Ketjujen ketju

Mullahan on itseasiassa jonkunlainen asennevamma varmaan tässä, kun en yleensä suostu ostamaan jos selviän ilmankin ja ylimääräiset esineet ärsyttää. Ei mulla ole vaijerileikkuriakaan, tai momenttiavainta, eikä rihtauspukkia. Eikä huoltoessua.

1 Like

Mä en yleensä avaa ketjuja ennen kuin ovat venyneet liiaksi jolloin ne menee metallikierrätykseen. Silloin pikalinkit ovat vähän turhakkeita jos nyt tien päällä ei jotain ketjukatastrofia satu (kop kop). Izumin linkit on melko kivoja kun ne saa lähestulkoon sormilla paikoilleen siinä missä muistaakseni kmc, Shimano ja sram vaativat sitä vääntöpolkaisua.

rihtauspukin haluaisin mut nyppääkkö nää samuli vaan ylimääräiset kaapelit vaan käsivoimin poikki?

1 Like

On mulla tavalliset sivuleikkurit. Ja viila.

Tämmöinen ketjulukon kätsä avauskikka. Vai kuuluisko enemmän Fiksipirkka-topiin?

1 Like

Aika sama kumpaan postaa. Löytyy nimittäin molemmista kolmen viikon takaa. :wink:

1 Like

Jaa niin, valkoinen valas nimeltä Wippermannin ketjulukko 12-vaihteiselle havaittu vihdoin markkinoilla:

Millähän antimaterialla noita lyhyempiä tappeja oikein tehdään, kun 11- ja 12-vaihteiset ovat jo melkein kokonaisen ketjun hinnoissa pelkkä lukko.

1 Like

Kuinkahan paljon Biltsun myymä Taya tai vaikka Motonetin YBN häpeää Sramin ja KMC:n 2x kalliimmillle vastaaville? Polkupyörän ketju 6/7/8 speed, 116 L - Biltema.fi

Mitä noita YBN:n tekosia on jokusen laittanu asiakkaiden pyöriin sillon kun oli pahoja saatavuusongelmia Sramin ja Shimanon ketjuissa, niin noi ei kestä ku ehkä kolmasosan kilometreistä ainakaan 11 ja 12-vaihteisina.
Noista 6-8 v ketjuista ei oikein oo kokemusta. Toki noissa ei ehkä oo niin väliäkään ku rattaatki on edullisempia niin ei tuu nii paljon takkiin vaikka kuluiski nopeasti.

Ite käytän aina HG71 Shimanoa jos on 8-v. Ne on ainakin iha hyviä.

Juu kaverin kymppi-YBN venyi 500km aikana ihan käyttökelvottomaksi. Luokattoman paska.

1 Like

Joo, sanoit sen vielä paremmin :slight_smile:

Oman talouden pyörissä kaksi kertaa hajonnut YBN:n pikaliitin, sekä 10 että 11-ketjusta. Pinni irtosi niistä liittimen levyistä.
Samaan

kategoriaan KMC:n kanssa ja jatkossakin pelkkää Shimanoa.

Tuon YBN:n osalta luotan kaverin kokemukseen mutta omassa käytössä ollut tosi paljon KMC:n vaihdeketjuja ja kaikki toiminut hyvin. Jossain kalliimmissa Shimanon ketjuissa pinnit lähteny ulostautumaan ja mitä kaikkea jekkua. Käytän varmaan jatkossakin molempien firmojen tuotteita.

Yhden 11s ja yhden 10s YBN-ketjun olen polkenut paskaksi viimeisen 5-6 vuoden aikana. Toinen niistä halpis 10s joka oli nähnyt luvattoman paljon kuraa maastopyörässä ja oli luultavasti jo venynyt aivan liian pitkäksi. Toinen oli muistaakseni paremman pään ketju joka levisi varsin nopeasti ostamisen jälkeen. Nyt oli vahauskierrossa kaksi YBN 11s ja kaksi YBN 10s, joista toinen 11s meni viikonloppuna roskiin koska oli venynyt aivan saatanasti. Oletin, että vahaamalla pärjäisi kahden ketjun taktiikalla hieman pidempään omilla kilsoilla, mutta ei näemmä. Toki kyseinen ketju oli Joulun alla uitettu loskapaskassa sen verran pitkään ilman uusintavahausta, että en yhtään ihmettele. Pitänee kokeilla Shimanoa taas. Internetissä tosin väittävät, että Sram ja Shimano ovat hankalampia puhdistaa tehdasrasvoista. Itse olen ostanut YBNää lähinnä koska Foxcomp niitä myy ja harvemmin tulee muissa pyöräliikkkeissä käytyä. Hinnatkin olleet siedettävät. En myöskään ole mikään aktiivinen venymän mittaaja koska jos sille linjalle lähtee niin pitää vaihtaa ketjuja koko ajan…Hehe…

YBN B1 en nyt muista kuluko jotenki erityisen nopeasti mut jos oli ketju liian tiukalla, liikaa likaa, liian löysällä tai mitä ikinä niin piti ääntä ja oli jokunen toimintahäiriökin. Lopulta tippu rattaalta ja meni paskaks, niinku meni hanskat jotka olin avannu paketista pari tuntia sitte. Ei oikee vakuuttanu. Skeneketjulla ei oo ollu ongelmia niin mitättömistä syistä ku YBNllä

Mulla ollut käytössä jokusen vuoden Half Link ketju. Nyt vaihdoin perinteisempään ja nomraalista uuden-ketjun-äänimaailmasta poiketen, eturattaan suunta ränklättää todella kovaa kun antaa vähän jerkkua.

Ymmärrettävästi vanha ketju kuluttanut rattaita ja uudella kestää jonkin aikaa asettua, mutta onko kuluma half linkillä “liian” erilainen tai turhan radikaali ettei sitä sisäänajeta parilla työmatkalla. Rattaat vaihtoon, vanha ketju takaisin, vai ajolla kuntoon? Onko kokemusta?

Kulunut ratas, uusi ketju = huono yhdistelmä (tosin joskus saattaa toimiakin).
Rattaat vaihtoon jos ovat ns. vaihtokunnossa.
Halflink vs. normi tässä tapauksessa, en osaa ottaa kantaa.
Välillä tuntuu, että (tämäkin) on henkimaailman juttuja, joku toimii ja joku ei. Kokeilemalla, kokeilemalla.

Ultrattua ja vahattua.
Kesä- ja talvifiksiin sekä muutamaan vaihteelliseen.

10 Likes


Musta ketju, mutta tavallisen hinnalla!? Aja talvi vahatulla ketjulla Helsingin suolatuilla pyöräteillä, poista ruoste sitruunahapolla, nauti näystä.

4 Likes

Mimmosta sitruunahappoliuosta käytät, ts. mikä pitoisuus happoa?
Toimisko fosforihappo myöskin…

Oon huomannu vahahommien (Rex) kanssa et pinnoittamattomat ketjut ruostuu ihan törkeen helposti, mutta sitte esim Shimanon XT/XTR 11/12v missä on pinnote, ei ruostu kovinkaan helpolla. Sama Sramin paremmissa ketjuissa missä on joku kunnon pinnote.

Kaverille huoltoa tehdes vahasin jonkun Shimanon perus-10-ketjun, niin se ruostu heti ku oli ekan kerran ajettu suolatulla reitillä…

Sinkulaan mulla on ollu stainless steel-ketjuja, meinasin putsata ja vahata ne kaikki nyt keväällä.

1 Like