs saada siihen haarukkaan kiinni.

opettelen tässä vaan speksaamaan niin kiitos avusta jo etukäteen (:

Jos haet haarukkaa jossa a-c 420mm tai yli niin haarukanjalat ovat 26" kiekon kohdalla sen verran leveällä että niihin menee melkein väistämättä 3" rengas. Onhan OLD silti 100mm. Muhvikruunulliset tietty eri asia mutta on niissäkin yleensä aika leveä kruunu jos on tehty 26" joka perinteisesti maastopyörien kiekkokoko.

Salsan Cromoto 26" vois olla vaihtoehto 445mm a-c:llä.

Tossa sun aiemmin linkkaamassa Surly LHT keulassahan on sit a-c 376mm

Mahtuu. Ei osu.

Miks oot vaihtamassa keulaa?

e. Voithan sä ostaa eksoottisen levarikeulan ja laittaa jarrun ja kiekon kans uusiks. Josson mekaaninen jarru niin ei tarvii välttis kahvaa vaihtaa.

emt mut epäilen vahvasti että ei osu.

osta levyjarru

en oo vaihtamassa keulaa ainakaan vielä, mutta oon miettiny, että tosta jydistä on 99.999999% varmasti tullut mun goto talvifillari niin läbällä tässä vaan mietin miten sitä sais vähän kevyemmäks, mikä on siis ihan pöljää, kun kumit painaa melkein 2kg ja se runko on terästä. että haarukan ja kiekot vaihtamalla tuskin saan painoa kovin paljoa edes alas. tarvis siis ihan ekana fiktata se jydin haarukka, että paljon sais ees painoa pois kuituun vaihtamalla : D

mut niinku mietin vaan ilman sen suurempaa syytä. tälläsii nobojuttuja vaa.

joo kun sitä mietti ja mankkiskin tossa lyhytsanasesti totesi niin ei taida osua joo. levyjarrusta en tiä. ehkä sit jos haarukka vaihtuu.

Juu siis ne tapit on 31,5mm liian matalalla. Voithan sä tietty laittaa jonkun 26x3" Gazzaloddin eteen. Ois müllü!

Mut siis ihan oikeilla jäljillä olet että haarukasta on periaatteessa suht helppo vähentää grammoja, noi speksit on vaan vähän haastavia. Carbon, canti, 29er haarukoita ei liiemmin ole matalalla a-c:llä koska ovat lähes poikkeuksetta joustokorjattuja.
Voin kuvitella että tuo jydin oma haarukka painaa yli 1300g eli sirompaan teräksiseen jos vaihtais niin sais monta sataa grammaa pois mutta ei se silti kuitua ole jos sitä haluaa.

Mä lähtisin sinuna ensin tuumailemaan niitä kahden kilon renkaita, nägy rengastopsus jos haluat vinkkejä jydiin soppeleista kevyistä xc-kumeista. Runko on varmaan just sen painonen kuin sen pitääkin olla, sitä en murehtisi. Kiekkoja vaihtamalla voi tiputtaa yllättävänkin paljon mut en tiiä mitä sulla on nyt. Kevennä mielummin välitystä niin maistuu sendailu paremmalta. Tuskin sulla sellanen kiire on mihinkään :smiley:

joo siis toi jydi on ihan sairas sendikone jo tollasenaan ja 41:20 välitys on mulle sopiva. oon päässy sillä toistaseks kaikkialle minne oonkin halunnu. gumekset on noi icespiker pro koska en haluu/viitti/jaksa vaihdella kumeja kovin usein ja niissä on mun mielestä kaikenlaiseen keliin sopiva meininki mitä tälleen talvella ajeluun tulee.

kesällähän mää sit tykittelen sillä vigorosalla taas ja jos saan aikaseks lähtee fillarilla retkeileen niin mulla on tossa noi 50-622 gravelking sk:t sit jydiin.

mää tälläsiä speksailuja välillä funtsailen ja psykologiset syyt siihen voi olla mitä vaan ja nyt tän keulakeissin kanssa kävi niin, että tosiaan konsta toisaalla linkkas tän exoticcia myyvän sivuston ja aloin sit funtsaan et mitäs jos. nimittäin siis jos niiltä olis sopiva keula löytyny niin pari hunttia olisinkin voinu maksaa vielä.

mitä keuloihin tulee niin oon kuitenkin ihan ymmärtäny oikein, että jos bongaa sellasen missä a-c ja offset täsmää parin millin sisällä niin ajokokemus ei dramaattisesti muuttuis?

kiitos vastailusta mankkis, sulta saa kyl hyviä tietoja (:

Mä lähtisin kanssa tuossa tilanteessa pohtimaan ennemmin kiekkoja. Tuon kokoisessa rengaskoossa alkaa jo myös vaikuttamaan onko sisäkumi vai lättytaikinaa.

Mä lähtisin kyllä tossa tilateessa iha huoletta vaa speksailemaan. Teet foorumille palveluksen kun jaat meille kokemukset full custom keulan tilaamisesta exoticilta. Kylhän ne varmasti kaikenlaista tekee, mutta millä hinnalla ja kuka sellaista saa onkin se mysteeri.
Nyt ollaan sellasissa mielenmaisemissa että jokainen kivi kannattaa kääntää ainakin pariin kertaan.

5 Likes

kiitos teille kaikille (:

toi tubeless oli muuten hyvä huomio nimittäin sisureista tulee enivei ~500g

2 Likes