Keskiöt

No siis nyt kun asia tuli puheeks niin oonko mä myyny teille BB7400 koska en löydä sitä mistään…

No voi hemmetti tätä. Sillon ku XT-nelikantit hävis, ehdin kuitenki ostaa niitä neljä. Nyt viimenen niistä on jo pyörässä kiinni… UN55 en ehtiny hamstrata. Ja XTRiäki on vaan yks 107 akselilla uutena laatikossa :frowning: Näkyy maksavan 100+ euroa eBayssa neki…

Kerrankin oma varautuva ostokäyttäytyminen “kannatti”! Oon ostellu seiskaykkösiä ja seiskakakkosia ja ysiykkösiä kuleksimasta tässä vuosien varrella, aina ku on tullu edullisesti vastaan. Nyt aika hyvä kokoelma patruunoita eri mittasilla akseleilla ja samoin kuppeja eri tarpeisiin. Löytyy britti 68:a, britti 73:a, italialaista kuppia. Ainoo mikä on jääny harmittamaan on että luovutin ranskalaisilla kupeilla varustetun yhden cressu-rungon mukana ostajalle. Kylläpä olin tyhmä.


Mitä tehdä kun keskiön oikea puoli löystyy ajaessa kerta kerran jälkeen?

Kyseessä lienee italokeskiö? Laita ruuvilukitetta asennettaessa.

2 Likes

Juuri sellainen. Mietin tätä vaihtoehtoa mutta en ollu varma että onko se liian tujua tavaraa

Ruuvilukitteitahan on monenlaisia, osa lukitsee kevyemmin, osa liimaa lopullisesti.

Joo. Laita sinistä Loctiteä yksi tippa tuon vetopuolen kupin kierteeseen ja kierrä kuppi takaisin paikalleen, se lukite leviää siitä kyllä koko kierteen matkalle kiristäessä. Kerran tein ite sen virheen että laitoin sinistä Loctiteä kokonaisen kierroksen, sitä lukitetta oli sit niin paljon että vetopuolen kuppi kiertyi vain toholla lämmittämällä (RIP maalit) ja vasaralla hakkaamalla (RIP keskiötyökalu) pihalle.

Siis: Älä laita enempää kuin yksi tippa, äläkä osta punaista Loctiteä.

1 Like

Kiltit tietäjät. Voisitteko kertoa nytten semmosen että kun mulla on vanhat Sram Red GXP kammet ja keskiö tossa. Niin pitääkö siellä vasemman kammen ja vasemman laakerin sisäkehän välissä muka olla jotain? Mun mielestä ne on koneistettu sen näkösesti että niiden kuuluu olla tiukasti vastakkain.

en oo tietäjä, mutta ite en oo ikinä laittanu tohon väliin mitään millään gxp-kammilla, jos on pöhkö gexpi-keskiö käytössä. redit oli aikoinaan ajossa gunnarissa useamman vuoden tolla setupilla.

mitä sinne vois ees laittaa, jonkun speiserin varmaan? mutta miks?

Joku ihme lätyskä sinne joidenki ”lähteiden” mukaan mukamas kuuluis laittaa mutta en laita. Kiitti!

ite vetäny jollain tällasella ohjeella (ei lätyskää): Service | SRAM

No tossa just näkyy tommonen ”bearing seal”. Onko se toi kumilätyskä joka on kiinni laakerin päällä? Tosta ne varmaan puhuu. Miks se näytetään tollai erillisenä. Kyllä mulla toi on mutta se on laakerissa paikoillaan enkä ees ymmärtäny että se lähtis irti.

toi on kyllä osa laakeria juu - istuu kiinteesti enkä oo koskaan irrottanu.

Mulla niitä on joskus irtoillu mutta sen puuttumisen kyllä huomaa ihan perustason kokemuksella. Tiiviste jää vasemman kammen ja laakerin sisäkehän väliin joten vastaus kysymykseen ”tuleeko sinne jotain?” On ”yes but actually no”.

Ensin olin et mitä sä ny mutta sitten tarkastelin laakeria vähän tarkemmin.

Oon puusilmä! En siis huomannu aamusella tihrustellessani että sisäkehän ja kammen välissä todella on tommone asia! Luulin nimittäin että toi päällimmäisenä näkyvä metallinvärinen rinkula ON laakerin sisäkehä. Äh minua höpsöä.

1 Like

Taas olis keskiökyssäriä.

Haltuuni on päätynyt runko jossa vaikuttais olevan ilmeisesti BB30-keskiö. Vai mikskä sitä ny nimitetäänkään. Joka tapauksessa muhvissa siis 68mm leveys ja sisämitta noin 42mm (siellä on myös sellainen ohut ura ilmeisesti jollekin renkulalle jota vasten prässättävä laakeri tukeutuu).

Tahdon laittaa kiinni nelikanttikampea — tottakai.

Onko paras ratkaisu siis mulle nyt semmoinen muovinen adapteri joka prässätään paikoilleen ja jossa sisällä kierteet brittikeskiölle?

Semmone prässättävä sleeve toimii hyvin esim hollowtech keskiön ja kampien kaa jotka ns puristetaan yhteen. Nelikantille en suosittelis koska se keskiöadapteri voi ajan saatossa liukua sivulle pois paikoiltaan.

Mjuuh. Onks tästä siis omaa kokemusta että liukuu?

Ellen töissä ku asentelin bb30 keskiöön semmosta sramin alumiinista bsa adapteria, nii meiän pidemmän uran tehny mekaanikko sano et hän on nähny näin käyvän. Eli en henk. koht ole mutta luotan lähteeseen.

Riippuu varmaa miten adapteri on rakennettu. Ku sä puhuit jostai muovisesta, jos ne on erilliset molemmille puolille ja ottaa runkoon kii myös keskiön ulkopuolella/sivulla nii sit mun tuntuma sanoo et kovaa ajoo vaan.