Ketjujen ketju

kaukomieli - 23:17, 17.3.2020 » Miksei kestäis mut onko venyny?
No tuota, ei kai se veny jos ei kiinnitä siihen huomiota, krhm. Pitäis vissiin tarkistaa..

^ilo olla avuksi

Kannattaako vaihtaa jos on venynyt sen verran ettei menee enää yks yhteen eturattaan kanssa ja kuuluu krunch ja poks kun ajaa. Oon käyttäny citymarketin ketjua nyt vuoden ehkä.

Kannattaa koska uus ketju on halvempi kuin uudet rattaat.

Onko suosituksia mikä ketju kannataa ostaa ja minkälaista rasvaa sinne kannattaa tunkea?

Googlaa skeneketju.

Aluksi sinne ei kannata tunkea mitään rasvaa. Sitten kun alkaa vikistä, sinne kannattaa tunkea ketjuöljyä.

kaukomieli - 10:33, 18.3.2020 » Kannattaa koska uus ketju on halvempi kuin uudet rattaat.
Crisulla yleensä nämäkin hyvissä hinnoissa, heh heh. Bulkkikamaa :D

XT-kymppiketju 10s maantiepakalle?

tai 11s maantieketju 10s maantiepakalle?

Onko kokemusta ketjujen vahaamisesta esimerkiksi parafiinilla? Toimiiko se?

ei toimi suomessa

Miten niin ei toimi? Itsellä toimii parafiinivaha/öljy-seos aivan hyvim.

Tahmatassu - 17:37, 2.4.2020 » XT-kymppiketju 10s maantiepakalle? tai 11s maantieketju 10s maantiepakalle?
miksi kysyt?

Vahaaminen on vähän joo/ei-split

  • Kuivalla kelillä ihan kiva, voimansiirto pysyy puhtaana
  • Ketju pitää enemmän ääntä kuin öljyttynä
  • Melko työlästä puuhaa verrattuna tavan öljyihin
  • Kunnon sateella ajaessa vaha saattaa tehdä katoamistemput ja seuraavana aamuna huomaat ketjusi olevan ruosteessa

Jaksoin itse parin ketjun ajan tuota mutta nyt olen käytellyt rexiä ja tuntuisi ihan kivalta, kerää toki vahaa enemmän caccaa muttei mitenkään älyttömästi, ja tuntuisi olevan melko sitkeetä tavaraa (lisännyt n. 500 kilsan välein).

YMMV tietty ja jotkut tuosta tuntuu tykkäävän. Itse laittaisin ehkä johonkin velopyörään millä ei ikinä ajeta sateessa :smiley:

Tahmatassu - 17:37, 2.4.2020 » XT-kymppiketju 10s maantiepakalle? tai 11s maantieketju 10s maantiepakalle?
Tahmatassu - 11:23, 29.3.2020 » Jos joudut edes miettimään niin olet keskivertokuluttaja ja toiminnot sen mukaisia.

Mullaki on tommone Rexin pikkupullo josta saatan tipotella nuukasti Keplerin DLC-ketjuun jos olen lähdössä oikeen ajamaan ajamaan. On riittoisaa mutta voi olla tarve hankkia taas uusi puteli joskus keskemmällä.

Muuten oon huomannut että ketjuja tulee öljyttyä lähinnä Helsingin Pyöräpajalla jossa on hyvää, saksalaista, mahdollisesti kasvipohjaista ja varmuudella ainkin PTFE töntä, ohutta öljyä joka tunkeutuu hyvin, auttaa ketjun puhdistuksessa ja kuluu kokonaan pois ketjusta. Ei lähde ensimmäisestä sateesta kuivaksi kuten vesiliukoiset Squirtit ja vastaavat. Tuolloinen ohut ja ketjusta likaa irrottava öljy vastaa aika pitkälti omaa ideaalia perusöljyä. Ei tarvitse ainakaan sellaiseen typeryyteen osallistua kuin ketjun peseminen. Ketju putsautuu parhaiten ajamalla kun aineet ja määrät on kohillaan.

Aika ressittömästi tulee kans laitettua mihin vaan ketjuun melkein mitä vaan jos eteen ilmestyy vapaasti käytettävä törppö. Jos olis jotain erikois squirt aineita enemmän käytössä niin vastaavaa huolettomuutta ei olis mahdollista harrastaa.

Loinko itselleni kuolemanansan? Kävin läpi vanhoja ketjuja ja totesin että pari KMC 11-ketjua on vielä ok. Missing link tosin hukassa joten laitoin ketjutyökalulla kiinni. Sitten vasta tajusin et jotkut ketjut ei oo suunniteltu tätä ajatellen, esim Shimanolla tais olla joku 11-ketju mitä ei saa liittää muuta kuin pikaliittimellä. Kokemuksia aiheesta?

Laitoin talviruoskaan kaikki 1v pätkät, tais tulla kolmen pätkän tilkkutäkki, ei huolen häivää. Mut eiks kaposten vaihdeketjujen kans vähä suspektia puuhaa? Vai onko manuaalit taas lakihenkilöiden kirjoittamia?

9-,10- & 11-ketjuista on kyllä pelkästään huonoja kokemuksia jos niitä liittää omilla vanhoilla pinneillä joten lopetin sen touhun. Joissain ketjuissa voikin sit pyöriä monta pikaliitintä mutta ne onneksi vaikuttaa kestävän. Jopa KMCn sellaset joita sais vaan kerran liittää on pyörinyt monta vuotta ja eri ketjuissa.

Eiks tää nyt menny niin, et leveen singlespeed-ketjun voi liittää ihan turvallisesti työkalulla ilman liitintä, mutta noi vaihdeketjut, joissa on ohuemmat päätylevyt ja pinneissä vähemmän “ylimääräistä” pituutta, pitäs liittää liittimellä tai sit sillä Veijo Shimanon erikoispinnillä?

Jos sulla on muuten ylimääräinen 11-lukko tai veijon 11-pinni, ni PM, tarvetta: olis.

Edit: itellä jäi Kolmannen linjan länsipään ylämäessä parista sentistä kiinni herkkyysalueiden tirvaiseminen stemmiin, kun työkalulla liitetty kasiketju poistui runtatessa voimansiirrosta. Sen jälkeen oo noudattanut ohjeita tässä asiassa.

Täytyypä oikeesti alkaa kierrättämään ketjuja tai ainakin vaihtamaan tiheämmällä syklillä. Vuosi ja yli kymppitonni ajettu Izumin rataketjuilla ja ne ei oikeen enää istu eturattaalle, vaan kulkevat jotenkin ihmeellisesti vinossa. Tällä viikolla putosivat jopa kahteen otteeseen pois paikoiltaan, vaikka kireys on ihan ok - melko hasardia fg-käytössä. Onneksi huomenna tulee postissa pari kappaletta skeneketjuja niin saan uusittua koko voimansiirron viimein ja jatkossa vois panostaa lyhyempiin vaihtoväleihin. Hommasin samalla vihdoin myös venymäntarkastustyökalun.

^ Uudet voimansiirrot asenneltu ja mittasin huvikseen vanhan ketjun venymän. Parkin työkalu totesi ettei uppoa rakoon eli hyvin vielä voisi ajaa, jolloin olin eka et mitvit. Nopeesti kuitenkin tein oikean tilanneanalyysin et ketju oli venähtänyt sen yhden raon verran pitkäksi ja otti jo seuraavaan linkkiin kiinni. Ei kai siinä.