Keskiö löysällä

Suginon 103mm/JIS keskiö oli päässyt löystymään rattaan puolelta jossain 3000-4000km kieppeillä. Kammet irti ja kiristys. Tiedä sitten, että ottaako keskiö kipeää, kun kampia vääntää irti, mut nyt pyöriminen on hieman “metallista”.

Kamat on taas kasassa, mutta uutta keskiötä pitäis varmaan ruveta speksaa. Suginon oma 103mm on mielestäni tosi hintava laatuunsa nähden (Jo toinen samanlainen heikossa hapessa parin vuoden sisällä). Kellään hyviä vinkkejä Suginon RD 2:sten kaveriksi?

Olen lähdössä huomenaamulla reissuun lahden eteläpuolelle, ja nyt huomasin että keskiö on oikealta puolelta 3-4 mm rungon ulkopuolella. En tiedä onko ollut aiemmin. Keskiö on uudehkon krossarin vakiokeskiö. Liekö tämä ongelma?

Katse eteenpäin ja ajatukset muualle. Harvoin koko keskiötä saat irti.

Gamagoolon record-keskiössä on klappia. Mites, tota, missä vaiheessa kannattaa alkaa huolestumaan? Ajoa vain niin kauan kunnes alkaa chainstayt kolisemaan runtatessa, ei kai koko paska voi yhtäkkisesti levitä käsiin?

Ja mikä ylihintainen hipokeskiö kannattaa hankkia tilalle sitten kun tuosta aika jättää?

Anteeksi yksinkertaisuuteni.

Missä suunnassa sitä klappia on? Vertikaalisti vai horisontaalisesti vai diagoanaalisti vai hä? Koitiks vaan kiristää ei-vetopuolen kupin?

Kupit on kireällä, testattu on. Eli klappia on ikäänkuin akselissa.

Ja vastahan minä tuon keskiön vuonna 2010 kiinni laitoin. Onko tää vaan recordin normaali elinikä?

Voipi hyvin ollakin. Shimppaa tilalle ni ei harmita niin paljua nakella niitä roskiin. Toisaalta, jos se vielä pyörii ookoosti ni mitäpä sitä vaihtamaan. Mut kandee ehkä käydä varaosa hakemassa valmiiksi.

vähänhän tuolle kasettikeskiölle taitaa olla tuossa vaiheessa enää tehtävissä. joko itse laakereissa on väljyyttä (l. ovat loppu) tai sitten pääsevät liikkeelle tonteiltaan ja tekevät akseliin väljyyttä (l. keskiö on loppu).

omien kokemusteni perusteella voin suositella campagnolon centaur-keskiötä, jos tarvitset iso-viisteisen akselin. 111-millinen natsaa ratakampien kanssa. suojaus todettu hyväksi, kestää ja pyörii.

Olin tuon Centaurin vallan unohtanut, kiitos. ISOhan se toki on, kun C. Record kammet. Täytyykin katsoa mistä Centaurin sais sopuhintaan.

Vähän ahdistaa vaan laittaa painavampaa palikkaa entisen tilalle, mutta ehkä mä selviän siitä…vai selviänkö o_O

sattui olemaan tuollainen centaur tuossa vieressä niin otin keittiövaa’alla painon: 233 grammaa. eli onko tuo nyt kymmenisen grammaa record pistaa enempi…?

kid_scientifik - 11:16, 17.9.2012 » sattui olemaan tuollainen centaur tuossa vieressä niin otin keittiövaa'alla painon: 233 grammaa.
Ehkä mä selviän :)

Aah, mahtava idea ottaa pyörä mökille mukaan! Kyllä kelpaa viilettää pitkin peltomaisemaa.

Mutta… onkohan mulla liian pitkä keskiö vai enkä vaan taas osaa?
Keskiö on tänä kesänä löystynyt ennen mökkireissua jo pariin otteeseen, niin, että kampiin tulee sivuttaisliikettä. Toiveikkaana otin pyörän mukaan ajatellen, että kyllä se nyt on ok, mutta alle 10km ajon jälkeen taas keskiö löystynyt (rattaan puolelta, viimeksi toiselta puolelta). Voisiko keskiö olla väärää kokoa/liian pitkä, koska kiristäessä toista puolta alkaa toinen puoli tulemaan ulos, onko tämä normaalia? Vai enkö osaa vain kiristellä sitä oikein? Joku muu, mikä? Keskiö on joku Shimanon UN55, mutta en muista mitä pituutta.

ahvenonkala - 22:12, 8.6.2020 »

kampiin tulee sivuttaisliikettä. …joku Shimanon UN55

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/004/918/imposibru.jpg
ahvenonkala - 22:12, 8.6.2020 » Aah, mahtava idea ottaa pyörä mökille mukaan! Kyllä kelpaa viilettää pitkin peltomaisemaa. https://i.imgur.com/0QPD34G.jpg Mutta... onkohan mulla liian pitkä keskiö vai enkä vaan taas osaa? Keskiö on tänä kesänä löystynyt ennen mökkireissua jo pariin otteeseen, niin, että kampiin tulee sivuttaisliikettä. Toiveikkaana otin pyörän mukaan ajatellen, että kyllä se nyt on ok, mutta alle 10km ajon jälkeen taas keskiö löystynyt (rattaan puolelta, viimeksi toiselta puolelta). Voisiko keskiö olla väärää kokoa/liian pitkä, koska kiristäessä toista puolta alkaa toinen puoli tulemaan ulos, onko tämä normaalia? Vai enkö osaa vain kiristellä sitä oikein? Joku muu, mikä? Keskiö on joku Shimanon UN55, mutta en muista mitä pituutta.
Mitkä ovat keskiömuhvin kierteet?

