Keskiö löysällä

Mulla on fiksissä ihmeellinen vika kasettikeskiön kanssa. Sillä on taipumus kiertyä itsestään auki, nimenomaan rattaan puolelta. Ymmärtääkseni kierre sillä puolella on vasenkätinen juuri sen takia, ettei se ajaessa pääsisi avautumaan.

Vapaarattaalla varustetuissa pyörissäni en ole moiseen murheeseen törmännyt joten onkohan tämä vain joku kiinteän välityksen tuoma ominaisuus jonka kanssa pitää tulla toimeen? Vai peruuttelenko yksinkertaisesti liikaa?

Olen törmännyt samaan ilmiöön Michen keskiön kanssa. Hämmentävää, kun vasemmalta keskiö alkaa porautua sisään ja kampi lähestyy uhkaavasti chainstayta. Onneksi tuota ei ole tapahtunut (toistaiseksi) kuin kerran.

joo mulle kävi männä viikolla täsmälleen sama. michen keskiö ja kammet, kaikki kunnolla kiristettynä jne. aika kuumottavaa. ja itse asiassa nyt kun tsekkasin niin näyttää et taas se on lähtenyt kiertyyn auki.

niin, ja terve vaan kaikille!

samaa vaivaa meikäläisen sinkulassa, keskiö ei liene miche vaan joku vanha hämärähärdelli - kiilapulttikammet on kiinni.

löystyy nimenomaan rattaiden puolelta ja sit kaikki heiluu. ei kiva. mitä teen? keskiö uusiks? puhelu paaville?

http://rok.possu.org/tsyka/bb.jpg

Liittyen Michen Primato keskiöön;
itse asensin juuri moisen paikalleen ja kävin äsken pienellä koekierroksella korttelin ympäri ja kas, hetihän se perkele alkoi löystymän rattaan puolelta vaikka kuvittelin vääntäneeni laakerin kiinni ihan kunnolla. täytyy ilmeisesti laittaa sinistä loctiteä väliin kuten maailman foorumeilla opastetaan vaikka jotenkin ei oikein houkuttaisi lukitteen kanssa sotkeminen.

vai onko jollain vaihtoehtoisia vinkkejä?

Se sininen lukite on sikäli kivaa, että estää löystymisen, mutta on silti avattavissa ilman poppakonsteja.

Sinisenkin lukitteen poistaminen jengoilta on kaikkea muuta kuin mukavaa puuhaa. Onko jollain jotain poppakonstia siihen? Toimiiko joku kaupan liuotin nätisti?

BSA-keskiömuhvissa on rattaanpuolella vasenkätinen kierre, ettei avautuisi. Italo- ja ranskakierteissä on silläpuolella oikea(väärä!)kätinen kierre, ja ne tuppaa avautumaan.

Sitä en sit tiedä miksi BSA-keskiö aukeaa rattaanpuolelta. Sinistä loctiteä kokeilisin ekana. Ja keskiöhän kiristetään ainakin 40Nm:iin, eli kireälle.

Würthin rasvanpopistajalla lähtee lukite aika kivasti. Ja kaikki muukin rasva yms…

ranskis/itskuvekotin tuo lienee - rattaiden puolella kiristyy myötäpäivään.

  • p -

Miten tuota Michen keskiötä nyt pitäisi sitten kiristellä? Kuukauden verran ehti olla aktiivikäytössä ja nyt alkoi vetopuolelta löystymään.

Ensin siis kiristän oikean puolen kupin ketjulinjan mukaan ja sitten vasemmalta puolelta, mutta kuinka kireälle? Tarpeeksi kun runnoo, ei enää akseli pyöri kunnolla. Pitääkö keskiö kiristää samalla tavalla kuin muutkin laakerit, etsien kohtaa missä laakerit toimivat vielä “smoothisti” eli nätisti?

Mie postin lukkoliimat takanavasta kun olin mennyt kiinnittämään sen sillä, nuppineulaa kuljetin kierteitä pitkin.
Ei niitä niin paljon ole että sitä ei jaksaisi tehdä. Myrkytkin varmaan toimii, ei vaan sattunut mitään olemaan

Näitä neuvoja olen seuraillut keskiöiden kanssa touhutessa: pakollinen Sheldon-linkki Tosin kasettikeskiön kanssa en ole vielä päässyt askartelemaan.

En oo kyseisen keskiön kanssa ollu tekemisissä, mutta eikös se oo kuitenkin ihan kasettikeskiö? Eli sitä ei voi säätää(muuten kuin sen sijaintia sivusuunnassa), joten kyllä sitä sitäis voida kiristää ihan sen minkä jengat kestää. Muutenhan pitäisi olla lukkorenkaatkin.

Mulla taas nimenomaan michen italokeskiö ja se pysynyt täysin paikallaan. Jännä juttu, miten joillakin toi löystyy ja joillakin ei. Metafysiikkaa. Toisaalta itse saan seurata vähän paskaa vasenta kampea, kun tahtoo löysyttää itsensä.

Vinkki: lempatkaa se michen keskiö kuuseen, tilalle campan samanmittainen veloce tai chorus. Toimii.

Ei se Miche nyt niin huono ole, etenkään hintaansa nähden. Mutta vaatii kyllä valitettavasti sitä kierrelukitetta.

Nyt on paikallaan keskiönasian vuosiraportti.

Mulla tuo vuoden takainen murhe päättyi siihen että keskiö tuli ulos ihan sormivoimin, ei kiertämällä vaan vetämällä. Se ikuinen löysyys oli lopulta väsyttänyt kasetin kierteet. Hetken jo ajattelin että runko tuli tiensä päähän.

Avuksi tuli Lippajärven Tohtori joka harjasi loput kasetin rippeistä pois ja sorvasi uudelleen esiin rungon kierteet. Ennen uuden keskiön asennusta pyöräguru sorvasi tasaisiksi keskiömuhvin reunat, luultavasti vanha keskiö on aina irvistellyt jostain reunasta ja on ollut mahdoton kiristää kunnolla paikalleen. Sekä keskiön että kampien kiristys oli muuten pyhä toimitus, paja hiljeni pulinoista hetkeksi.

Kiitos Tohtorin, nyt keskiö on ollut vuoden paikoillaan nitisemättä, löystymättä. Kampiakaan ei tarvinnut jälkikiristellä. Asennuksessa käytettiin vaseliiniä, lukitteet keskiössä on persiistä.

Kasettikeskiö on kyseessä, mutta kun sen on kiristänyt tiukalle, se ottaa jotenkin laakereihin kiinni eikä akseli enää ole tämän jälkeen herkkä. Michen keskiötä neuvotaan kyllä eri nettipalstoilla kiristämään “niin paljon kuin lähtee”. Periaatteessahan olisi kai mahdollista että jos jompi kumpi keskiön kupeista olisi väärillä kierteillä, se ei osuisi tasaisesti keskiön reunoihin mikä voisi aiheuttaa jäykkyyttä … tai näin asiaa kelasin.

edit: ylläolevissa viesteissä tulikin jo hyödyllistä tietoa.

konkeli - 19:45, 20.4.2009 » Vinkki: lempatkaa se michen keskiö kuuseen, tilalle campan samanmittainen veloce tai chorus. Toimii.
Tätä vois kyllä harkita koska on campan työkalukin löytyis valmiina, mutta toi michen keskiöhän on 107mm ja campan veloce 111mm. Tarkoituksena olis lyödä tuohon michen advanced kammet sekä takanapa on micheä niin mitenköhän mahtaa mennä ketjulinjat, luulis et miche+miche+miche olisi parempi kuin campa+miche+miche.but dunno.