Kalkaduunat, tavarafillarit ja muut kuljetushässäkät

Sitten on myös esim. Omnium ja Hagen, joihin menee jo 55mm leveä nappula lokarin kanssa ja takana 29” eikä 26”

En ottaisi Bullitia 9km matkalle tyhjänä. Pieni etupyörä eikä painoa tekee ohjattavuudesta aika vaikeaa, kiemurtelee. Lapset kyydissä kuin juna, mutta tyhjänä siellä edessä ei ole juurikaan pitoa kun kaikki oma paino on takapyörällä. Sähköllä en ole kyllä kokeillut, ja varsinkin etuveto saattaisi muuttaa kokemusta.

Taakse toisaalta ei tarvitse kuin jonkun nappularenkaan ja pito tuskin ikinä loppuu - tässäkin 2" valitettavasti aika maksimi. Ostin itse jonkun Michelinin 1.9" mutakumin talvirenkaaksi ja joutui siitäkin leikkelemään sivunappulat. Ei rullaa mutta ei kyllä lipsu.

Aina kun ei ole lunta tavarapyörä on kyllä kivempi kuin peräkärry ja on paljon helpompi pitää kyytiläiselle juttuseuraa.

Jos oot tai käyt Turussa, niin tuu testaamaan 500W etuveto-Bullittia.

ditto

ostaisin turusta ton huokean ja valmiiksi varustellun 500w etumotillisen talvikäyttöön. pelkkä moottorin paino tuo jo pitoa eteen.

Mulla oli 250W etuvetoinen Bullitt peukkukaasulla. Työmatka 14 km Helsingissä.

Etupyörä kulkee paljon suorempaan kun se ite aktiivisesti vetää itteään sohjon läpi, sen sijaan että vain takaa työnnettäisiin. Kulki hemmetin hyvin vaikeissa olosuhteissa, tyhjänä myös.

Noin kaukana edessä oleva etupyörä ei ihan välittömästi lipeä alta, vaikka pito välillä katoaakin. Lisäksi se vetää itteään korjausliikkeen suuntaan, kunhan tankoa kääntää. Suorastaan hauska värkki ajaa.

Etupyöränä oli 47-millinen Continental Explorer.

2 Likes

Takavetoinen e-Bulsu auraamattomalla tiellä ilman kuormaa on kyllä aivan horror. Jos lumi on tuoretta, eikä siinä ole muiden jälkiä niin menee ihan jees, mutta yksikin ura tai toisen pyörän jälki niin lähtee puskemaan. Pyörää täytyy ajamalla ajaa aktiivisesti koko ajan. Onneksi Oulussa talvikunnossapito on priimaa… Joskus harkitsin hiekkasäkkiä lavalle, mutta huonolla kelillä jätän työmatkalla oikoreitin välistä ja kierrän kilsan pidempää pääreittejä kulkien.

Omniumin omistajat: miten valitsitte sopivan koon? Muuten 52 ois oikein hyvä, mutta runko näyttää taulukon perusteella avuttoman lyhyeltä. Mun droppitankoisissakin pyörissä vaakaputki on vähintään 530 ja reachia on yli 370, joskus 380. 52-koon Omniumissa reach on 357, TT 520. 54 on taas melko korkea pituuteen nähden. Välillä joutuu tunkkaamaan ties missä ja silloin ois kiva että vaakaputki ois vähän matalammalla, poissa tieltä. 545 satulaputkella tolppaa jää mulla näkyviin french fit -nyrkki. Näähän on ihan kuin droppitangolle spekattuja.

Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä kun en ole kyseisellä pyörällä koskaan ajanut?

Mulla on muuten Tampereella ylimääräisenä (ja käyttämättömänä) tuollainen Lumikon mainitsema 47-millinen Continental Explorer, jos joku haluaa hakea sellaisen ilmaiseksi Bullittiinsa (tai ihan mihin vaan), yksityisviestillä tavoittaa.

Oletan, että puhut cargosta. Tässä 168 cm kuskilla S koon cargo, jossa slämmätty 10 cm stemmi.
Saa tulla kokeilemaan Ogeliin.

Cargosta puhe. Pitääpä kattoa jos ehtis käymään. Laitan YV jos liikun pk-seudulla tässä Joulun aikaan.

