Keskiö löysällä

ivan - 10:02, 22.4.2009 » Kasettikeskiö on kyseessä, mutta kun sen on kiristänyt tiukalle, se ottaa jotenkin laakereihin kiinni eikä akseli enää ole tämän jälkeen herkkä.
Sulla on keskiömuhviin vedetty kierteet vinoon, ts ovat eriparia. Siinä ei kovin suuri heitto tarvitse olla niin se alkaa hirttämään kiinni kun kiristää. Jos se ei aivan kamalasti hirtä niin eikun ajoa vaan. Tohtorilla todettiin mun yks pösö tuollaiseksi maanantaikappaleeksi ... laakeri ei todennäköisesti kestä yhtä pitkään käytössä kuin jos kierteet olisivat suorassa toisiinsa nähden.
johnjohn - 10:11, 22.4.2009 »
konkeli - 19:45, 20.4.2009 » Vinkki: lempatkaa se michen keskiö kuuseen, tilalle campan samanmittainen veloce tai chorus. Toimii.
Tätä vois kyllä harkita koska on campan työkalukin löytyis valmiina, mutta toi michen keskiöhän on 107mm ja campan veloce 111mm. Tarkoituksena olis lyödä tuohon michen advanced kammet sekä takanapa on micheä niin mitenköhän mahtaa mennä ketjulinjat, luulis et miche+miche+miche olisi parempi kuin campa+miche+miche.but dunno.
Mulla on advancen kammet ja velocen keskiö. Toimii hienosti michen takanavan kanssa. Eikä ole ollut ketjulinjan kanssa mitään ongelmia.
konkeli - 19:45, 20.4.2009 » Mulla on advancen kammet ja velocen keskiö. Toimii hienosti michen takanavan kanssa. Eikä ole ollut ketjulinjan kanssa mitään ongelmia.
Sori mut mun täytyy olla eri mieltä, menee just sen ratkaisevat 4milliä vinoon joka aiheuttaa rutinaa kun laittaa ketjut kireälle. Ajanut nyt pari viikkoa tolla setupilla.

^ ei mee 4 millä vinoon vaan ainoastaan 2 milliä per puoli koska se keskiö on symmetrinen.

Ja sillä 2 millillä ei ole käytännössä yhtään mitään merkitystä, jos rutisee niin sitten ne ketjut on liian tiukalla, tai liian paskaset, kuivat tms.

Mun täytyy kyllä olla erimieltä tuosta 2mm vaikutuksesta ketjun rutinaan.
Mulla oli EAIssa Sugino 75 setti edessä ja takana Michen ratas Michen navassa ja ketjuna superhiljainen HKK Vertex. Voimansiirto oli täysin äänetön. Sitten vaihdoin taakse EAIn Superstarin, joka alkoi rutisemaan samantien johtuen rattaan leveydestä. Kestin sitä hetken, mutta pakko oli nöyrtyä, pistää Michen ratas takaisin ja huomata, että rutinat loppuivat siihen. Sitten siirsinkin EAIn rattaan Cinelliin, jossa aiempi kombo oli Campa Record edessä ja Miche ratas/napa takana. Ketjuna myös Vertex. Tämä yhdistelmä oli rutissut pikkuisen, mutta EAIn rattaan myötä kombo puolestaan hiljeni täysin.

EAIn ja Michen rattaiden ero ketjulinjassa on varmaan 1-2 milliä ja sen vaikutuksen kyllä huomasi.

Hmm hassua, oon kyl väännellyt tota ketjun kireyttä ees taas, ollut täysin uudet ketjut ja hyvät rasvat ja rutinaa kuuluu. Combo ollut veloce + miche advanced + dimension napa + surlyn ratas + kmc coolchain / Izumi ESH Track Chain ja rutisee. Oiskohan surly sit liika leveä.

Mikä on kun ei taidot riitä :frowning:

Mulla toi kombo rutisee vain silloin kun ketju on liian kireällä tai löysällä. Optimina ei mitään ääniä. Tällä hetkellä on muuten surlyn rataskin.

