Kammet

Toi on kyl paha speksausansa toi klassisen näköinen. Menny siihen itekin monta kertaa

Mitäs kivoja kampia on markkinoilla saatavilla seuraavilla vaatimuksilla:

  • krossariin eli suht kapee q-factori
  • irrotettava spideri / DM-rattaita saatavilla

?

Shimanollahan on maastopuolella uudet x100-kammet deore 6100 lähtien irtospiderillä - Oisko seuraavissa maantiekammessa kans? /spekulointi

Kertokaas tietäjät, kun mua kiinnostelis vähän campan record pistat (modernit)

Oon siinä ymmärryksessä, että niissä olis jonkin verran kapeampi q-factori kuin muissa ratakammissa (esim. Omniumit, Sugino 75) niin kuinka paljon se on pienempi ja pystynkö jotenkin suorittamaan tarkistusmittauksia joilla varmistaa niiden pyörimään mahtuminen rungossani?

bineszykkelit tietää rata-q:t

Kai se on vaan vedettävä liipasimesta ja denttailla chainstaytä jos ei mahu. Onhan noita muistaakseni näkyny mash workeissakin niin luulis että Kongassa mahtuu pyörimään kun ei tota rengastilaa niin paljoa kuitenkaan ole.

mä oon tälle foorumille postannu nimenomaan ton sun haluaman mitan jonka mittasin omista record pista kammista mut tapani mukaan varmaan johonki pelleily shit posting topsuun ni en löytäny postaushistoriaa selaamalla. muistaakseni ei kyllä ollut merkittävän kapea kun niitä jotain googlailin sillon

no ei vaine löyty avinsana haulla
https://www.yksivaihde.net/old/14961/923067

hämärät kuvat ja kaikki, aah

ein0.0 - 14:05, 28.8.2019 »
Tompsukka - 14:25, 27.8.2019 » Niinhän ne huhut kertovat mutta totuus taitaa olla toinen. Itsellä tais käydä kolmet eri ratakammet mmmxxxiii:ssä eikä ongelmia.
Muistatko mitä kampia sulla oli? Mä oon lisäks todennu Record pistat ja Sugino 75:t sopimattomiks. Otin ihan kuvatkin: Rossinin takahaarukan ulkoleveys 170mm Campa record pista kampien päiden kohdalta: 93.2mm https://i.imgur.com/VCPTn8O.jpg Chainstayn ja Record pista kammen pään välinen matka: 6.3mm https://i.imgur.com/ijlstca.jpg 170mm Record pistat siis pyöriessään jättää väliinsä 2 * 6.3mm + 93.2mm = 105.8mm Dodici Garan takahaarukan ulkoleveys 170mm kampien päiden linjassa: 109.5mm 109.5 < 105.8 = ``` false ```

https://i.imgur.com/oIadJf2.jpg

micä cesciö einöllä täs ?!

Mittasin 180mm keskiön keskeltä taaksepäin chainstayn leveydeksi n. 95mm elikkäs taitaapi sopia. 170 milliset siis tulossa. Ite ajattelin centaurin 111mm laittaa jos ei 109 philiä tuu vastaan.

kid_scientifik - 20:16, 14.12.2020 » bineszykkelit tietää [rata-q:t](http://www.businesscycles.com/tr-refspec.htm)
Kun tuntuu olevan monellekin vähän epäselvää, niin Q-factori on eri asia, kuin "chainstay clearance". Edellinen on kampien ulkoreunojen välinen etäisyys ja mitataan yhdestä kohdasta, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. Jälkimmäinen on kammen sisäreunan ja chainstayn välinen etäisyys ja se pitää mitata molemmilta puolilta erikseen, koska keskiöakseli harvemmin on symmetrinen. Chainstayn leveys tai kampien sisäreunojen etäisyys ei siis välttämättä ole lopptuloksen kannalta mikään aukoton mitta, varsinkaan jos toleranssit on parin millimetrin luokkaa ja alla mukavasti fleksaava teräshimmeli.

Vähä ootee mut täytyy olla asbin kaa samaa mieltä tosta, hyvä huomio.

Ilman jotain runkojigiä ja tosi suoraa alustaa tms. melkeenpä kaikkien tommosten mittojen tarkasti ottaminen on iha toivotonta ellei mahdotonta. Silti jengi säännöllisin väliajoin ihan pokkana ilmottelee palstalla takarattaidensa sijaintia suhteessa rungon keskilinjaan millin kymmenyksen tarkkuudella. Tai haarukoista otettuja rakeja. Surkiaa, surkiaa. Ihan toinen asia on sitte se ettei rattaan absoluuttinen sijainti ja se rake ny niin millin päälle ookkaan tosielämässä mutta esim. kampien kopsahtelu chainstayhin sit taas on.

kyllä, tavallaan eri asia, mutta ehkä “q-factor” ja “chainstay clearance” vaihtelevat kuitenkin yhtäläisellä taajuudella eikä kyseessä olevien kampien paksuudessa ole usean millin eroa. olen myös kopsutellut campoja chainstayhin useammassa rungossa, joissa suginot ovat pyörineet samalla keskiöakselin pituudella.

standardikeskiöt kammille löytyvät myös ko. linkistä - pääsee ihmettelemään sekä akselin pituuksia että symmetrisyyksiä.

omniumit ovat itselläni pyörineet puolestaan noita mainittuja leveämmällä, mutta noissa keskiöstandardi on eri.

Ylläolevat spekulaatiota ja suuntaa antavaa mittailua, enkä niiden perusteella mitään muuta odottanut saavanikaan. Q-factorin ymmärrän ja sen tutkailu liittyy edelliseen.

Tämä on kuitenkin omalta osaltani oleellisin ja ainoa toteamus joka pitää 100% paikkansa:

niq - 23:20, 14.12.2020 » Kai se on vaan vedettävä liipasimesta ja denttailla chainstaytä jos ei mahu.

Viilaat kampiin viisteen. Ollut siellä, tehnyt sen.

siis mul oli joku ihan asiaankuuluva ratakeskiö joko gipiemme säädettävä tai campa kasetti. en muista kumpi oli kiinni ku ton tutkimuksen julkasin mutta ei oo varmaa nii välii oikeesti.

runkojigit ja suorat alustat oli tietty käytössä ja pitkä matikka kirjotettu eli voitte kyllä luottaa mun sanaan äijät

Aaaa sä oot jo kirjottanu. Sori! Jostain oli jääny päähän käsitys että olit huomattavasti nuorempi. Pahoittelut.

no ok ihan osuva piikki mut toi sun edellinen postaus oli nii vitun tyhmä että oon silti viel niskan päällä

tuliskohan asbiki tänään haastaa kans

täs on hyvä lämpö päällä kaikilla ja suosikkipojat ringissä

Ei mun kommentti ollu tyhmä vaan päin vastoin erittäin fiksu.

Sit hei. Mul on näin vanhempana ihmisenä ystävällisyyttäni ja hyvyyttäni antaa sulle yks neuvo jatkoelämää varteen: älä aina kuvittele että kaikissa tilanteissa on juuri susta puhe. Se helpottaa sun omaa olemista ja säästää muita kiusalliselta kiemurtelulta.