Omniumilla Cargo ale kuun loppuun. -20% V3 cargo, mini-max & mini. Completet ja rungot. Ei koske titskua tai sähköä. https://omniumcargo.com

1 Like

Tää maili oli kiva saada viikko tehdyn tilauksen jälkeen.

Pahan mielen kakkua koristelee päin helvettiä tehdyt QR-dopit. Pikalinkun akseli nappaa kiinni vaihtajan “korvaan” koska hahlo on liian pitkä. Kiekko ei siis “drop-outtaa” vaan jää roikkumaan hahlon etureunan ja vaihtajan korvan väliin. Laitoin seikkaperäsen mailin ja korjausehdotuksen + kuvan omista viilailuista. Vastaus oli jotain tyyliin “nice to see customer hacks!1”. Ei uudelle pyörälle tehdä mitään häksejä vaan sen pitää toimia ilman että droppia pitää viilata koska tanskalainen suunnittelija ei oo jaksanut kokeilla kiekkoa kiinni droppiin.

Haluaisin vielä lisätä, että mitä kauemmin katson, sitä vähemmän oon vakuuttunut Omniumin geopolitiikasta. Ei oo mitään järkeä tehdä neliögeometriaa pyörään, jota ajetaan suoralla tangolla tai usein myös mummotaivutuksella. Ellei tarkoitus oo pitää pyörän kokonaispituutta lyhyenä ja viedä tilaa kuormalta stemmillä ja tangolla.

Laitetaan Omnium pitkään listaan kuormapyöräfirmoja, joissa ollaan kummallisella tavalla kujalla. Onko ne kaikki liikaa käryttävien ex-lähettien puljuja poislukien Riesen-karkin mukaan nimetty insinöörilafka?

Tai sitten vituttaa kun en saanut päänsilittelyä hienosti keksimästäni virheestä. Saamani vastaus otti niin pahasti päähän, etten oo vieläkään pystynyt vastaamaan siihen.


Onhan tää Tuntska oiva peli.

10 Likes

Oooh :star_struck:

https://www.instagram.com/p/CpAb_sKOo3w/

8 Likes

Mitä muita kokemuksia tästä Omniumista? Itteä kiinnostais tavarafillarin hankinta ku tuntuu, että joka helvetin kerta ku pitäis jonnekin lähteä, niin tavaraa on niin pirusti. Oon tässä nyt miettinyt Omniumia ja sit Hagen bikesia. Ja mihin kokoon päädyit?

Mulla on Omnium Cargo koossa S. Oon 168 pitkä ja päädyin kokoon lähinnä vaakamitan perusteella. Korkeuden puolesta olisin voinut ajaa vaikka XS:lläkin, mutta sit ois ollu pitkälle stemille tarvetta ja sitähän en halua, koska se on sitten kaiken tavaran tiellä, kun lastaa lavalle korkeampaa kuormaa. M-kokokin ois ollut pituutensa puolesta parempi, kun olis saanu vaihtaa vielä lyhyemmän stemmin, mutta sitten ois jäänyt tosi vähän enää tolppaa näkyviin ja itseäni lyhyempi kumppani ei varmaan olis enää mukavasti saanut säädettyä pyörää itselleen. Myös standover ois kasvanut itsellenikin likimain liian korkeaksi.

Kuva ois kiva!

Mites ohjautuvuus? Ite olen 185 ja vaimo 176, niin M-koko sopis molemmille, en ajatellut niin korkeaa cargoa pistää että stemmillä olis väliä. Itel semmonen tilanne, että varmaan muutaman vuoden viel lapset sen kokoisia, että niitä vois välillä tossa kuskailla, onks se niin vakaa, että siihen vois kaks lasta laittaa istumaan vai kannattaisko ajatuksesta luopua? Toinen vaihtoehto on tosissaan Bullit tai Hagen. Lähinnä pidän siitä ideasta, että vaikka lapset kasvais ohi, niin toi pyörä vois silti jäädä ns. käyttöpyöräksi.

Meinasitko laittaa kakarat lavetille makaamaan vai?

:D. Mun mielestä kattelin tossa IG:ssä, että sillä Omniumin backrestillä meni pari lasta nätisti.
Ja tosissaan tarkoitus ei ole kärrätä niitä teini-ikään asti.