Ihan perus BSA pitäis olla. Keskiön muistaakseni tilasin Veloshopista, mutta en muista oliko 107/68 vai 110/68. 110:iä veikkaisin.

ahvenonkala - 22:12, 8.6.2020 » Aah, mahtava idea ottaa pyörä mökille mukaan! Kyllä kelpaa viilettää pitkin peltomaisemaa.

Mutta… onkohan mulla liian pitkä keskiö vai enkä vaan taas osaa?
Keskiö on tänä kesänä löystynyt ennen mökkireissua jo pariin otteeseen, niin, että kampiin tulee sivuttaisliikettä. Toiveikkaana otin pyörän mukaan ajatellen, että kyllä se nyt on ok, mutta alle 10km ajon jälkeen taas keskiö löystynyt (rattaan puolelta, viimeksi toiselta puolelta). Voisiko keskiö olla väärää kokoa/liian pitkä, koska kiristäessä toista puolta alkaa toinen puoli tulemaan ulos, onko tämä normaalia? Vai enkö osaa vain kiristellä sitä oikein? Joku muu, mikä? Keskiö on joku Shimanon UN55, mutta en muista mitä pituutta.

Keskiön akselin pituus ei pitäisi vaikuttaa keskiön asennukseen. Toki pidempi akseli tuo lisää vääntövoimaa. Mietin tässä jos itse UN55 keskiö on tehty 73 mm leveälle BSA muhville ja taas pyörässä on 68 mm keskiömuhvi. Mutta nopeasti ajatellen sellainen asennus pitäisi pysyä kasassa myös. Jos näin olisi niin et saa ei vetopuolen keskiön kierteellisen holkin (mikä olisi hyvä nimi tälle?) enemmät tai vähemmän muhvin sisään.

Keskiön asennuksesta runkoon sen verran että vetopuolelta ensin kireälle 40 nm (aika paljon) ja sen jälkeen niin kiristetään ei vetopuolen.
Kun asennan keskiöitä niin olen laittanut vaseliinia kierteelle ekiä ole ollut mitään ongelmia että keskiö tulisi ulos poljettaessa.
Mahdolliset ongelmat jos yllä ei auta:

  • Kierteet rungossa huonossa kunnossa?
  • kierteen UN55 kasettikeskiössä huonossa kunnossa?
  • Rungossa sveitsiläiset kierteet (hyvin epätodennäköistä

Toivottavasti autta.
Lisäkuvia toivoen.

Nonni, jätin pyörän Kemissä liikkeeseen, että katsovat mikä on vikana. Nähtäväksi jää saanko tälle mökkireissulle enää pyörää ajoon. Vähän veikkailivat muhvin kierteiden menneen. Voihan se tosiaan olla näin. Joko, että olivat jo valmiiksi huonossa kunnossa, tai sitten multa on jäänyt kiristelyt vähän huonoksi ja löystyessään keskiö on korkannut muhvin kierteet.
Video jota en osannut upottaa: Imgur: The magic of the Internet

ahvenonkala - 22:12, 8.6.2020 » kiristäessä toista puolta alkaa toinen puoli tulemaan ulos
Jos patruunakeskiön toista puolta loppuun kiristettäessä toinen puoli rupeaa kiertymään [i]ulos [/i] niin silloin kyseessä on italo tai ranskalainen tai mikä vaan mutta siis tarkoittaa että molemmilla puolilla samankätiset kierteet. (Brittikierteisessä näin ei tapahdu koska toista puolta loppuun kiristettäessä myös toinen puoli pyrkii kiristymään.)

Osaisiko joku kertoa mikä ilmiö tai voima tai jokin kierrättää noita italo-keskiöitä auki ajamalla? Itselle jäänyt hyvinkin epäselväksi, enkä oikein ole koskaan uskaltanut moisiin koskea.

ruge - 15:23, 9.6.2020 » Osaisiko joku kertoa mikä ilmiö tai voima tai jokin kierrättää noita italo-keskiöitä auki ajamalla? Itselle jäänyt hyvinkin epäselväksi
Eikös se oo [tämä ilmiö.](https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical))
ruge - 15:23, 9.6.2020 » oikein ole koskaan uskaltanut moisiin koskea.
Loctiteä keskiön ja rungon väliin vähä ja tiukasti kiinni vaan niin ei ne mihkään lähre kiertymään.