Mun 2mm merkityksettömyys-väitteen perusteena jota en yllä esittänyt onkin juuri se, että eri firmojen rattaissa ja ketjuissa on niin paljon eroja keskenään että pelkkä ketjulinja ei todellisuudessa ratkaise koko ongelmaa, ihan sama onko 42mm vai 44mm vai mitä. Ketjulinja voi hyvin olla tarkalleen 42mm mutta rutinaa voi silti kuulua.

jussi - 10:45, 5.6.2009 » Mun 2mm merkityksettömyys-väitteen perusteena jota en yllä esittänyt onkin juuri se, että eri firmojen rattaissa ja ketjuissa on niin paljon eroja keskenään että pelkkä ketjulinja ei todellisuudessa ratkaise koko ongelmaa, ihan sama onko 42mm vai 44mm vai mitä. Ketjulinja voi hyvin olla tarkalleen 42mm mutta rutinaa voi silti kuulua.
Älä nyt Jussi, 42 mm on avain ikuiseen onneen. Se pitää saada joka pyörään konversiosta maailman kireimpään ratarunkoon. Kun sen saavuttaa, lampaat ja leijonat syövät vihreää ruohoa ikuisen auringon alla 70 neitsyen ympäröimänä.

Kyllähän jo Douglas Adams tuosta numerosta puhui.

kissat on lihansyöjiä hei.

wtf, miten saan shimano 600 kammet irti? kyljessä “one key release” ja kuusiokolo.

e: google näemmä auttoi kun tuli mieleen katsoa, eli senkun pyörittelee avainta niin kammet putoo. täähän on hyvä keino pölliä kammet ku saa helposti irti

Ulosvetäjällinen kammenpultti. Muista pitää pultit riittävän tiukalla.

Teoriassa helppoa, käytännössä niin tiukassa että työkalut vääntyy, huhhuh. Pitääpä miettiä vielä kertaalleen kumpaan suuntaan vääntää…

Ja kiitos vinkistä.

Mulla oli kans tuommoiset integroidut ulosvetäjät yksissä kammissa ja ihan normaaliin suuntaan ne pyöri. Eihän noissa kierteissä ole väliä, jotka ei ole yhteydessä suoraan laakeriin.

syclone - 18:28, 13.7.2009 » Teoriassa helppoa, käytännössä niin tiukassa että työkalut vääntyy, huhhuh.
Esim. [tämän](http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=27&item=HT-8) luulisi kestävän kovaakin vääntöä...

Töissä on HT-8 kovassa käytössä, todellakin toimii. Käytännössä heikko lenkki on pultin kanta eikä työkalut, kun kuusiokoloista on puhe.
Ainakin 600 AX ulosvetävä kammenpultti on kaiken lisäksi vain 6-millisellä kuusiokololla, jos tuntuu liian tiukalta, on parempi irrottaa “pölysuoja” ja pultti ja jatkaa normaalilla ulosvetäjällä.

joope - 21:14, 13.7.2009 » Töissä on HT-8 kovassa käytössä, todellakin toimii. Käytännössä heikko lenkki on pultin kanta eikä työkalut, kun kuusiokoloista on puhe. Ainakin 600 AX ulosvetävä kammenpultti on kaiken lisäksi vain 6-millisellä kuusiokololla, jos tuntuu liian tiukalta, on parempi irrottaa "pölysuoja" ja pultti ja jatkaa normaalilla ulosvetäjällä.
Tänään kaivoin ison räikän ja kuusiokolosarjan esiin, mutta hylsyn ja räikän välissä oleva kantaa kutistava osa murtui vääntäessä, ei edes ollu biltemalaadun vehkeet joten höh :/ Oiskohan kellään lainata tuollaista tosimiesten HT-8:a? Ja jos ei niin pitäisköhän tuohon pölysuojan irrotukseen olla joku spesiaalityökalu, kaks tuollasta koloa siitä lyötyy joihin en saanu tarpeeks tukevasti omia työkalujani.

Ja vielä tyhmä kysymys; jos keskiössä on klappia niin onko sen korjaus mahdollista avaamalla ja huoltamalla se vai täytyykö hommata uus?

Tämän työkalun toinen pää on niitä pölysuojia varten.
Vanhemman keskiön voi säätää, uudempia kasettikeskiöitä ei. Säädettävässä keskiössä on vasemmalla puolella lukkorengas.

Kiitos tiedoista x2, tuo avain näyttää melko sopivan näköiseltä ja kyseessä taitaa olla vanhemmanpuoleinen keskiö kun pyörä on jo kohtuu iäkäs Nishiki trim master ja lukkorengaskin näyttää olevan.